Ankeren met dufour 30

Inderdaad, maar ik slijp niet graag een deel van anker weg, dat zou de stevigheid kunnen aantasten.
Mijn vraag was eerder welk anker de ontwerpers van Dufour in gedachten hadden bij het ontwerp van de 30 Classic, wat dus zonder aanpassingen aan anker, bak of steun kan gebruikt worden.

Johan

Snap ik. De ankersteel blijft méééééér dan sterk genoeg ook met weggeslepen deel … maar goed om je vraag gewoonweg te beantwoorden:

Bij mijn DF30C zat origineel een anker van 13 kg dat je niet, met deksel dicht, kan laten liggen op de ankerrol. Op mankracht moet je dus het loodzware onding tussen de railing door wurmen en dat heeft mij een frozen sholder + 20 bezoeken aan een fysiotherapeut opgeleverd.

Suggestie, wellicht kun je met een lichtgewicht alluminium anker uit de voeten. Ik vond deze echter veel te prijzig.

Eindelijk, de klus is geklaard.

Ik heb een ankersteuntje uit RVS laten maken conform getoond tekeningetje (klusmetaal te Waspik klusmetaal.nl a 235 euro). Ze hebben net werk geleverd. Exact dezelfde glimmende buitenzijde als het bestaande RVS ankerbeslag.
T.b.v. de bevestiguing zijn op de hartlijn van de steun 3 gaten geboord en verzonken (5,2 mm / M5).
De locatie van het gat di 8 mm t.b.v. het borgen van het anker is in het werk bepaald en later geboord.
Het boren van de gaten in het bestaande ankerbeslag was een behoorlijke klus. Je kunt er namelijk heel slecht bij komen doordat de reefinstallatie er net boven gesitueerd is. Met een slijpschijfje (dremel) heb ik enkele boortjes ingekort. Centeren en met een kleine boor beginnen en zorgen dat je boor niet wegloopt is van het grootste belang.
Het achterste gat heb ik door en door geboord. Aan de onderzijde, vamuit de ankerkluis, kun je er een veerring en moer opschroeven. De voorste 2 gaten zijn krapper geboord (0,8x5mm) en zijn getapt. Ik heb alles met sikaflex afgewerkt (onderzijde van de steun en rondom de schroeven). Dat niet zozeer om lekkage via de schroeven te voorkomen (water komt enkel in de ankerkluis), maar meer om het lostrillen van schroeven en de steun te voorkomen. Zoals al eerder beschreven is heb ik hiervoor een ander en lichter anker gekocht en de steel ervan smaller geslepen. Het past allemaal net.
Nadat het anker geplaatst is heb ik het borggat afgetekend en in de steel van het anker een 10 mm gat geboord.
Als borgpen gebruik ik een RVS schroef M8. Een type waarvan een groot gedeelte niet voorzien is van schroefdraad en de schroefdraad pas begint buiten de ankersteun. Deze heb ik via een slijpschijfje ingekort (dremel). Verder heb ik er twee gaatjes van 3 mm in geboord. Eén voor de borgpen (zie foto) en 1 vlak achter de kop voor een staaldraadje. Dit draadje voorkomt dat je de borgschroef verliest.




ankersteun-04.jpg