Antifouling

Beste scheepsgenoten

Scheepsverf.com in Urk heeft een goede aanbieding antifouling.
Jotun Seaqueen, 52 maanden gegarandeerde anti aangroei, voor ongeveer 145 Euro 5 ltr.
Op is op!!!

Groet,

Guus

De Cooperatie in Stellendam verkoopt dezelfde 5 ltr voor € 105.

Bedankt Watermaat,

gaan we voortaan daarheen

Uit ervaring weet ik dat van te voren bellen geen overbodige luxe is.
Tel: 0187492183

Beste Dufourvaarders,

Heeft iemand van jullie al ervaring met Jotun SeaGuardian?
En dan met name de verwerking ervan, kan het over International Micron Extra (ook zelfslijpend)
en hoe zijn jullie ervaringen wat betreft de aangroei?

Wij varen zelf op zout water vanuit Herkingen en als je hier geen goede antifouling gebruikt,
dan zit de boot voordat je er erg in hebt onder de groene slierten en ander watertuig!

Onze ervaringen met Micron Extra zijn zeer goed alleen de prijs is ook erg hoog!

Ik hoor graag over jullie ervaringen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Bas de Koningh

Hoi Bas en de rest,

Een collega van mij ligt met een Bavaria 40 in Brouwershaven en gebruikt het al vele jaren tot volle tevredenheid.
Boot gaat om het jaar uit het water en aangroei/vervuiling is minimaal.
Volgens de specs kan het over Micro Extra heen gesmeerd worden.

ik heb nu twee seizoenen met melkfett(uierzalf) gevaren en de resultaten zijn boven verwachting,ik moet wel zeggen dat wij in Friesland en op het ijsselmeer varen,ik kan dus niet het zout of zilt water effect beoordelen,maar in zoet water is het zéér de moeite waard om het te proberen alleen al uit milieuoogpunt.

iedereen een prettige jaarwisseling en alvast een behouden vaart in 2011

Henk Többen

Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik ook antwoord gekregen van Norway coatings, de importeur van Jotun.


In principe adviseren wij altijd om oude antifouling en zeker zelfslijpende zoveel mogelijk te verwijderen(dit gaat vaak al goed met een proffesionele hoge drukspuit) vervolgens 1 primerlaag Jotun Vinyl primer en vervolgens twee lagen antifouling eventueel kan men er voor kiezen om de plaatsen waar veel waterverplaatsing is(bij de schroef,punt,roer en waterlijn) een derde laag aan te brengen.


Het is dus wel raadzaam om er iets tussen te smeren, alleen ben ik zelf geen voorstander van het zetten van een primerlaag op een zelfslijpende antifouling.

Dit betekend dus dat de Micron Extra er compleet af moet, geen aantrekkelijke klus aangezien ik het schip 2 jaar geleden al helemaal heb kaal gehaald.

Ik moet nu nog even kijken wat het wordt, Micron Extra bevalt ook goed maar is gewoon duurder.
Het lijkt erop dat het pas interressant wordt om te veranderen van Antifouling als het schip echt kaal moet.

Het enige nadeel is dat je dit altijd in Belgie moet laten afleveren omdat Micron extra officieel nog steeds niet is toegelaten in Nederland.

Elk jaar blijft het weer een aandachtspunt en denk je weer wat nieuws te hebben gevonden en kom je uiteindelijk
weer terug bij hetegen je nu al gebruikt!

Mvrgr.

Bas

Ik ga niet moeilijk doen, voor dat geld smeer ik het er gewoon overheen.
Net als met Micron, ligt opschuren en reinigen met leidingwater.
Die fabrikanten dekken zich altijd tegen alles in.

Kijk voor de aardigheid eens op:
verfgroothandel.nl/
Goed en goedkoop, leveren aan particulier, ook koperhoudend en ook niet alleen met type goedkeuring zoals bijvoorbeeld VC17.

Heb ik al een paar jaar van alles besteld, leveren snel en goedkoper heb ik niet kunnen vinden…

Groet en de beste wensen voor 2011!
Menno

Hoezo goed en goedkoop.

Jotun Seaqueen Antifouling 5 ltr voor € 145
Dan toch maar naar Stellendam voor € 105

Hoi Menno,

Bedankt voor de tip!

Kijk ook maar eens bij Compass, hier is de Micron Extra nog 20 euro goedkoper dan bij de verfgroothandel

http://www.compass24.nl/web/catalog/shop/techniek_verven_onderhoud_antifouling/4972746

Enige nadeel, als je Micron Extra wilt hebben, dan moet je het in Belgie af laten leveren.
In het begin leverden zij ook nog aan Nederland, nu helaas niet meer, alleen als het een typegoedkeuring heeft.

Mvrgr.

Bas

Ik hou het op VC17, die is daar in ieder geval goedkoper dan elders of misschien zijn er in België alternatieven, maar om daar 200 km voor te rijden is ook niet voor niks (ik heb in geen lease auto van een baas)… en volgens mij even duur als bijv Compass waar ik dit in Nl dus niet kan krijgen en dan liever gewoon thuis zonder verzendkosten (als de order groot genoeg is, ik combineer nog wel eens een bestelling met vrienden)…
En kijk nog maar eens goed, 3 liter micron voor 126,- euries… is wel goedkoper dan Compass… hoe dan ook een beetje shoppen levert zeker een besparing op en verschilt duidelijk per merk en type antifouling. Ik smeer in ieder geval niet graag een ruwe (vissersboot) antifouling op een mooi snel zeiljacht :smiley:

Hoi Menno,

Ik ben het met je eens wat betreft de keuze van Antifouling, dit moet gewoon goed zijn.
En je moet er niet zomaar alles op smeren, zeker niet als je van sportief varen houd.

Op ons schip zat VC17, dit heb ik er af gehaald omdat ik niet laag op laag wil gaan krijgen
en om de 4 a 5 jaar moet gaan krabben.
Het ging er overigens wel heel goed af met een krabber, veel gemakkelijker dan Micron.

Het groote voordeel van Micron Extra is dat International ook aangeeft dat je met deze Antifouling
2 seizoenen kunt doen en dus om het jaar het water uit kan. (als je dit wilt)

Wij hebben op onze vorige Dufour eerst Micron Extra gebruikt en daarna VC Offshore.
Ik had wel het idee dat de boot iets sneller was, maar niet heel erg veel, maar alle beetjes helpen!

Wat betreft de Micron, 3 liter voor 126 Euro, dit is inderdaad goedkoop, maar dit is de gewone
Micron die in Nederland wel mag en de Micron Extra helaas niet.
Gewone Micron werkt heel goed op zoet water, op zou is het minder.

En inderdaad als je niet de optie hebt om het in Belgie te laten leveren, dan maakt het niet uit, zeker
niet als je hier een flinke afstand voor moet gaan rijden.

Mvrgr.

Bas

Ziezo, morgen gaat de boot het water weer in. Na ruim twee seizoenen kwam de boot nog netjes en vrij schoon uit het water (Haringvliet). We hebben veel afwisselend zout en zoet gehad afgelopen jaar. Blijkbaar heeft dat geholpen. De romp is afgespoten en daarna met schuursponzen en ammonia water glad en vetvrij gemaakt. Hierna is er 5l Hempel koperhoudende zelfslijpende AF op gegaan. Gelijk de romp mooi gereinigd en in de wax gezet. Onze oude dame uit '77 ziet er weer uit om door een ringetje te halen :wink:

Hoi anti-fouling-smeerders,

Heeft iemand van jullie ervaring met Ecoline. Een epoxy met koper voor je onderwaterschip. Het schijnt zo te zijn, dat dit gelijk beschermend is (epoxy) en anti-fouling in één. Tevens is het zo dat als je het goed aanbrengt, zeker zo’n 10 jaar geen anti-fouling hoeft te smeren.

Ik hoor graag van jullie.

Ciao,

In Practical boat owner stond daar een paar jaar geleden een verhaal over.
Het schijnt dat er meerdere van dit soort antifoulings zijn.
Copercoat is de beste. Getets op bijna 13 jaar en een kennis van mij heeft het inmiddels 4 jaar op zijn bodem zitten en is tevreden.
Van de andere merken was de conclusie dat ze minder effectief werkte, die werden afgeraden.