Anker Dufour 32

Welk anker raden jullie aan en past goed op de boegrol van een Dufour 32 Classic?

Ik heb een Bruce anker van 10kg, met 20 meter ketting (schakels 8mm) en nog 20m lijn weer aan die ketting (en uiteinde binnenin ankerbak vast). Dat is voor binnenwateren voldoende. Een nacht op anker langs geul onder Vlieland met eb en vloed stroming zou ik iets vaker checken of het anker houdt…

Groter anker helpt altijd, maar 15kg past wellicht minder goed op de standaard rol. Als je meer wilt, kun je wellicht beter meer ketting nemen nog (bijv 30 meter). het gewicht van de ketting doet het meeste.
Wil je in 1 keer het beste (en duurste) dan is een Rocna perfect, maar die past niet op bestaande rol geloof ik (staat in mijn lijstje van complexe upgrades die niet echt nodig zijn).

Succes!

Ik heb ook een Bruce anker, gewicht weet ik niet zeker. Ik heb een gat door de schacht geboord waardoor de RVS borgpen boven de rol er doorheen kan. Bevalt goed. Ook een lange ketting en daarna ankerlijn met loodkern.

Wij zouden graag een Rocna 15kg op de boeg hangen, heeft er al iemand dit gedaan? Ben erg benieuwd maar ervaringen, vooral naar hoe en of hij netjes zonder de boeg te raken te hanteren is.


Ik heb een Rocna 10 kg. Op de foto kan je zien hoe die past.

Bedankt! Dat is netjes. Gaat het goed met de rolreef? Ik heb vandaag een 15kg rocna op de punt gehangen van de buren (vriendelijke passant uit zweden)… dat is zonder aanpassingen geen succes.





Het gaat bij mij goed met de rolreef. Ik heb wel een Facnor die volgens mij wat hoger zit.

Bij mij zit het anker prima op de rol, wel even oppassen bij het uitbrengen en weer thuisbrengen.

Bedankt Allemaal. Werner, heb je ooit een situatie gehad waarbij je twijfelde of de 10kg te licht was, of dat hij krabde door harde wind, ook bij initeel goed ‘zetten’?
We willen graag wat verder dan Nederland, denk engeland, noorwegen, Kanaaleilanden, en niet in een situatie terecht komen dat we bij harde wind/stroming 's nachts in de problemen komen. Slechte ervaringen in het verleden gehad, maar wil ook voorkomen te overcompenseren… Iemand nog wijsheid, of een mooie boegspriet voor zijn anker gemaakt?

Ik heb het gewicht van mijn anker royaal genomen, aan de veilige kant (gewicht boot en houdkracht). Minstens zo belangrijk is een goede voorloop van ketting met voldoende gewicht

Wij zijn net terug van de Kanaaleilanden. Achter het anker vlagen gehad van maximaal 28 knopen, zonder problemen. Ik ben erg tevreden over het anker. Ik heb 20 meter ketting en sinds kort ook een loodverzwaarde ankerlijn van 40 meter.

Goed dat te horen, dat zijn realistische omstandigheden die geen enkel probleem moeten zijn om echt wild (niet op de hoek bij een haven) te kunnen liggen. Zojuist de beslissing genomen en de 10kg rocna met 30m ketting besteld.