Berging steekschot (kajuittoegang)

Volgens de brochure van de 365 GL is de berging van het steekschot voorzien in de BB-achterkajuit. Ik heb echter geen voorzieningen aangetroffen. Het lijkt mij niet dat bedoeld is om het steekschot op het matras te leggen…
Zijn er 365-ers, 34-ers of GL-ers met soortgelijke ervaringen en kunnen zij tips geven?

Hoi Kees.
een prima vraag
Nu vaar ik met een 36 classic, maar mijn toegangsluik slingert over het hele schip. Van de bakkist naar een hut voor of achter. Wie o wie weet echt een goed opberg plek

Ik herken het probleem 100%. Ik vouw het tijdens het varen in de stuurwielhoes in de bakskist. Zo beschadigd het schot zelf en z’n omgeving niet.
Maar of dat nou de oplossing is … ik weet niks beter.
gr. Martin(ique)

Het schot pas perfect op het kastje van de SB-achterkajuit.  Mits je er een anti-slip matje onderlegt, zal ze er niet makkelijk afvallen.  Enkel in zware zeegang zou ik het niet riskeren. In elk geval, wij leggen ze gewoon op het bed van die achterkajuit, omdat we die meestal toch als bergruimte gebruiken.  Is misschien niet de bedoeling, maar dat stoort ons niet, het ligt daar safe.
Peter
 

Op onze DF 34P hebben wij tijdens de vakantie de plek gevonden voor het schot. Onder het matras in de achter cabine is er mbv een profiel de vorm van het schot geplaatst. Wij vonden het niet handig en plaatsen het voorluik nu voor de vuilwatertank in de houten omlijsting van de tank. Blijft prima staan.

Cees, Mixed Emotions

Bij ons ligt het luik altijd in de ondiepe bakboord bakskist samen met huik, stuurwielhoes en landvasten. Makkelijk bereikbaar en kan niet te veel bewegen. Het profiel onder de matras ken ik niet, misschien pas bij latere bouwnummers toegevoegd?

Armoe troef zeg. Koop een Bavaria 36, dan hebben ze in de achterkajuit achter het deurtje, tegen de zijkant van de motorruimte een paar houten latten gemaakt met profielen er in, waar je het luik zo in kan laten glijden. Idee voor onze Duufjes?
Ciao,

Ik heb alle matrassen opgetild maar kon niks vinden

Dan zal ik maar niet meer verder zoeken .
Nick, is je logboek nog steeds uit de lucht? Of is er bij mij iets mis…

Zouden die mooie luiken van Dehler passen op de plek van onze luiken? Dat vind ik echt een mooie oplossing.
Ciao,

Hans,
Helemaal mee eens, de beste oplossing in de markt volgens mij! Uitdaging voor een nieuwe dealer?

Hans, Maatskip,
de Dehler oplossing is inderdaad het allebeste.
Ik had/heb een Dehler 34 (te koop), en heb net een Dufour 385 besteld. (ruimte en lengte … tja confort is ook iets op grotere afstanden).
Ik heb detailfotos genomen van het Dehler-luikje, en als ik de juiste materialen vind, bouw ik er wel eentje (denk ik).
Heeft er al iemand dit gedaan?
Enig idee waar die harde kunststoffen balken te koop zijn (de zijkanten)
Uit welk materiaal is het raam gemaakt? Ik denk niet dat het plexi is. Echt glas lijkt me dan weer niet veilig.
Alle reacties welkom

Ze zijn te koop bij Dehler volgens mij, maar dan moet ie wel op maat gemaakt worden…

Ik heb nog eens wat fotos goed bekeken, en er is toch een serieuse probleem (uitdaging?).

De schotten naast de ingang lopen bij de Dufour schuin naar binnen. Dat betekent dat de luikjes niet naar beneden kunnen zakken, of dat er bovenaan een stukje breedte wordt prijsgegeven.

Luc

Luc,
Volgens mij heeft een Grand Soleil 37 (lijkt heel sterk op een Dufour 365) ook van die schotjes die naar beneden kunnen. Mogelijk kan je die eens bekijken?
Ciao,