Hallo,
Ik wil graag het dek van onze Dufour safari gaan schilderen. Nu is het essentieel dat het dek goed geschuurd wordt. Voor de vlakke delen is dat geen probleem maar het voordek en de gangboorden zijn voorzien van antislip wat vanuit de mal is aangebracht in de gelcoat.
Iemand een idee hoe dit te doen???
Alsvast dank,
Rob en Anita,
Ik heb geen goede raad voor jullie maar ik vindt het wel heel erg eng
klinken om de gelcoatlaag (en toplaag van het polyester ?) van het dek te gaan schuren. Ik zou hier nooit zelf aan beginnen omdat je feitelijk de beschermende laag wegneemt. Die laag is heel belangrijk tegen het indringen van vocht (osmose etc.) en ik zou het dus, na een aantal second opinions, uiteindelijke overlaten aan professionals.
Als je toch van plan bent te gaan schuren en verven, dan zijn voor de antslipvlakken aternatieven het overwegen waard zoals teak (of namaakteak -zie forum flrexiteek of tek-dek ?) of treadmaster. Het laatste materiaal is oerdegelijk engeeft je schip meteen een nieuwe look. Dan heb je tenminste deze antislipvlakken hermetische afgedicht.
Verlijmen kan ondermeer met lijm van www.tbs-antiderapant.com, Treadmaster, Polygrip, Norament, Anti-slide, Lay Tech, en Nautoflex. Er valt dus veel te “googelen”.
Succes ermee. We zijn uiteraard op dit forum benieuwd wat jullie gaan doen en hoe het eindresultaat wordt. Laat het ons weten!
mariposa39145,3743981481
Rob en Anita,
Schuren moet je wel goed doen. Gewoon info vragen en doen. Als je verft met een 2-componentenlak, neemt deze gewoon de taak van de gelcoat over. Op de sites van bijv De IJssel coating en International kan je precies zien wat je moet doen. Anti-slip verven kan. Schuren doe je dan met een scots-bright en goed ontvetten (wel pokke-werk). Je kan het anti-slip ook wegschuren en nadat je het gehele dek e.d. hebt geverfd met 2-componenetenlak, met een mooie antislipverf oververven. Informeer eens bij Kooij in St. Annaland. Zij hebben een heel mooie en goede anti-slip verf (www.jachtspuiterij.nl).
Succes en ciao,
Dag Hans,
Ruiterlijk toegegeven, ik heb hier geen verstand van!!!
Echter, als het zo gemakkelijk en recht toe rechtaan is zoals je weergeeft, waarom heeft Richard dan niet voor deze eenvoudig uit te voeren behandeling gekozen en zelfs zijn schip verkocht? Zie artikel bij rubriek “zeilpraat” / Riesmo - onderwerp en foto pinholes.
Vandaar mijn argwaan tegen het schuren.
Verder … ik heb hier de balle verstand van dus let niet op mij en vraag het een vakman.
Het is denk ik een beetje afhankelijk van hoe je anti-slip dek eruit ziet en wat je daar dus onder verstaat. Bij de Dufour 30 is het een zg. wafelprofiel en het anti-slip ontstaat daar dus doordat het polyester oppervlak een ander profiel heeft. Dit gaat er, als je het gaat schuren en schilderen, in ieder geval heel anders uit zien dan het originele dek. Wil je een beetje een originele boot houden en heb je het wafelprofiel, dan is de oplossing van Hans geen mooie.
Ik heb echter geen idee hoe het anti-slipdek van een Safari eruit ziet.
Richard
Rob en anita,
Ga eens praten met Gerbert Kooij van Kooij Ship Operations in St. annaland of Hans Bouwens van Moverbo (www.moverbo.nl). Zij kunnen veel tips geven en een indicatie over hoeveel werk het is.
Ciao,
Beste Mensen,
Met dank voor de reacties van iedereen. Inmiddels ben ik erachter wat de goed manier is om dit te doen. Deze komt van een bevriende schilder welke werkt bij de KLM en voor mij ook de verf levert voor deze klus.
Wat het beste werkt is, nadat het dek eerst goed is schoon gemaakt deze (het anti slip deel dus) te “schuren” met een heel fijn staal borsteltje in de boormachine. Je hebt van die borsteltjes die er uitzien als een soort ronde piramide als je deze rechtop op het te schuren antislip zet werkt dit erg goed. Niet te lang op 1 plek houden want dan zou het kunnen gaan krassen.
Overige vlakke delen uiteraard gewoon met schuurpapier doen.
De gebruikte verf is van het twee-componenten type wat ook voor vliegtuigen gebruikt wordt. Het is zeer hard en glanst heel mooi. Het is wel noodzakelijk gebleken dit door de vakman te laten verwerken, maar gelukkig hebben we die voorhanden. Twee jaar geleden hebben we zo ook de vrijboorden geschilderd en zelfs kleine aanvaringen bij afmeren en zo (wat kunnen die box palen soms in de weg zitten) geen krasje te zien wat niet simpel weggepoest kan worden… zie ook de foto bij ons profiel.
Verder een foto bijgevoegd hoe het dek en de antislip er nu eigenlijk uitziet. Voor de duidelijkheid het is origineel en tijdens de bouw in de mal meegegoten in de celcoat.
De reden dat we het dek gaan schilderen is dat naast dat de witte kleur niet meer mooi glanst en egaal is zijn er ook hier en daar plekken die echt gerepareerd moeten worden en een boot die vol zit met allerlei plamuur plekken is natuurlijk ook geen gezicht…
Rob en Anita,
Goed gedaan zo. Pas wel op dat je bij het schuren met boor en staalborsteltje geen roest in de gelcoat schuurt!
Succes, ik ben zeker benieuwd naar het resultaat.
Wat is jullie vaargebied trouwens en wanneer moet dit allemaal klaar zijn?
Ciao,
Hans en Sandra,
We liggen op het eiland Wieringen ongeveer een uur varen naar Den Helder en de Waddenzee ook varen we wel eens binnendoor naar het IJsselmeer, we hebben de boot toen we hem kochten overgevaren binnendoor vanuit Noordschans. Elk jaar zeggen we dat we nog wel eens naar Zeeland willen maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.
De Waddeneilanden zijn onze favoriet… zeker voor een weekendje is Texel altijd goed te doen…
De boot gaat 13 april weer in het water we hebben dus een strak schema op dit moment is het schuren (met een nieuw staalborsteltje) en het restaureren van boorgaten etc. En het eerste weekend van april word er geschilderd… dan denk ik dat het tweede weekend het paasweekend de antifouling er weer op gaat, de nieuwe ramen er op, de zeereling … tja… en dan is het vrijdag de 13e… laten we hopen dat dit goed gaat.
En dan gaan we via Slootdorp op de bok naar Den Oever en dan binnendoor (zonder mast) naar de Haukes op het eiland Wieringen waar de boot deze zomer weer ligt.
Laten we hopen dat het een pracht zomer wordt!
Rob en Anita,
Zo, zeker een strak schema. Grootse plannen, dat moet een mooi scheepje opleveren. Dat vraagt om foto’s als alles af is op deze site. In de eerste week van mei varen wij vanuit Enkhuizen een rondje IJsselmeer om vervolgens, ik denk, met Hemelvaart terug te gaan naar onze thuishaven, Krimpen ad Lek (tegenover de molens van Kinderdijk). Van de zomer zijn er allerlei plannen om buitenom e.d. te gaan, of als het schitterend weer (weinig wind, hoge temp.) is, gewoon weer lekker lui in Zeeland voor anker en zwemmen e.d.
Ciao,