ankerlier

beste mede 34 zeilers
Wij ankeren regelmatig met onze Muze gelegen in Leystad.
Heeft iemand ervaring met een elktrische ankerlier?
Zo wie zo zijn ankertips welkom. Ons anker valt niet goed en de ketting loopt niet soepel. Vereder ben ik altijd bang voor beknelde vingers.
Verder vinden wij de stuurautomaat ook erg duur.
graag jullie reactie
nathalie

Ik had mijn ankerketting gekocht voor de boot er was.  Ketting 8mm, op de boot bleek een kettingschijf van 10mm te zitten.  Ik heb de schijf dus gewisseld voor een voor 8 mm.  Dat zou een reden kunnen zijn, of anders gebruik je misschien ketting welke niet gecalibreerd is? 
Vriendelijke groeten,
Peter.

Hoi Nathalie (eindelijk eens een vrouw!),
Op onze nieuwe 34P zit een electrische ankerlier. Ik heb hem nog niet getest, want we hebben er nog niet mee gevaren. Deze lier is er standaard op gezet vanaf de fabriek. je zou eens in Enkhuizen kunnen kijken bij Messink hoe dat bij ons zit. De bediening van de electrische ankerlier, stopcontact zit in de voorhut, dus ik moet mijn luik open doen om de elec. lier te bedienen (?). Ik zie wel hoe dat werkt. Anders bel je eens met Messink, Arjen of Robin.
Wij hebben de electrische lier aangeschaft op aanraden van Ebe Hazewindes, omdat een handlier lastig zou werken, ivm het draaien van de handel die op de lier kan. Door het open ankerluik kan je hem niet ronddraaien.
Succes,

hoi Peter Hans en Sandra
Dank voor jullie antwoord.
Wij draaien het  anker op met een iets kortere handel en met dicht ankerluik.
We gaan informeren in Enhuizen
Veel Wind he
Nathalie

Hoi Nathalie,
Wij liggen ook in Lelystad (Deko), maar ankeren ben ik in 1,5 jaar nog niet aan toe gekomen. Daar kan ik je dus niet verder mee helpen. Je stelt ook nog een vraag over de stuurautomaat, die vond ik ook erg duur maar in het showroom schip dat ik uiteindelijk gekocht heb was bij wijze van goedkoop alternatief de Simrad AP 14 ingebouwd. Dit is een aanzienlijk goedkoper en prima systeem, maar wel minder ‘slim’. Voor gebruik op de motor en bij niet al te ruig zeilweer voldoet dit prima. Voor mij zelf denk ik er wel aan om 'm te vervangen voor een luxer model van Navman (type 3100) dat sinds kort in de handel is en volledig integreert met de rest van mijn apparatuur van Navman. Reden hiervoor is dat ik nogal eens met minimale bemanning zeil, ook met veel wind.
Groet, Menno

Ik heb al redelijk veel geankerd met een handmatige lier. Inderdaad moet het luik dicht maar daar zie ik geen probleem mee. Ik heb afgelopen jaar tientallen keren geankerd (jaja een echte toerzeiler aan het worden. mijn vriendin ligt liever voor anker in de zon achter een eilandje dat zeilen, maar ja) en ik heb echt geen moeite ondervonden met de handlier. De truuk is dat je een beetje vooruit vaart zodat je de spanning van de ketting afhaalt. Dan is het echt een fluitje van een cent om het anker omhoog te lieren. Nieteens echt heel vermoeiend. Ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal in water van een meter of 3-4 anker. Niet veel meer.
Ik heb wel een kortere lierhendel gekocht speciaal voor het ankeren. Deze heb ik ook voorin bij het anker gemonteerd (aan een lijntje in de ankerbak) zodat ik heel snel het anker kan gebruiken in geval van nood. Dat vind ik echt heel belangrijk. De standaard (genua) lierhendels kunnen bij mij net niet langs de preekstoel.
Qua stuurautomaat heb ik inderdaad de (dure) raymarine met een lewmar (whitlock) drive en een draadloze raymarine controller erbij. Echt een aanrader. Nog nooit problemen mee gehad en zelfs met zware wind (tot 8 geprobeerd) doet hij het heel goed. Ik denk niet dat de wind het probleem is. Meer hoge golven. Als je op tijd reeft kan hij het best aan.
Hoop dat het helpt!
Groetjes
Nick

ps.
met veel wind bedoelde ik inderdaad eigenlijk de bijbehorende golven en dan vooral bij ruime windse koersen

Hoi
Wat ankeren betreft, Tijdens onze reis hebben we heel veel geankerd. En wel met de hand lier. Ja het kost je inderdaad in het begin wat vel van de vingers. omdat er veel geankerd zou gaan worden hebben we 50 meter ketting aangeschaft. we ankerden gemiddeld op zo ondiep mogelijk maar soms ontkwamen wij er niet aan om 30 to 40 meter ketting te zetten. Dit valt niet mee met de hand lier en heb dan soms ook wel gedroomd van electrisch.(zeker door het wat grotere delta anker). Wel hebben we altijd op het ankergerei kunnen vertrouwen hebben met windkracht 8 voor anker gelegen waarbij in vlagen 45 knopen wind stond.
Voor in nederland is het voor ons echter weggegooid geld. voor die paar keer functioneerd het goed genoeg.

Beste,
ook wij ankeren regelmatig , doch rond MAx 10m diep water.
Ik haal de lijn met ketting gewoon met de hand op, de truk is inderdaad om langzaam naar en eventueel net over het anket te varen en de hele handel kom vanzelf los.
laten we echter niet vergeten veel te zeilen