ankerluik repareren

een van mijn grote ergernissen was nog de trampoline voorop ons schip die ze ook wel ankerluik noemen.
gisteren na lang nadenken de slijptol in de onderzijde van het luik gezet om de binnenkant eens te kunnen bekijken. nadat ik de onderste verdikking langs de zijkant had los geslepen was al snel duidelijk dat het schuim niet meer aan de bovenzijde hechte. dit soort van purschuim was helemaal verteerd en had dus geen functie meer. dit schuim heb ik met een plamuurmes verwijderd waarna ik een “schone” boven en onderkant overhield. toen maar even de schuur in gedoken om iets te vinden wat kon dienen als spantjes die ik met polyester vast kon zetten. dit zijn dikke roerhoutjes geworden van ca 1cm bij 0,8cm. deze op maat gezaagd en met wat polyester matjes vastgezet aan de bovenzijde van het deksel. tussen de spantjes zoveel als mogelijk restmateriaal van de matjes verwerkt om zo maximale stevigheid te krijgen.

het deksel ligt nu nog na te beven van de wijzigingen die ik heb gemaakt. van het weekend ga ik kijken hoe ik het onderste deksel weer op het bovenste ga monteren. ik zit er aan te denken om het onderste deksel met schroeven op de spantjes te monteren, dan de ruimte tussen de spanten weer op te vullen met purschuim en de naad die is ontstaan door de slijpschijf (1mm) weer te vullen met polyester.

ik hou jullie op de hoogte

groeten Paul SY Bijelo

Wat een goed idee om dit ankerluik aan te pakken,
en ik zal dit ook moeten doen.
Maar ik denk dat ik het anders ga aanpakken en er gewoon terug PUR tussen zal schuimen.
Moet er ook bij vertellen dat ik al PUR in huis heb, dat ik voor een ander werkje had klaarstaan.
Mij bijft wel de vraag hoe ik de oude PUR resten het best verwijder.
Moet ik dan ook het onderdeksel uitslijpen ?
Of zou ik het ook kunnen door alleen een (groot) gat te boren en dan de PUR er op een of andere wijze uithalen.
Dacht aan een gat zo groot dat ik er met mijn hand doorkan.
Iemand ervaring met een dergelijke operatie ?

grtz

Tony

Beste vaarders,

Het schuim er uit halen zou ik doen door een aantal gaatjes strategisch te boren en met de HD waterspuit het schuim er uit spuiten.
Als de eigen HD-spuit het niet kan dan is er wel een krachtigere te huur die dat kan.

Groet,

Guus

inmiddels toch er voor gekozen om het onderste deel met rvs schroefjes op z’n plaats te zetten/houden. een paar gaatjes geboord van 9,5mm waar precies de slang van de pur-schuim door heen kan. met de sterkste soort alle holle ruimtes weer gevuld tot het er overal tussenuit kwam. paar uurtjes laten drogen en de restanten weggesneden met een plamuurmes. ik moet zeggen het luik is behoorlijk stevig geworden. nu alleen nog de naden weer vullen met epoxy.

voor de volgende keer zou ik twee gaatjes boren, één aan de voorkant en één aan de achterkant, maar dan natuurlijk wel aan de onderkant en dus uit het zicht als het luik dicht zit. nu komt de truck; stukje verstaging rafelen zodat een soort van lompe boor ontstaat, de andere zijde in de boormachine en dan via de twee gaatjes alle oude schuim verpulveren totdat alles uit het luik is.eventueel met acceton naspoelen en als alles droog en schoon is van binnen weer een bus pur-schuim leegspuiten in één van de gaten. natuurlijk wel de sterkste gebruiken zodat het luik weer een aantal jaren meekan. gaatjes eventueel vullen met epoxy.

succes allen die ook aan dit project willen beginnen.

groeten Paul SY Bijelo