anti fouling

Beste Forum leden,
Een vraag. Ik heb in augustus een nieuwe dufour 365 gekocht. Hij heeft dit seizoen 2 maanden in het water gelegen, en staat nu op kant.
Er zit op het onderwaterschip 2 lagen primacon en 1 laag harde antifouling. Is in augustus 2009 aangebracht.
Ik overweeg nu volgend voorjaar het schip onbehandeld weer in het water te leggen (in zout water; Grevelingen). En dan het daarop volgende voorjaar 2011 weer 2 lagen primacon en 1 laag harde antifouling. Dan vervolgens ieder jaar een laag harde antifouling.
Is dit raadzaam ?
Vriendelijke Groeten

Beste Volmir,

Primocon is een primer die ook gebruikt kan worden als sluitlaag als je overstapt van bijv. zachte antifouling naar harde. Als de onderliggende antifouling nog goed is, is het niet nodig om steeds weer een laag primocon erop te smeren. Over het algemeen worden 2 lagen antifouling geadviseerd en een extra laag bij de waterlijn, boeg, roerblad en kiel. 1 laag lijkt mij wat weinig. Als de boot lang op het droge heeft gestaan kan de werking van harde antifouling wat minder worden, opschuren met een schuurspons is vaak voldoende om de werking in orde te krijgen.

In het boekje “Dit is klussen aan je boot” van Pat Manley staat een hoofdstuk over antifouling, maar zoals bij ieder boot onderhoud onderwerp zijn er vele meningen en discussies.

Ik vaar zelf ook op de Grevelingen en heb er dit jaar zelfslijpende antifouling (Hempel) opgezet, afwachten of het goed werkt.

Groet, Jeroen

Beste Volmir.

ik heb in 2007 het volgende advies van International opgevolgd:
Alle lagen er af gestoken
polyester geschuurd met grof
polyester geschuurd met fijn
supercleaner met water (2x)
met lappen met aceton afgenomen en ontvet
5 lagen primacom
2 lagen harde antifouling koperhoudend
1 laag zelfslijpende antifouling koperhoudend

afgelopen jaar:
het onderwaterschip zag er perfect uit.
enkel de boot daar waar nodig schoongemaakt met supercleaner
plekjes bijgewerkt met harde anti fouling
opnieuw geheel in één laag zelfslijpende anti fouling.

Zo hoop ik het de komende jaren bij te houden.

Ik realiseerde mij dat nieuwe schepen vaak afgeleverd worden met een onbehandeld onderwaterschip.
Begrijpelijk dat de nieuwe eigenaar zijn schip zo snel mogelijk te water wil laten en dus al dat gedoe met schuren en lagen opbregen tot het minimum beperkt. Een jaar of 5 later begint de ellende en vallen er kale plekken. Dan “kun je dus gaan tot op het bot”. Beter één keer goed dan rommelen met laag over laag.

Verder ben ik het met Jeroen eens, zolang het er goed uit ziet is het aanbrengen van harde - en zachte anti fouling voldoende. Primacon over fouling heeft volgens mij vrij weinig zin. Gaan er kale plekken vallen … dan is bovenstaande helaas het overwegen waard.

Hoi allemaal,

Zo, jullie smeren voor een flink vermogen onder je schip. Al die adviezen van die verffabrikanten hakken er flink in, zeker als een potjes van 0,75 ltr, zo’n eur 75 kost.
Onze 34PP is behandeld met een laag epoxy. Daarover heen is 1 laag zelf-sluipende anti-fouling gegaan. Als de boot elk jaar uit het water gaat, laat ik hem heel grondig afspuiten, zodat de anti-fouling die overblijft minimaal is. Dan smeer ik weer 1 laag anti-fouling, nog steed zelfsluipend. Tegenwoordig koop ik bij www.SVB.de 1 pot van 2,5 ltr eigen merk anti-fouling en smeer dat er op. Een klein beetje verdunnen, anders heb ik net niet genoeg. Elk jaar gaat de boot uit het water en ziet er prima uit. Ik vaar op zoet en op zout en mijn thuishaven is aan de Lek bij Krimpen ad Lek, vlakbij de ingang naar de Noord richting Dordrecht. Het water is niet super zoet en flink verontreinigd met slib e.d. 1 pot van 2,5 liter kost eur 47,-. wat verzendkosten en ik ben lekker goedkoop klaar en heb minimale laagopbouw op mijn onderwater schip.

P.S. doordat de 34PP zo snel is, slijt de aangroei er natuurlijk ook gewoon af tijdens het zeilen!?

Ciao,

Hoi Hans,
Interessant dat duits postorderbedrijf met voordelige antifouling.
Het lijkt een beetje op de antifouling die Compass in de gids heeft staan.
Die laatste heb ik ook geprobeerd, maar niet naar tevredenheid.
Ik heb nl. 1 jaar de zelfslijpende koperhoudende gebruikt, maar die is halverwege de vakantie al aangegroeid,
daarna heb ik de heavy duty versie gebruikt (extra koper) die bedoeld is voor de caribic.
Mijn conclusie is dat beide soorten , in ieder geval op de Grevelingen, niet afdoende werken.
Als jij een goeie ervaring hebt met de door jou gebruikte antifouling, wil ik die ook wel eens proberen.
Laat het me weten,
Voor de prijs hoef je het niet te laten in ieder geval.

Hoi Martin,
De Gervelingen is een nachtmerrie v.w.b. anti-fouling en aangroei. Seatec van SVB hebben zij ook in een sprint-versie, die aangeraden wordt voor o.a. de Middellandse Zee, Noordzee en Oostzee. Deze is wel duurder.
Ik ben tevreden met de anti-fouling, volgens mij is het minstens net zo goed als International dat 3 tot 4x zo duur is. Echter Seatec is niet toegelaten in Nederland, maar oké…
Dus voor mij prima.

svb.de/index.php?sid=8c6c479 … nid=117295

Succes met je keuze.

Ciao,

Wat ook goed werkt en relatief goedkoop is, Jotun koperhoudende anti fouling, verkrijgbaar in meerdere kleuren.
Vorig jaar aangeschaft in Stellendam bij de Cooperatie van de vissers aldaar. Blik van 5 ltr voor € 100,00
Kennis gebruikt hetzelfde op het Grevelinge en is dol enthousiast.

Bedankt voor jullie feedback.
Afgelopen za.is de Martinique de kant opgaan en het was ernstig gesteld met de aangroei.
Ben 2 uur bezig geweest om oesters (!), mosselen en enorme hoeveelheid wier te verwijderen.
Achteraf snap je niet dat het schip nog vooruit ging.
Zoals ik al vermeldde, heb ik flink geinvesteerd in nieuwe zeiltjes,
en daarom wil ik komend seizoen eens met een schoon onderwaterschip varen, anders
heeft die diepte investering ook niet veel zin.

Ik heb inmiddels zoveel goede berichten gelezen/gehoord over het gebuik van Jotun op de Grevelingen,
dat ik maar 5 liter d. blauwe koperhoudende zelfslijpende antifouling voor 100 euri heb aangeschaft.
Ben heel benieuwd naar mijn ervaring volgend seizoen.
Volgend jaar rond deze tijd horen jullie het van me.
Groet,

Beste Forumleden,

Bijgaand nog 2 foto’s na 1 jaar varen op de Grevelingen. Ik heb de boot mei 2008 gekocht (op zoet water) met waarschijnlijk zelfslijpende kopervrije antifouling erop. Na 1 jaar varen flap los gegaan (was ook al tijdens de keuring, is toen nieuwe erop gegaan, maar waarschijnlijk niet goed vastgelijmd) en kiel onder zware aangroei. Ik had wel veel effect ten aanzien van de snelheid. Op het laatst ging de boot vol gas nog maar 6 knopen. In het begin merk je dit niet zo, maar op den duur lijkt iedereen om je heen (zeker bij verlaten van sluizen) ineens heel hard te gaan.

Na een verse laag antifouling (Hempel) vaart de boot weer snel en stuurt weer soepel. Wat trouwens een goede tip is om met 2 verschillende kleuren antifouling te werken, als je na een tijdje varen de onderste kleur ziet verschijnen weet je dat de bovenste laag eraf gesleten is (werkt alleen bij zelfslijpende natuurlijk).

Ik ga volgend jaar ook de Jotun proberen, had dit jaar getwijfeld, maar met de goede verhalen ben ik om.

Groet, Jeroen


Op de foto’s is te zien dat we ook dit jaar weer nagenoeg niets hoeven te doen aan de anti fouling van het onderwaterschip. Tweede jaar, veel gevaren, zoet en zout, ook Grevelingen, Waddenzee, Noordzee.
Blijkbaar helpen die “vele lagen van dat dure spul” wel.
Voor ons is het weer een kleine klus: nat afnemen met een supercleaner, plekjes bijwerken (ik zag er 1 zo groot als een kopspijker) en dan een nieuwe laag zachte anti fouling erop.
onderwaterschip 02.jpg
onderwaterschip 01.jpg

Goedemorgen Piet.
Ziet er nog fris uit, maar je vaart zoet en zout en erg veel, dat is het geheim. Daar hoef je geen dure antifouling voor te kopen. Met zeilen vaar je dat spul toch niet van je boot, daar varen we niet hard genoeg voor.
Mijn boot kon ook na wat afspuiten eigenlijk gelijk weer de plons in.

hi volmir,

ik heb zelf een dufour 365 van september vorig jaar. ik heb er gewoon een zelfslijpende antifouling awlgrip op staan en lig ook op de grevelingen. als basilaag heb ik gelshield van international staan. ik heb hem in october( na 13 maaden) uit het water gehaald en de romp was nog zeer goed. wel was de anode van de saildrive bijna volledig weg. ik heb terug 2 lagen awlgrip gezet. volgend jaar afwachten maar ik ben er redelijk gerust in?
ps: waar lig je juist op de grevelingen. wij liggen in de nieuwe haven te bruinisse.

mvg Koen (BaTo DiGa)

Dank voor alle raadgevingen. Die aanbevolen Jotun, is dat een toegestane antifouling ?
Vriendelijke Groeten

Als het in Nederland verkocht mag worden is het toegestaan.
Voor een scherpe zie de aanbieding onderstaande link.
coopwv.nl/index.php?paginaID=2

Beste forumleden,

Uit de diverse discussies op dit forum over het onderwerp anti fouling, en ook uit de diverse artikelen in de vakbladen, blijkt wel dat het laatste nog niet gezegd is over anti fouling. Er zijn nogal veel variabelen die het resultaat bepalen.
Wel lijkt het mij toe dat je mag verwachten dat een gerenommeerde leverancier een goed advies uitbrengt en dat er dan ook verwacht mag worden dat de anti fouling vervolgens zijn werk doet. En, mocht dat niet zo zijn, je ten minste reactie krijgt op de correspondentie hierover. En, als het een goed bedrijf is, je zelfs garantie krijgt. De firma Hempel blijkt hierover anders te denken. Onze zeilvrienden op SY Aquarius maakten het volgende mee:

Buenos Aeres: Op advies werd het onderwaterschip van de 48 voet aluminium Samoa voorzien van nieuwe antifouling van het fabrikaat Hempel. Er werd voor de anti foulding USD 1250.- / Euro 1000.- betaald.
Vanaf Buenos Aires, waar we de Hempel aangebracht is tot Rio de Janeiro bleef het onderwaterschip schoon. Vanaf daar begonnen eendenmosselen in razend tempo aan te groeien.
Vervolgens werd koers gezet naar Trinidad waar een voldoende grote kraan aanwezig is om de 48 voeter uit het water te hijssen. Afstand, 2850 NM. Dus een aardig stuk zeilen! Daar werd een week door ingehuurde krachten besteed om de Hempel er af te krabben De totale kosten voor arbeid en kraankosten in Trinidad waren Euro 2000.-

De volgende brieven werden verstuurd (voorzien van de foto’s zoals bijgevoegd):

From: “Aquarius”
Sent: Thursday, August 11, 2011 12:45 PM
To: marine@hempel.com
Cc: “Martin H.” >
Subject: antifouling globic nct

Dear Sirs, dear Sr. martin H.,

I have applied your Globic NCT antifouling in February of this year on the hull of my aluminum yacht. It was applied in the yard of Yacht club Argentino in San Fernando. I had contact with your sales manager, Sr. Martin H. and his colleague from the shop in San Fernando.
Now, not even 6 months later the underwater area is full of barnacles. I have enclosed some pictures of the waterline. The antifouling seemed to work fine until we got into the warmer waters of Brazil. In two months time, sailing between Florianapolis and Angra dos Reis, I got those barnacles on my boat. The water temperature is around 22°-24° C
Please give me your comments, because as I choose this antifouling, it promised to be much better and to last at least one year more than it did.
Looking forward to your comments, kind regards, F.A.
SY Aquarius from Holland, sailing in Brazil

Er volgde reactie van de vertegenwoordiger, er zou technisch advies komen en contact vanuit Hempel. Dat bleef echter uit. Na enkele reminders werd de volgende mail naar hempel verstuurd:

From: “Aquarius”
Sent: Thursday, November 17, 2011 12:46 PM
To: sales@nl.hempel.com
Subject: service

Geachte heer, mevrouw,

Sorry, dat ik u lastig val met een probleem, dat eigenlijk niet bij u thuishoort. Maar ik krijg geen contact met het hoofdkantoor in Denemarken.
Het gaat om het volgende. Ter info, ik ben met mijn zeilboot, een Samoa 48 onderweg van Buenos Aires naar het Caraïbisch gebied. Ik heb in Buenos Aires, in februari van dit jaar Globic NCT als antifouling aangebracht in overleg met de plaatselijke vertegenwoordiger van Hempel en het werk is
uitgevoerd volgens zijn instructies.
Na drie maanden zat het hele onderwaterschip vol met aangroei, barnacles. Contact met Buenos Aires leverde alleen het advies op het onderwaterschip schoon te maken en te hopen, dat daarna de resterende antifouling wel zou werken. Ik heb het onderwaterschip schoon gemaakt, maar met het afschrapen van de aangroei, verdween ook een groot gedeelte van de antifouling.
Verder e-mails aan Buenos Aires zijn onbeantwoord gebleven.
Twee weken geleden heb ik dit probleem met foto’s voorgelegd aan het hoofdkantoor, e-mail adres: hempel@hempel.com zoals op de website vermeld. Ook hier heb al twee keer een reminder gestuurd, helaas ook geen antwoord.
Kunt u mij verder helpen? Waar krijg ik service? Waar krijg ik garantie?
Met wie kan ik communiceren over dit probleem?
Geeft Hempel überhaupt garantie?
Hopend van u wel een reactie te ontvangen, teken ik, met vriendelijke
groeten,
SY Aquarius, nu in Trinidad en op weg naar Martinique

Ook op deze mail, en de navolgende reminders, is reactie volledig uitgebleven.

Dus, wat leren we hiervan:
Goed advies is duur, anti foulding en de gevolgen nog duurder en als het er op aankomt is de reactie en de garantie ZERO.



Beste vaarders,

Vorig jaar 1 Laag Jotun Seaqueen antifouling dun aangebracht.
Boot kwam schoon uit het water, we hadden zout en zoet gevaren.
Schip afgespoten met HD en daarna afgenomen met wasbenzine.
Nu weer een laagje Jotun Seaqueen black aangebracht.
Het is niet super glad racy maar het blijft schoon.
Wij doen het elk jaar dunnetjes over, in plaats van om de 2 jaar een dikkere laag.
O wat is het mooi als je de waterlijn verftape er af trekt, toch?
Het is een in principe een antifouling voor de beroepsvaart.
(De staart van de saildrive is in principe uitzichzelf al anti aangroei!)

Ik ben er al klaar voor.
Dooien en plons!!!

Groet, Guus