bakskistindeling

Deze week heb ik een klus afgemaakt die al lang op de agenda stond, de bakskistindeling! Ik ergerde mij aan het gegraaf in de bak voor alles wat nodig is onderweg.
Zodoende het volgende aangepast:

  • Een rekje voor het opbergen van het toegangskluik
  • Een bak voor het opbergen van motorolie en schoonmaakmiddelen etc.
  • Een "hoedenplank/bak" voor alle lange zaken zoals vlaggestok, pikhaak etc.; hieronder diverse ophanghaken voor lijnen en elektriciteitskabels.
  • De ander kist die je ziet is van de service-gelakku (200 AH)
Al met al een indeling die op zich niet opzienbarend is en ongetwijfeld door anderen ook al op eigen wijze is gerealiseerd.

 


2007-08-05_225620_bakskist-01.jpg


2007-08-05_225710_bakskist-03.jpg

Beste Piet,

Ziet er prachtig geordend uit.
Hoe heb je het hout bevestigd aan de romp zodanig dat ook een haakse hoek stevig bevestigd zit>

met vriendelijke groet,

Willem-jan Adriaanssen

Dag Willem Jan,

Legplank: De ligger is aan het begin en einde bevestigd aan de tussenschotten. Rechts aan een bestaand schot/plank van de webasto, links aan het schot dat de afscheiding is naar de natte cel. Ik denk dat ik daar alluminium profiel heb gebruikt als extra verbindingsstukken om te kunnen schroeven.

Houder voor het luik: De vertikale delen zijn met lange RVS schroeven met verzonken kop bevestigd aan het afscheidingsschot met de achterkooi. Vanuit de achterkooi zijn de gaten verzonden. De kopse kant van de bout is dus te zien vanuit de kooi maar dat valt eigenlijk (ondanks de flinke maat) helemaal niet op. Het schroefdeel steekt helemaal door de vertikale houten delen heen en is aan de achterzijde voorzien van een ring en moer. Uiteraard zijn de vertikale houten delen ook nog eens verlijmd met sikaflex. Oerdegelijk zo.

De accubox heb ik via alluminium hoekprofiel vastgezet met niet te lange parkers in de bodem.

De extra bak voor onderhoudsmiddelen (welke zwevend is gemonteerd boven de brandstoftank) is ook vastgeschroefd en verlijmd aan het schot naar de natte ruimte. Ik denk ook nog met een niet te lange parker aan het schot langszij de kuip.

't Is een behoorlijke klus met veel passen en meten en ik heb het geluk dat mijn boot als derde aan de stijger ligt en mijn auto met gereedschap en eventueel workmate lekker dichtbij staat. Ik zaag nooit in de boot, gaat gegarandeerd een keer mis.

Wat ik volgende keer anders zou doen?
De 200 AH akku in de bakskist is erg zwaar. Geeft teveel gewicht aan stuurboord. Zodra deze versleten is vervang ik die voor twee stuks 100 AH uur en worden deze aan bakboorzijde geplaatst, in de spiegel, bereikbaar via het luikje achter in de kooi.

Hoi Piet,

Weer lekker geknutseld. Ziet er netjes uit. Een aanrader is misschien ook om van die rekjes te plaatsen die ik al eens eerder op dit forum heb geplaatst (april 2007, handige rekjes voor in de bakkist). RVS rekjes bij Ikea vandaan, met haakjes om de lijnen aan op te hangen. Werkt nu al jaren prima. Samen met jouw bakkist-indeling een prima combinatie.

Trouwens, ik zou die accu’s niet in de spiegel zetten. Weer een zwaar gewicht op de uiteinden van je zeilboot. Lees Henk Bezemer’s stokpaardjes maar: Geen zware gewichten in de uiteinden van je zeilboot. Ook in de spiegel, is zeiltechnisch niet een goede plek. Bij licht weer moet je juist je spiegel uit het water halen, dus gewicht meer naar voren verplaatsen. Als je spiegel in het water kleeft, remt dat af en boet je dus snelheid in.

Ciao