ankerlier

weet iemand hoe de ankerlier in werking treedt? de dealer is niet bij machte dit uit de doeken te doen. Naar ik begrijp dient in ieder geval de motor te draaien. De afstandbediening is aangesloten en de zekering achter het schakelpaneel staat goed. Is er nog ergens een verborgen schakelaar?
ik hoor graag

Hoi Richard,
Bij onze elektrische ankerlier, moet de motor draaien (dus ook de centrale motoronderbreker aan). Verder doet de lier het gewoon als de bediening in zijn stopcontact zit en ik druk op de knoppen.
Contactspray proberen misschien?
Mogelijk weet iemnad op de site hoe je zo’n apparaat moet doormeten.
Succes,

Hans, bedankt voor je snelle reaktie. Ik zal nog eens kijken. Je opmerking inzake de centrale motoronderbreker en het draaien van de motor snap ik niet direct. Je hebt ?t, neem ik aan, net als ik over de dieselmotor/voortstuwing. Deze draait toch niet zonder dat de motoronderbreker aan staat, of praten wij lang elkaar heen?

Richard,
Je hebt gelijk, maar iemand heeft bij mij eens p.o. de schakelaar uitgedaan terwijl de motor liep en die bleef doorlopen, dus vandaar. Starten zal niet lukken.
Kijk ook eens bij de aansluiting in de ankerbak. Mogelijk is daar iets los gegaan, door het anker of lijnen, stootwillen die er in gelegd of uitgehaald zijn.
Succes,

Beste Richard,
In je verhaal mis ik de schakelaar op het schakelpaneel.
Waarschijnlijk wordt je winch middels een relais geschakeld die op een aparte groep is aangesloten.
Met vriendelijke groet,
Niek

Richard,
Achter mijn elektriciteits-paneel zit een schakelaar, maar volgens mij ook nog een zekering. Misschien dat die niet goed is.
Ciao,

Richard,

volgens mij (tenminste toch op onze 385) is dit de checklist om de ankerlier te laten werken (mijn dealer -West Diep- heeft dit tijdens de oplevering zo meegegeven) :

- motorcontact aan
- motor moet draaien
- zekering/schakelaar achter het brede instrumentenpaneel moet ingeschakeld staan
- afstandsbediening ingepluggen in voorkabine, via luik naar buiten brengen
- knoppen van afstandsbediening gebruiken

Groeten
Luc
’equilibrium’

Beste Allemaal,
dank voor jullie input. Ik ben inmiddels met de spanningsmeter de spelonken ingedoken en kwam uiteindelijk een kroonsteenverbinding tegen die niet helemaal kosjer was. Vastgezet met de franse slag zullen we maar zeggen. Dus Hans, je had gelijk.
Gezien de andere reakties doet die franse slag wel opgeld, want ook ik heb een hoofdschakelaar anex zekering achter het schakelpaneel inclusief een mooi gegraveerd plaatje met de aanduiding. Daarnaast heb ik nog zo’n tweede plaatje met een zelfde verwijzing op het schakelpaneel zitten. De schakelaar is echter in geen velden of wegen te bekennen. Ik begrijp dat Niek daar wel een schakelaar heeft. Heb je geen mooi plaatje daarbij, dan mag je die van mij wel hebben…

Richard,
Mooi dat je het hebt gevonden. Je ziet dat meestal niet het apparaat kapot is, die gaan vaak lang genoeg mee, maar de ‘infra-structuur’ van zo’n apparaat. Heb je nog meer problemen, gooi ze op het net!
Ciao,

Beste Richard,
 
Bedankt voor je aanbod maar bij mijn Gibsea 33 is er gewoon een plaats op het schakelpaneel, met tekst, voor de ankerwinch.
 
In ieder geval bedankt en succes met zeilen.
Groet,
 
Niek

Onder het motto 'gooi’t op ‘t net’ :
enkele posts terug schreef ik nog hoe de ankerlier aan de praat te krijgen  … en vorig weekend stond ik dan op een knopje te drukken zonder geratel tot gevolg

Lang zoeken, meten en #**=@&#

Uiteindelijke gevonden.

Voor wie wil volgen :
- de motor stond aan
- zekering in het kastje stond aan
- de 2 kleine relaiszekeringen (links boven in kastje) waren OK
- er staat spanning op alles
- dan vooraan in het kastje in het vooronder :
- dikke rode draad naar zware relais heeft spanning
- als ik de afstandsbediening met een ohm meter doormeet : OK
- de zware relais trekt niet aan, wel als ik de lichtere contacten onderaan doorverbind (ipv met de afstandsbediening)

wat bleek :
-er lekt een beetje water door het aansluiting van de voorste watertank en het dek.
- dit water loopt in het kastje naar het diepste punt, en dat is het stopcontactje van de afstandsbediening
- resultaat is allemaal koperoxide (groen spul) en 1 draad door

Oplossing : uitkuisen, draad solderen, vol zuurvrijvet stoppen
en …
lek dichten

Groeten
Luc

ah, ik vloek mt je mee. we lagen nt in de flemhudersee, op het einde van het kielerkanaal, n toen na gdoe met dieptemeter, stuurautomaat eerst het ankerlicht en ook deeectrische winch het nit deed had ik het even gehad mt de wereld die k-boot heet. Bij mij bleek door al het geklus (radar ingebouwd etc) de hoofdzekering achter schakelpaneel per ongeluk uit te staan; nooit geweten dat er daar een zat. een borrel hielp.

Wat een vervelende hobby, zo’n boot niet?