bak- en stuurboord led navigatielichten plaatsen

Hoi 34P-ers,

Ik heb, zoals al eerder gemeld, van Hella Marine 2 nieuwe LED navigatielichten (rood en groen) ontvangen. Echter het grondplaatje per lamp, dat vastgelast zit op de preekstoel, is anders. Hoe ga je dat nou weer doen? De gaten zitten op een verkeerde plek en bij boren gaat niet.
Een 2de probleem dat ik had met die LED verlichting was, dat de schoten van de genaker er achter konden blijven hangen, de grondplaatjes steken buiten de preekstoel.

Na overpeinzen heb ik het opgelost. De naviagielamp gaat 1 gaatje naar achteren. Hierdoor komt het voorste gat vrij, waardoor ik een lijntje kan spannen, die het blijven hangen van de schoten, zal tegen gaan. Ook het kabeltje van de verlichting kan ik dan mooi wegwerken, zonder de gaten groter te boren. Ik hoef uiteindelijk niets te veranderen en heb een 2de probleem opgelost.
Zodra ik de foto’s heb zal ik ze aan jullie laten zien.

Ciao,

Hans,

Komt me bekend voor. Wij hebben inmiddels op ongeveer dezelfde wijze 1 lamp vervangen door het nieuwe type.

Waar ik nu benieuwd naar ben, hoe en waar heb jij de las in de bekabeling gelegd?
Ik heb de las nu in de preekstoel buis zitten , maar ik ben bang dat er na verloop van tijd toch weer zout water in de kabels komt en dus de lamp weer gaat doorbranden.

Groeten

Theo

Hoi Theo,

Ik doe de kabelschoentjes ook in de buis van de preekstoel. Ik omwikkel de kabeltjes van de LED lamp met van die zelfvulcaniserende tape, ter bescherming voor het vocht en voor het schavielen. Ook de ‘weg’ naar het gat in de preekstoel zal ik intapen, zodat de trekkracht niet op de kabelschoentjes zit. Ik doe een klein beetje (zuurvrije) vaseline aan de contacten, voor de corrosie. werkt perfect. Al mijn contacten bewerk ik zo. Nooit last van corrosie dus.

Ciao,

Hoi, hoi,
Afgelopen weekend de navigatie verlichting geplaatst. De kabelschoentjes ongelijk geplaatst, zodat het kabeltje makkelijk in de buis gestopt kan worden. Zoals ik al eerder vertelde, hoefde ik het grondplaatje niet aan te passen. Het lampje zit er keurig op, alleen het lijntje, dat zorgt dat er geen schoten meer achter het lampje kan blijven hangen, moet ik nog even netjes maken. Contactjes met vaseline ingesmeerd, gulvaniserende tape er omheen (vet eerst verwijderd natuurlijk), snoertje vastgetapt aan preekstoel. Het zit netjes, al zeg ik het zelf. Beter beschermd.
Hierbij wat foto’s.

nav licht klein 2.jpg
nav licht klein 3.jpg
nav licht klein 5.jpg
nav licht klein 6.jpg

Ciao,