Anti-fouling

Ja, ja, het bekende verhaal.
Wat gaan we gebruiken volgend jaar voor ant-fouling?
Ik zag dat International nu een koperhoudende anti-fouling heeft voor de NL-markt. Interspeed koperhoudend!
Dat lijkt me wel wat, alleen niet in wit te krijgen, helaas. Dan maar Marine Blauw
Ciao,

Hans,
Dit is een te licht blauwe kleur vind ik. Ik lig op zoet water en ben tevreden met de Epiphanes Foulaway. Dit is een heel mooie donker blauwe kleur die erg dicht bij Dufour blauw komt.
Groet, Menno

Heren,
Wanneer je op zoek bent naar koperhoudende antifouling.
Bestellen via Compass, Micron Extra 2,5 ltr 100 Euro, het enige is wel dat je een post adres in Belgie nodig hebt, factuur adres mag in Nederland zijn
Wij hebben na een seizoen op de grevelingen totaal geen aangroei!
mvrgr
 
Bas

Menno,
Mooi kleurtje? Maar werkt het ook op zout? Is het zelfslijpend? Daar ben ik niet zo’n voorstander van.
Bas, dat vind ik ook het nadeel van Micron.
Ook de laagopbouw bij deze anti-fouling vind ik een probleem. Op den duur heb je net een ‘maanlandschap’ onder je boot, als die lagen op elkaar.
Ciao,

Beste Hans,
Wij hebben slechte ervaringen met zelfslijpende Antifouling (Micron van International). Daarbij zelfs aangetekend dat wij op zoet water liggen. Na een aantal “poetsbeurten” langs de waterlijn, was de antifouling geheel verdwenen. Ook onder de waterlijn is sprake van een forse aangroei. De beste ervaring hebben wij met de harde koperhoudende antifouling Interspeed. Euvel is echter dat in Nederland slechts een beperkt aantal kleuren mogen worden verkocht. Die van ons (wit) zat er niet bij dus hebben wij voor zelfslijpende gekozen. Volgend jaar absoluut niet meer! Als je op de verschillende landenpagina’s van de site van International kijkt, zie je dat Interspeed (zelfs de Ultra versie) in de ons omringende landen wel in een groot aantal kleuren wordt aangeboden. Gelet op onze slechte ervaringen vind ik het een ritje naar het buitenland zeker de moeite waard. De watersportzaak in Antwerpen (Willemsdok) biedt ook het complete pakket aan.
 
  
 

Robert,
Wordt het misschien toch een tochtje Belgi? of gewoon bij marine blauw houden?
Zie wel.
Ciao

ik heb goede ervaringen met coppercoat; na 3 lagen epoxy primer gaat er een epoxy laag op met daar doorheen koperpoeder, 4-5 laags. Aanbrengen is inclusief ontvetten een langdurige klus, 2 dagen ben je wel zoet, maar (ik kan dit nu nog niet verifieren want het zit er nog maar 1 seizoen op, maar tot zover zit het er nog even strak op) dan ben je ook wel voor grofweg 10 jaar klaar. het is geen antifouling, althans geen verf die goedkeuring nodig heeft. kleur? bruinroodkoper bij aanbrengen, nu donkerbruin, groen door de lichte oxidatie van d ekoper. Je moete elk 2-3e seizeon romp even licht opschuren om koper wer aan oppevlakte te brengen. aangroei dit seizoen: zero. Kosten voor een 38 voeter 1100,- eu. Het moet dus wel 3-4 seizoenen effectief blijven wil het rendabel zijn, maar so far zie het er wel goed uit. Zie verder: africancats.nl

Erik,
Er zit op mijn schip al een epoxy laag. Je kan die coppercoat daar weer op zetten. Hebben ze ook een andere kleur?
Ciao,

wel de kleur zit um in het koperpeoder dat rood bruin is (je tilt je suf als die die paar kilo gemalen metaal krijgt); groen wordt het door oxidatie. Dat laatste effect valt nog wel mee, maar is moeilijk te voorkomen. Je zou er misgien pigment door kunnen mengen (bijwerkingen? ik heb geen idee) maar ik vermoed dat de oxidatie altijd blijft. de 2 componenten epoxy is na menging wit dacht ik. wellicht kun je dat bij africancats navragen, maar ik vrees dat stemmig wit of blauw er niet echt inzit.

Beste hans,
Wij hebben nu vanaf dat we de boot kochten 4 jaar geleden, elk jaar gewoon micron extra gesmeerd de boot is nog steeds superstrak, ik zou zeggen kijk maar eens in Herkingen bij de WSV daar staan we op de kant
Maar ik zie inderdaad boten die wel een maanlandschap lijken, en ik weet hoe dit komt, de (luie) eigenaren denken in het voorjaar, oh die nieuwe laag kunnen we er gewoon zo overheen kliederen!
Fout, ik ruw het onderwaterschip altijd goed op met een natte Scotch Brite doek van 3M en ons onderwaterschip is en blijft superstrak.
Ik zie dat Robert problemen had met vuil op zijn waterlijn, wij hebben dit nog nooit gehad, en we hebben ook 3 jaar op zoet water gelegenvoor dat we op de Grevelingen lagen.
En ja wanneer je op zelfslijpende antifouling gaat schuren met borstels of schuursponzen dan haal je het er gewoon af.
En vergis je ook niet met de gewone Micron die wel mag in Nederland, die doet absoluut z’n werk niet je moet Micron Extra hebben.
Ik vind zelf juist harde antifouling waardeloos, dit valt er na een bepaalde tijd gewoon af en dat veroorzaakt ook kraters, en dan kan je echt aan het werk om het gehele onderwaterschip schoon te krabben of schuren
Een andere optie kan zijn, haal in Willemstad bij de bunkerboot een zakje kopersulfaat en meng dit in de antifouling die je wilt gebruiken 
Ik zou zeggen veel succes ermee
mvgr
Bas
 

Bas,
Bedankt voor de tips. De bunkerboot zei je h?? En als ik in de buurt ben, loop ik even langs de Breezer.
Ciao,

Hoi Hans,
Zover ik het begrepen heb inderdaad bij de bunkerboot.
Waar komen jullie met de nieuwe boot te liggen, Noordschans?
gr
Bas
 
 

Hoi Bas,
Wij leggen onze boot in de jachthaven van WSV De Lek in Krimpen ad Lek. Een kleine verenigingshaven tegenover de molens van Kinderdijk en vlak bij de kruizing van de Lek en de Noord, net achter de pont van Krimpen ad Lek (2de haven). Wij zelf wonen in Lekkerkerk dat is 5 minuten met de auto en 20 minuten met de fiets, dus lekker dicht bij huis. Daarnaast lig ik daar voor een ‘prikkie’ duswat wil je nog meer!.
Ciao,

Kopersulfaat oftewel Blauwvitriool is niet alleen bij de bunkerboten verkrijgbaar, maar wel gewoon bij de drogist of apotheek.

Dit goedje is alleen helaas wel ZEER gemakkelijk oplosbaar in water. Bijkomend nadeel voor het milieu is, dat het (bij dieren)pas zichtbaar wordt in de volgende generatie, het veroorzaakt deformatie, dwz. mismaakte nakomelingen of, in het gunstigste geval, onvruchtbaarheid.
Bij mensen is de dosering overigens nogal groot.

Een substantie dus, waarover je wel eerst tien keer wilt nadenken voor je dit op je boot smeert en hieraan elk jaar weer duizenden dieren blootstelt…

Je kunt de werking ervan vergelijken met ongeveer 10.000 maal die van anti-fouling. Beetje over-kill?

Groet,

Op onze RAP is Jotum gesmeerd. Koperhoudende anti-fouling, ik hoef dus niet meer naar de bunkerboot.
Ben benieuwd hoe het werkt.
Ciao,

Ik denk dat sommigen onder ons het niet helemaal goed hebben begrepen.
Kopersulfaat smeer je niet op je boot. je gooit hiervan wat bij je normale antifouling, zodat je een normaal gehalte koper erin krijgt, en ja dit moet oplossen anders werkt het niet!
Iedereen die op zout water ligt, weet dat alternatieven voor koperhoudende antifouling niet werken.       
Als je kijkt naar het milieu, moet je denk ik eerst eens bij de binnenvaart beginnen, zij kopen kopersulfaat in grote hoeveelheden, smeren het in grote hoeveelheden en niemand zeurt hierover?!?!   
Door middel van onderzoek is al aangetoond dat de pleziervaart in Nederland verantwoordelijk is voor maar 1% van de totale watervervuiling, en als je kijkt naar de vervuiling d.m.v. zware metalen dan moeten we alle rivieren op de grens van Nederland afdammen zodat er niets meer vanuit Duitsland en Belgie kan binnen spoelen.
Door dit soort Milieu geneuzel kan nu ook iedereen binnen 2 jaar een vuilwatertank in z’n boot gaan zetten, en vervolgens op zondagavond 4 uur in de rij gaan liggen wachten om de tank leeg te zuigen. 
Laten we watersport gewoon leuk houden en niet op eens gaan beginnen dat watersporters de boel vervuilen!
Bas
 
 Breezer39193,3508796296

De beste anti fouling die in Nederland te krijgen is heet Seaguardian van Jotun. Bijna nergens te krijgen maar bij PS Marine in Alblasserdam verkopen ze het. Normaliter leveren zij verf voor de beroepsvaart maar ze hebben Jotun Seaguardian koperhoudend, tinvrij, in 5 literblikken. ? 130,- exclusief BTW. Dagelijks af te halen van 08.00-17.00 in Alblasserdam (industrieterrein langs de A15, afslag Papendrecht West)
In de Carieb voldoet deze verf dus…

PS Marine Coatings BV
Van Hennaertweg 16
2952 CA Alblasserdam
www.psmarine.nl

email : psmarine@psmarine.nl
Tel. 078 693 1010

Beste Forumleden,

Kan iemand zijn ervaring(en) melden betreffende het gebruik van Jotum koperhoudende antifouling.
M.n. hoe houdt het zich bij gebruikers op zout water?

Op dit moment gebruik ik zelf altijd Interspeed (koperhoudend) van International.
Kan Jotum hier zonder meer overheen gebruikt worden?

bij voorbaat dank voor jullie reactie(s)

 Koos