Antifouling op zout water

Beste forumleden,
Het voorjaar komt er weer aan, dus tijd voor de anti-fouling. Ik ben beniewd wat de andere dufourvaarders voor verf systeem onder water gebruiken. Met name op zout water en welk type anti-fouling. Ik zag vandaag in de Waterkampioen een advertentie staan waarbij koperhoudende anti-fouling voor de beroepsvaart werd aangeboden. In een consumententijdschrift zal de doelgroep niet de beroepsvaart zijn.
Op mijn schip zitten op de bulb van de kiel een paar roestplekken. Volgens de persoon die het schip gekeurd heeft was dit niet erg en kan dit na kaalhalen met een laag primer opgelost worden. Ik vraag me af of er forumleden zijn die vanwege roest op de gietijzerenkiel hier ook een anode geplaatst hebben.
Groet, Jeroen

Jeroen, mbt tot roest ben ik blij met mijn loden kiel, want die kent dat probleem niet. Aangroeien doe ie net zo hard tenminste als er geen goede antifouling op zit. Wij liggen op de Grevelingen dus hardstikke zout en het enige dat werkt naar mijn ervaring, is koper houdend. Ik heb afgelopen seizoen de zelfslijpende van Compass gebruikt ca 50 Euro/2,5 ltr en de boot kwam redelijk schoon het water uit. Omdat midden in de zomer als het water warmer was toch wat sliertjes rond de waterlijn zag heb ik nu de Caribian variant  van Compass besteld, die is nog wat beter bij warmer water. Ik ben benieuwd,
groet, Martin(ique)

Martin,
Wij liggen ook op de Grevelingen (Port Zelande), de vorige eigenaar voer op het Hollands Diep (zoet water). Bij de keuring (november 2005) was het onderwaterschip mooi schoon. Nu zit er een kopervrije antifouling op en daaronder waarschijnlijk een harde koperhoudende laag. Ik wil dit voorjaar er toch koperhoudend op smeren, omdat de Grevelingen erg zout is. Ik zie in de veelheid van verfsystemen door de bomen het bos niet meer. Wat is nu wijsheid, alle lagen eraf halen vind ik te veel werk. Ik weet helaas niet welk merk antifouling er nu op zit. Zomaar iets anders erover smeren is wellicht niet verstandig.
Op www.compass24.nl geven ze bij de koperhoudende antifouling trouwens aan dat deze alleen voor export is. Betekend dat het in Nederland officieel niet gebruikt mag worden?
Groet, Jeroen

het college van beroep voor bedrijfsleven heeft het verbodsbesluit vernietigd (zie rechtspraak.nl). probleem is dat niet alle fabrikanten nog koperhoudende antifoulings met toelatingsnummer hebben, zodat de keus beperkt is. Ik ga zelf dit jaar coppercoat aanbrengen: 4 laags epoxy met daarin koperpoeder. vrij prijzig maar wel wel voor meerdere (10) jaren. mijn ervaringen met melkfett (uierzalf, voor 20 eu je hele schip klaar)zijn redelijk positief: wel wat aanslag maar vooral de waterlijn erg (optisch) smerig. Ik zou als ik het weer zou aanbrengen (en dat doe ik nietomdat we in 2007 4 maanden de zee opgaan) de waterlijn voorzien van een gweone antifouling (zeg de eerste 50 cm) en de rest melkfett. Havenmeesters worden echter niet zo blij van het spul daar de hijsbanden ook vet worden. 

Jeroen,
Ik heb vorige keer gebeld met Compass en bestellen in Nederland is geen probleem, dat heeft alleen met toelatingsnummers te maken. Ik heb gezegd dat ik het in het buitenland smeer op doorreis.
Als ze controleren (overheid)  als je het in Nederland staat te smeren ben natuurlijk wel de “sjors”, want dat mag niet. Maar ze controleren niet meer want er daar is geen reden voor, immers toegelaten koperhoudende antifouling is legaal.
 
 

Bijgaand nog een foto van de kiel met de roestplekken.
Ik denk dat ik dit jaar dan ook maar op “doorreis” ga.
De Dufour 30 Classic heeft volgens mij een gietijzeren kiel. Blijkbaar heeft Dufour bij andere types een loden kiel zoals bij de Martinique.
Groet, Jeroen

Klopt Jeroen,
De Dufour 36 Classic kon je kiezen met de standaard ondiepe gietijzeren kiel of optioneel de (dure) loden versie.
 gr.Martinmartinique38738,7081481482

Hoi allemaal,
Ik ben vorig jaar al stout geweest en weer overgestapt op International Micron Extra, dat is koperhoudende antifouling. Kosten 109,95 voor 2.5 liter bij www.compass24.nl Het werdt keurig thuisbezorgt met een briefje erbij dat het voor de beroepsvaart bestemdt was. Ik heb het dus dapper eronder gesmeerd en in het najaar kwam Neeltje schoon uit het water. Wij varen op zout en zoet water, en het afgelopen jaar juist veel op zout.
Twee jaar heb ik kopervrij gebruikt, maar dit is echt merkbaar beter. Trouwens vandaag gelezen dat je koperhoudend weer mag smeren. 

Ik gebruik Hempel Combic,koperhoudend, ? 137,50 per 5 liter www.jachtverf.nl.  Voldoende voor 2 lagen op een 10 meter schip. Verf voldeed tot Gran Canaria prima. Daarna kreeg ik last van de Langnek of Zwanemossel. Was geen kruid tegen gewassen groeide gewoon over de antifouling heen. In de Carieb verkopen ze nog tin houdende verf maar ik vind dat overdreven. Ik zet er zodra ik terug in Trinidad ben Jotun koperhoudend op.
Vergeet niet het wieltje van je log en opmgeving, als je die niet schildert, in te smeren met vasseline.
Groet,
 
Andrew
Volle MaaNgibsea3338761,5483333333