Ankeren met dufour 30

Ik begrijp het probleem van Richard volkomen. Denk ook al een hele poos na over hoe ik tot een betere oplossing kan komen. Niet alleen dat snel ankeren nu vrijwel onmogelijk is (met alle risico’s van dien), het is ook steeds weer de vraag of ik de boot niet beschadig met het uit de bak halen van het anker (anker past maar heel net door de opening) en het onder de preekstoel doorwurmen. Zeker als de boot lekker ligt te deinen. Waarschijnlijk ga ik de oplossing zoeken in het naar voren plaatsen van de boegrol (bijplaatsen van een andere rol o.i.d.) zodat het anker permanent buiten kan hangen. Ik weet alleen niet of dat nog gevolgen heeft voor het stampgedrag van de boot. Met een volle watertank vind ik dat de punt toch al diep(er) in het water komt te liggen… Kortom, ook wat mij betreft zijn suggesties meer dan welkom! De ankerconstructie is voor mij een duidelijk minpunt van deze boot (verder is ie over het algemeen goed doordacht en ben ik heel tevreden).
Groeten, L?on.

Hallo Mede 30 classic eigenaren,
Wij ankeren ook graag, inderdaad is het in het begin een beetje passen en meten om het anker netjes in het water te laten  vallen. Als eerste heb ik een stuk tuinslang opengesneden en doe dat op de rand van de stootlijst(aluminium) om deze niet te beschadigen. Dat werkt redelijk. Het ankergerei is prima alleen ik kreeg er al snel een sik van om voor een paar uurtjes 25 meter ketting eerst over boor dte zetten en later weer in te halen. Ik heb een 40 meter ankerlijn gekocht met ingevlochten lood. Dit voldoet prima als je voor een paar uur ergens wilt liggen. Met een goede harp kun je altijd nog uitwijken als je toch het zwaardere gerei wilt gebruiken. Daarnaast heb ik ook een Bruce anker van 10 kilo gekocht om het gehannes bij de preekstoel iets te verminderen. Het anker is uit 1 stuk dus iets makkelijker te hanteren en kleiner om in de kluis op te bergen. Daarnaast kun je het in combinatie met de ankerlijn zo over de preekstoel heen gooien!! Afgelopen zomer een nachtje onbeschut op de Oosterschelde gelegen bij de Zeelandbrug en in een onweer terecht gekomen. Het geheel gaf geen krimp!  

Ook ik ben het ankeren met dit enorm grote zware anker behoorlijk zat. Ook al ben ik geen klein mannetje, en behoorlijk sterk … het is iedere keer weer een rot klus het anker binnen te halen en dan onder het hek/de preekstoel door, zonder je handen/vingers af te klemmen en/of de voetrail te beschadigen, naar binnen in de ankerkluis te manouvreren.
Een rondje in de haven levert leuke foto’s op die beamen wat voorgaande forumleden reeds hebben geschreven.

Het originele anker is niet geschikt om continu in de ankerhouder te laten liggen. Het deksel van de ankerkluis kan niet dicht, het anker steekt erg ver uit, er is geen borgingsmogelijkheid enz. De foto’s tonen genoeg (vooraanzicht en zijaanzicht).

Of:
Een extra licht anker voor het ankeren bij minder wind past samen met het originele anker in de ankerkluis. Een stuk slang beschermt de aluminium rand van de voetrail.

Het anker overboord [size=9](rectificatie: met de ketting)[/size] over de preekstoel. Een pragmatische oplossing. Misschien minder fraai.

Wie heeft een betere oplossing. Zijn er DF30C vaarders met een (handbediende)lier op het dek? mariposa39323,8187615741
2007-08-28_225111_anker-0.jpg
2007-08-28_225306_anker-1.jpg
2007-08-28_230020_anker-3.jpg
2007-08-29_193816_anker-5.jpg

Hallo Piet,
Grappig om ineens een foto van je eigen schip te zien bij dit topic. De onderste - je noemt het een pragmatische - oplossing is door mij gekozen vanuit de gedachte dat een anker snel en zonder al teveel gedoe (en kans op beschadigingen) overboord moet kunnen. Een tijd lang heb ik met de gedachte rondgelopen om de boegrol te verlengen, maar uiteindelijk leek mij deze oplossing toch de beste. Het is gemakkelijk, praktisch en goedkoop (alleen een koordje en een zeilbandje). Of het esthetisch ook verantwoord is moet iedereen maar voor zich bepalen. Wij vonden het in ieder geval geen probleem.
Overigens, als je het anker uitgooit ligt de ketting - uiteraard - niet over de preekstoel, maar gewoon op de rol. Uit jouw tekst zou je iets anders kunnen opmaken. Onze constructie is eigenlijk niets anders dan alvast de ketting goed klaarleggen, zodat je het anker niet meer onder de railing door hoeft te wurmen. Het is nu simpelweg je anker langs de fok in het water laten vallen (wel de ketting een beetje gecontroleerd uitvieren, anders gaat dat wel heel erg snel en met risico op beschadigen van de rand van de ankerkluis; Maar dat geldt ook voor andere manieren van ankeren met de D30CL).
Succes met het vinden van andere/betere oplossingen. Ik ben benieuwd en houd mij aanbevolen. L?on (Milliemil)

Dag L?on,
Inderdaad, nu snap ik pas hoe het zit.
Het is duidelijk hoe je het anker uitbrengt.
Maar hoe haal je het anker in. Ik stel me zo voor: staand en leunend over de preekstoel haal je de ketting in, til je het anker over de preekstoel en bergt je het anker vervolgens op in de ankerkluis. 

Is dit niet een enorme belasting voor je rug? 

PS; kom eens een biertje drinken. We liggen, zo blijkt het, aan dezelfde steiger.  

Hallo Piet,
Bedankt voor de uitnodiging. Maak ik graag gebruik van! Omgekeerd ben je natuurlijk ook van harte uitgenodigd bij ons aan boord. Het is alleen de vraag of dat er dit jaar nog van gaat komen. Ons zeilseizoen zit er zo’n beetje op. In oktober verwachten we namelijk ons tweede kind. Ik heb het seizoen overigens nog wel stijlvol afgesloten. Twee weken geleden met vrienden een paar dagen op en neer naar Lowestoft gezeild. Heen onder perfecte condities, terug met wat teveel wind (6 a 7 Bft, later 5 a 4), maar wel van achteren. Het vervelendst waren de hoge achteroplopende golven. Maar de D30Cl hield zich uitstekend. Golven rolden er mooi onderdoor, en de boot was met twee riffen en een deels ingerolde fok nog prima te zeilen. (Speelt natuurlijk wel mee dat hoogte winnen bij onze koers niet nodig was).
Om nog even terug te komen op het onderwerp van dit topic: inhalen van het anker is bij ons niet moeilijker dan anders. Je haalt gewoon binnen over de rol zoals je altijd al doet. Alleen in plaats van aan het eind het anker aan stuurboord onder de railing door te halen til je het anker nu bij de punt over (de inkeping in) de preekstoel heen. Ervaar ik niet als bijzonder lastig. Hoogstens dat het reeflijntje van de rolfok wel eens in de weg zit. Die moet je tevoren even spanningsloos maken.
Groeten, L?on.

Ik heb een nieuw anaker gekocht en de ankerkluis opnieuw ingedeeld.
Het huidige anker van 13 kg heb ik links in de kluis geplaatst en ga ik enkel gebruiken bij zwaar weer. De ketting, 17 meter 8mm schakel, heb ik in een emmer (met ontwateringsgaten in de bodem) gelegd.
Vervolgens een lijn van circa 10 meter aan het einde van de ketting gevlochten (dus niet zoals op de foto ).

Er is nu ruimte genoeg over in de ankerkluis. Het nieuwe anker is 10 kg en blijft mooi op de ankerrol liggen, geborgd in het ankerbeslag. Het anker ligt, geheel naar achteren getrokken, nog steeds 4 cm vrij van de boeg.

Ik zal het anker een beetje moeten aanpassen en een deel van de steel af moeten slijpen zodat het deksel van de ankerkluis mooi dicht kan (kan nu ook doch met spanning er op). Op de foto is het weg te slijpen gedeelte aangegeven met zwarte viltstift. Tevens moet er een gat in geboord worden voor de borgpen.

Verder heb ik 25 meter 12 mm met lood verzwaarde ankerlijn gekocht. Een extra vierkante bak zorgt voor het opvangen van deze lijn zonder dat het verstrikt raakt in oude anker en ketting.

Ik ga dit eerst maar eens proberen. IK ben benieuwd tot welke windkracht/golven dit nog lekker gaat.
2007-09-03_074939_anker-6.jpg
2007-09-03_075135_anker-7.jpg
2007-09-03_075213_anker-8.jpg

Zo … dat was lekker!!
Vandaag een ontstekingremmende injectie gekregen in mijn linkerarmgewricht. Sinds einde deze zomer zeurde de pijn maar door. Conclusie: zenuwontsteking waarschijnlijk opgelopen door overbelasting met het tillen van het anker.
Nou… dit is dan een extra motivatie om het deze winter een stuk gemakkelijker te maken met het nieuwe aangepaste anker en nieuw/extra te monteren ankerbeslag.

Onder in de steel van het nieuwe anker is een holte geslepen zodat deze beter “ligt en aansluit op het dek/beslag” en er ruimte ontstaat onder de uitsparing van het luik van de ankerkluis. Uiteraard is vervolgens het gietijzer van het anker met enkele lagen bewerkt tegen corrosie.

Het nieuwe anker ligt zo ver mogelijk richting ankerkluis (holte van het anker op de nylon rol) en de punt van het anker beweegt dan nog steeds vrij te opzichte van de polyester boeg.

Wel wiebelt/rolt het anker nog heen en weer. Het huidige ankerbeslag/profiel is te breed om dit tegen te gaan. Daarom wil ik extra RVS passend ankerbeslag plaatsen en een borgpen voorziening maken. Ik denk aan zoiets als op dit plaatje ecter zonder rol (dus in het verlengde van het bestaande ankerbeslag). Het moet maar passen??

Of een losse blokkering zoals afgebeeld. Het moet echter wel heel stevig zijn (ruw zeetje met “paaltjes hakken”).

En in de ankersluis wellicht nog een kettingstopper.

O ja … enkel het loodkoord gebruiken beviel niet zo goed. De boot lag wel als zo vast als een huis achter het nieuwe anker (5 a 6 Bft) doch gierde en had me veel te veel vrij spel. Dus het wordt: anker, ketting en dan loodkoord.

Wie heeft ide?en of ervaringen?mariposa39405,8762847222
2007-11-19_203819_anker-nieuw-bewerkt-03.jpg
2007-11-19_203921_anker-nieuw-bewerkt-01.jpg
2007-11-19_205207_anjerbeslag-01.jpg
2007-11-19_205333_kettingstopper.jpg
2007-11-19_205411_losse-blokkering.jpg

Piet,
Ik heb weliswaar een D32 maar ik had hetzelfde probleem.
Ik heb dit opgelost met een paar verlengde schetsplaaten, dit werkt prima.
Het anker is hier niet gemonteerd omdat ik met een wedstrijdje bezig was, maar normaal gesproken hangt het anker gewoon voor de boeg, is geblokkeerd met een pen en kan gewoon voor de boeg zakken zonder deze te raken.
 
zie foto
Ik hoop  dat je hier iets mee kan

Gerard van Leeuwen "‘Twins’’
 Twins39406,351400463
2007-11-20_081931_2004.13.JPG
2007-11-20_082557_220.JPG

Dag Gerard,
Dank je voor he reactue en idee. Natuurlijk onmiddelijk gegoogled om te zoeken naar “verlengde schetsplaten” want die naam kende ik nog niet. Eigenlijk heb ik niet gevonden op www dat verwijst naar ankers of zeilboten.

Vraag: hoe kom je aan deze benaming benaming en waar kun je zoiets kopen?

Hoi Piet
Ik heb deze platen niet gekocht maar laten maken van RVS bij een metaalverwerkingsbedrijf, gewoon een tekening gemaakt en met water laten uitsnijden, prachtig geen bramen en na goed poetsen kon het zo over het oude ankerbeslag gemonteerd worden.
Het anker staat nu wat verder van de boot en daardoor hang het vrij van de boeg.
Als ik weer eens bij mijn boot kom, (17 december) zal ik wat detailfoto’s maken.
Groet Gerard (Twins)
 
 

Hallo allemaal,
Ik heb het originele anker vervangen door een Fortress van 3,2 kg. In de praktijk heeft dat twee belangrijke voordelen boven het originele anker: in de eerste plaats graaft het veel beter in dat het originele anker, daarnaast is het v??l gemakkelijker te hanteren. Dat scheelt echt enorm. Misschien een aanvulling op alle eerdere suggesties.
Groet,
Jan Willem

Dag Jan-Willem,
Ankeren blijft toch een beetje een kwestie van vertrouwen. Lig jij lekker en ontspannen te pitten in de kooi als 's nachts de wind aantrekt tot 4 of 5? Ik zou daar met een alluminium anker van 3,2 kg nogal moeite mee hebben denk ik.
De tabel (gekaapt van vaarvoordeel) geeft aan dat dit anker gebruikt kan worden tot een bootlengte van 10 meter doch geeft ook aan dat het ter vervanging is van een stalen anker van 4-6 kg.
De DF30C heeft standaard een stalen anker van 13 kg en een ankerketting van > 10 meter. Als alternatief ben ik uitgeweken naar een stalen anker van 10 kg.

Wat zijn jouw ervaringen? Tot welke windsterkte heb je ervaring? Gebruik je dit anker in combinatie met ankerketting of een loodkoord?
Overigens, wat zijn deze ankers prijzig!
[size=1]Tabel lichtgewicht alluminium Fortress anker. 
[/size]
mariposa39409,6964583333
2007-11-23_163750_fortress-anker.jpg

Dag Piet,
De claim van Fortress is dat het gewicht er niet toe doet bij dit anker.
Ik heb tenminste twee maal met (voor mij) harde wind achter dit anker gelegen, een keer bij Marken achter de dijk, toen stond de windmeter op 28 knoop, en een keer op de Oosterschelde in een oude werkhaven ergens aan de noordkant. Toen had de radio het over windkracht 6. Heerlijk geslapen (met GPS-alarm, dat wel) Inmiddels heb ik ook diverse malen op de Waddenzee overnacht, in alle gevallen deed het anker het prima. Er zullen ongetwijfeld zeebonken zijn die het nog ruiger meemaken, maar ik vond het ruim voldoende. Verder kun je op de site van Fortress reconstrueren dat het anker mijn bootje in redelijk zachte modder nog tot 42 knoop zou houden, met alle mitsen en maren die erbij horen. Verder bleek in een laatste test in Yachting World dat zowel de houdkracht als het gemak van ingraven met de besten meekon. Dat maakte mij tevreden met de keuze om nu eens gewoon te kiezen wat de fabrikant adviseert en niet weer twee slagen zwaarder. Na vier seizoenen kan ik vaststellen dat ik erg tevreden ben over het anker.
Die tevredenheid gaat over houdkracht, ingraven en -dat wordt als je ouder wordt steeds belangrijker- hanteerbaarheid. Ik gebruik overigens een kettingvoorloop van 10 meter. Na lang wikken wegen en wat rekenen heb ik besloten dat een loodlijn qua houdkracht (vrijwel) niets oplevert ten opzichte van een ketting. Ik doe dus ?f de 10 mm nylon lijn alleen (die veert lekker) ?f de kettingvoorloop ervoor.
Tenslotte vind ik een voordeel dat dat alles gewoon in de ankerbak past. Ik vaar niet graag met zo’n harpoen op de boeg, en droom er wel eens van dat mijn medezeilers dat ook niet zouden doen, zeker niet in een volle sluis…
Graag je reactie,
Jan Willem

Dag Jan Willem,
Nou, er is in ieder geval over nagedacht en je hebt het onderbouwd en beproefd, dat is duidelijk. [size=9](Hier zouden enkele forumleden een goed voorbeeld aan kunnen nemen).[/size]  

[size=12]'t Ja we waren enkele jaren geleden te gast bij vrienden met een 50-voeter en lagen voor anker in Griekenland in een baai tussen hoge rotsen. Het anker werd  goed getest met een peiling en de motor op 2700 toeren in de achteruit. Niets aan de hand. Het was 's nachts smoorheet en dus was ik met mijn lakenzakje maar in de kuip gaan liggen. Lekker in de warme wind. Je ziet in het donker zo nu en dan toch de schimmige rotsen en steeds leken ze te dichtbij. Maar ja … afstand schatten in het donker. Tot het ochtend gloorde en ineens besefte ik dat we wel degelijk een krabbend anker hadden.  Nog een meter of 20 te gaan. Dat was schrikken.
[/size]
Een ankerwacht is natuurlijk een goede oplossing. Het zal wel aan mij liggen, ik slaap dan maar half zo diep. Vandaar mijn bezorgde reactie.  

Heeft er iemand en idee welk anker past op de boeg van een 30 Classic?

Johan

Ik heb een Anker volgens Model Bruce genomen van 10 kg. Zie eerdere berichten op dit forum. Alhoewel wij hem hebben gekocht bij Zeilmakerij van der Werf te Made zie ik dan George Kniest dit anker ook te koop aanbiedt onder nummer 66084. Zoals in een eerder bericht beschreven, is het mogelijk dit anker met gesloten kluisdeksel te voeren maar dan moet je wel een deel van de steel van het anker weg (laten) slijpen (zie foto’s) en dit goed behandelen met een roestwerende verf.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om een RVS steun te monteren zodat ik het anker continu in het ankerbeslag kan laten liggen. Een constructietekeningetje heb ik al wel gemaakt. Het idee is om deze steun op de metalen versteviging van de voorpunt vast te poppen of te schroeven. In de ankersteel zou nog een gat geboord moeten worden welke overeenkomt met het gat in de steun, e.e.a. t.b.v. een borgpen of i.d.
Nu ligt dit anker nog los in de ankerkluis en til ik deze er steeds uit/in. Met 10 kg is dat goed te doen (handschoenen). Ik heb eerst nog even gewerkt met een loodkabel doch bij hardere wind ging het schip meer gieren dan met de standaard metalen ketting. Zodoende gebruik ik nu eerst de 13 meter 8 mm ketting en daarna de loodkabel. Enkel de ketting volstaat gewoonlijk.
ankersteun.jpg
PGKZ0321.jpg

Inderdaad, maar ik slijp niet graag een deel van anker weg, dat zou de stevigheid kunnen aantasten.
Mijn vraag was eerder welk anker de ontwerpers van Dufour in gedachten hadden bij het ontwerp van de 30 Classic, wat dus zonder aanpassingen aan anker, bak of steun kan gebruikt worden.

Johan

Snap ik. De ankersteel blijft méééééér dan sterk genoeg ook met weggeslepen deel … maar goed om je vraag gewoonweg te beantwoorden:

Bij mijn DF30C zat origineel een anker van 13 kg dat je niet, met deksel dicht, kan laten liggen op de ankerrol. Op mankracht moet je dus het loodzware onding tussen de railing door wurmen en dat heeft mij een frozen sholder + 20 bezoeken aan een fysiotherapeut opgeleverd.

Suggestie, wellicht kun je met een lichtgewicht alluminium anker uit de voeten. Ik vond deze echter veel te prijzig.

Eindelijk, de klus is geklaard.

Ik heb een ankersteuntje uit RVS laten maken conform getoond tekeningetje (klusmetaal te Waspik klusmetaal.nl a 235 euro). Ze hebben net werk geleverd. Exact dezelfde glimmende buitenzijde als het bestaande RVS ankerbeslag.
T.b.v. de bevestiguing zijn op de hartlijn van de steun 3 gaten geboord en verzonken (5,2 mm / M5).
De locatie van het gat di 8 mm t.b.v. het borgen van het anker is in het werk bepaald en later geboord.
Het boren van de gaten in het bestaande ankerbeslag was een behoorlijke klus. Je kunt er namelijk heel slecht bij komen doordat de reefinstallatie er net boven gesitueerd is. Met een slijpschijfje (dremel) heb ik enkele boortjes ingekort. Centeren en met een kleine boor beginnen en zorgen dat je boor niet wegloopt is van het grootste belang.
Het achterste gat heb ik door en door geboord. Aan de onderzijde, vamuit de ankerkluis, kun je er een veerring en moer opschroeven. De voorste 2 gaten zijn krapper geboord (0,8x5mm) en zijn getapt. Ik heb alles met sikaflex afgewerkt (onderzijde van de steun en rondom de schroeven). Dat niet zozeer om lekkage via de schroeven te voorkomen (water komt enkel in de ankerkluis), maar meer om het lostrillen van schroeven en de steun te voorkomen. Zoals al eerder beschreven is heb ik hiervoor een ander en lichter anker gekocht en de steel ervan smaller geslepen. Het past allemaal net.
Nadat het anker geplaatst is heb ik het borggat afgetekend en in de steel van het anker een 10 mm gat geboord.
Als borgpen gebruik ik een RVS schroef M8. Een type waarvan een groot gedeelte niet voorzien is van schroefdraad en de schroefdraad pas begint buiten de ankersteun. Deze heb ik via een slijpschijfje ingekort (dremel). Verder heb ik er twee gaatjes van 3 mm in geboord. Eén voor de borgpen (zie foto) en 1 vlak achter de kop voor een staaldraadje. Dit draadje voorkomt dat je de borgschroef verliest.




ankersteun-04.jpg