Anker

Hallo allemaal,
Dit weekend was het wederom prachtig weer en hebben we op het Hollandsch Diep aardig wat uurtjes achter het anker liggen dobberen.
Ik moet wel zeggen dat het anker uitgooien en vooral het binnenhalen wat mij betreft gelijk staat aan een uurtje sportschool, wat is dat ding onhandig zwaar zeg! We hebben een Britany anker van 14 kilo en ik weet niet hoeveel meter ketting, dat gaat je dus niet in de koude kleren zitten… zeker niet als er bij het naar boven halen nog eens 5 kilo klei aan hangt
We zijn wel nieuwsgierig hoe jullie omgaan met dat ding, ten eerste past hij bijna niet in de ankerbak, daarnaast weet ik niet zo goed hoe ik hem binnen kan halen met zo min mogelijk kans op schade… die punten zullen in je polyester komen zeg, dan kun je het anker de volgende keer binnendoor laten zakken  
Enig idee? Of gebruiken jullie voor ffies ankeren een kleiner handzamer anker? Dat lijkt een aardig alternatief?
Richard
 

Als het alleen gaat om overdag ankeren met mooi weer en niet om nachten lang achter het anker te blijven liggen, zou je voor een aluminium anker kunnen kiezen. Die schelen aanzienlijk in gewicht. Je moet wel een stuk ketting of loodlijn hebben. Zelf zou ik een dergelijk anker niet vertrouwen om met zwaar weer te overnachten in een baai. Maar voor mooiweer ankeren lijkt het me ideaal!
Gr
Nick

Hoi,
Wij hebben ook een aluminium anker met een llijn ipv een ketting.
Is erg makkelijk te hanteren. Nachtje blijven liggen geen probleem.
 

Dag allemaal,
Het probleem met de ketting hebben we niet, maar als het Anker zwaar in de klei getrokken zit, zoals een  Britany anker van 14 kilo of die van ons van 16 kilo dan moet zit hij echt goed vast. Dat probleem hadden wij gisteren ook op het Haringvliet. We haalden de eertse drie meter ketting goed binnen, maar het anker zat vast in de klei. Ik heb hem toen achterover getrokken met de boot. Dus een half rondtje acheruit tegen de wind of stroom in. De ketting is extra gewicht als ondersteuning voor het Anker, hij gaat er niet vaster in de klei van zitten of je een lijn of ketting gebruikt. Ik denk zelf dat je in de klei zoals op het Holl. diep het beste een spade anker kan gebruiken. Is wat lichter en graaft zich niet zo diep in de klei.

Ankeraars,
Ook wij hebben bij aflevering zo’n Brittanny Anker ‘gekregen’. Ik heb het anker vervangen door een ploegschaaranker (immitatie SQR) van Plastimo. Deze past beter op de ankerrol, cq. boeg en werkt daardoor prettiger. Daarnaast zat op ons schip een ankerlier. Dat werkt ook prima en scheelt veel zwaar handwerk. Ik hoef nu alleen maar met de stang op en neer te gaan en niet aan de ketting te trekken. Dus aan jullie de keus.
Ciao,

Hans, wij hadden blijkbaar dezelfde ideeen over dat Brittany anker. Ik vond het helemaal niks om permanent op de het ankerbeslag te hebben. Een anker wilde ik wel altijd standby hebben gezien mijn ervaringen met soms niet startende motor op mijn vorige schip. Ik heb bij de koop bedongen dat  een ploegschaar-anker  geleverd zou worden. Noordschans heeft me wel een “winkeldochter” geleverd , maar wel van het goede gewicht en voldoet prima. De handankerlier werkt perfect en bespaart je een hernia. Heb jij trouwens die enorme ankertros, die meegeleverd werd, in gebruik genomen? Bij mij ligt ie na 7 jaar nog maagdelijk in het vooronder. In de praktijk anker ik alleen met de ca. 8 mtr ketting voorloop op 2,5-3 m diep op de Grevelingen (ook s’nacht)
Martin(ique)martinique38902,521099537

Martin, wat heb je bijzonder weinig ketting bij je boot, 8 meter. Wel erg weinig als je bij de kanaaleilanden wil ankeren
Bij aflevering van ons schip kreeg ik 20 meter (2 x bootrlengte) en 10 meter lijn als trekker (voorloop) totaal ongeveer 30 meter.
Bij het ankeren zoals afgelopen week op het haringvliet, diepte 4 meter. zet ik minimaal 12 meter uit. Dus driemaal de diepte.
Verder bevalt dit Brittanny Anker prima. Hij zit goed op de ankerrol en ligt niet zo te slingeren als een ploegschaaranker. Deze moet je echt goed vast zetten of eraf halen en in de ankerbak opbergen. Dat kan goed, hij is wat lichter en handteerbaarder.

waar zijn de beste ankerplekken op de grevelingen en op het haringvliet? 
mvg
Peter

Ik ga meestal net buiten de betonning liggen. Een mooie plek tja… dat zie je vanzelf. Wel moet je rekening houden met lage wal en dat soort dingen. Liever lig ik niet aan lager wal, maar zo denk ik er over…

op 8 september 2004 is dit onderwerp al eens op het forum gezet,…
 ik heb een lichter aluminium anker gekocht maar dit werkte niet helemaal goed.
De oplossing die ik nu gevonden heb is een verzwaarde ankerlijn op het orginele anker voor ff snel of even ankeren, de boel wordt een stuk lichter zonder de kettting, en als je op bijv de oosterschelde het niet helemaal vertrouwd dan kan zo het touwtje eraf en de ketting er weer op.
Werk voor ons in ieder geval prima.  succes

Leo, weet je dat  ik eigenlijk niet weet of het 8 of 10 mtr ketting is , maar zeker geen 20 of 30 mtr. Die enorme ( nu nog maagdelijke) ankerlijn is denk ik 50 mtr en daar moet het deze vakantie mee kunnen. Het schijnt vooral op Sark ankeren of aan een boeitje te worden.
Peter, op de Grevelingen kun je bijna overal ankeren, ik vind in de luwte van een eilandje meestal het prettigst ( hoger wal) en meestal gooi ik m’n anker tussen de betonning en de jachtbetonning. Wel even inschatten wat er gebeurd als de wind s’nachts draait. FF Oudorp (kan 25) luisteren.
 
 
 

Hallo, ook ik vond het originele Britany-anker niet te hanteren qua vorm en gewicht. Ik heb het vervangen door een aluminium Fortress van 3.2 kg. Dit is het op de site van deze fabrikant aanbevolen gewicht voor onze scheepjes, ik dacht laat ik nu niet alles drie keer zo zwaar als nodig nemen maar gewoon de aanbevelingen van de fabrikant opvolgen. George Kniest raadde me dit anker aan als het anker voor kleiige en zandige bodems. Achter dit anker hebben we inmiddels een aantal keren probleemloos overnacht op de Waddenzee, de Oosterschelde en het IJsselmeer, ook bij forse wind. Wel gebruik ik altijd een 10 meter ankerketting als voorloop, met daaraan een nylon lijn van 10 mm.
Ik ben erg tevreden over en heb geen enkele behoefte aan aanvullend ankergerei, ook niet bij forse wind. De winst in hanteerbaarheid is enorm, en het scheelt allerlei lierengedoe. Tot zover mijn ervaringen

Ook wij hebben op onze 30 classic het standaard Brittany + vele meters ketting gebruikt. Om de boel minder te beschadigen schijf ik altijd een opengesneden stuk tuinslang over de aluminium lijst om die niet te beschadigen. Twee jaar geleden heb ik een 10 kilo Bruce gekocht (is een anker zonder bewegende delen). Dit anker is voor de 30 prima. Alleen voor even ankeren vond ik de ketting een groot probleem. Bijvoorbeeld op de Grevelingen of het Hollands Diep moet je eerst alle ketting over boord zetten om de lijn te beleggen zonder iets te beschadigen. In de winter 2004/2005 heb ik op marktplaats een ankerlijn met ingevlochten lood (ankerloodlijn) gekocht. De huidige comdinatie is echt super. Ik heb het Brittany anker onder het bed liggen als reserve en de ketting + tros in de ankerbak (ook reserve) Inmiddels hebben we op veel plaasten geankerd, overnacht en bijvoorbeeld op de Grevelingen met 5 a 6 bft gelegen achter de Bruce met loodlijn, nooit problemen. Echt een aanrader. Ik zag pas dat de loodlijnen bij www.georgekniest.nl in prijs zijn gedaald. 

Hallo,
Bedankt voor de input, Xander: Hoeveel meter loodlijn heb je daarvoor gekocht?
Richard

Martin,
Wat laat, maar ok?. Die ankerlijn heb ik ook nog nooit gebruikt. Ik heb altijd genoeg aan die ketting, maar het staat wel stoer zoveel spullen en als het nodig mocht zijn, ligt het er.
Xander, ik zou al die reserve spullen gewoon thuis laten, al dat extra gewicht op de uiteinde van je boot bevordert nou niet bepaald het vaargedrag.
Ciao,

Hallo Richard,
Wij hebben een 40 meter lijn van 14mm dik op de kop getikt (maten enigszins op het hoog van de toekomst Dufour 34 of 36/38 classic!) Het lood zit in de eerste twaalf meter van de lijn.Xander38955,0046990741