Babystag Dufour 36 Classic

De Dufour 36 classic is voorzien van een babystag. Daar ben ik nooit echt blij mee geweest; bij het overstag gaan, gaat je genua er altijd hardhandig langs. Maar hij zit er nu eenmaal niet voor niets (denk ik). Deze babystag is via een putting op een alluminium profiel gemonteerd dat aan de binnenkant van de buitenschaal tussen de mast en het voorluik zit (zie plaatje). Die babystag staat onder redelijk wat spanning om de mast zijn stabiliteit en vorm te geven. Ik merk dat het kajuitdak door deze krachten een beetje vervormd. Hierdoor gaat het voorluik, als ik het niet ieder jaar kit, lekken. Als de putting op een schot was gemonteerd was er volgens mij niets aan de hand. Er is mee te leven, maar ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en of jullie andere oplossingen hebben bedacht? Ik hoor het graag.

Martin,
Ik heb niet een dergelijk ervaring. Mijn babystag staat niet zo strak. Ik heb me wel verbaasd over de plaats van de babystag, zo midden op het dek, zonder steun aan de onderkant. Ik heb wel eens zitten denken om aan de onderkant een soort talie te maken die ik weg kan halen als we gaan slapen. Dus van onder het plafond aan de onderkant een oog maken en dat met een talie vastzetten op een schot lager in de boot of zelfs een spant. Lijkt me veiliger en zekerder. Zeker als je op ruw water vaart waar de mast aardig staat te ‘pompen’.
Wordt nog eens een klusje voor later.