AM/FM-radio aan boord

Beste Dufour leden,

Mijn radio/CD speler model autoradio aan boord heeft het begeven. Aangezien we het toch wel eens leuk vinden een FM-zender op te pikken of muziek af te draaien zoek ik iets nieuws.
De oude radio/CD speler had een aantal nadelen:

  • Was ingebouwd in het bedieningspaneel en dat is al zo vol.
  • Relatief diepe inbouwmaat zoals iedere autoradio. Ik zou best een platter alternatief willen zodat ik dit elders kan opstellen. Echter een 12 volt voeding en het gebruik kunnen maken van van de externe speakers lijkt mij wel "een must"
  • Bij het uitzetten van de hoofdschakelaars verloor deze autoradio zijn zenderinstellingen. Ik weet wel dat er een extra draad getrokken kan wordne naar de plus van de akku, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ik zoek dus een radio die, nadat hij spanningsloos is gemaakt, toch zijn zenders onthoudt.
  • CD speler is geen must. Overdacht van MP3's e.d. via een USB-stick of i.d. kan ook natuurlijk
  • Ik gebruikte de radio in combinatie met een active antenne die ook in het paneel was weggewerkt. In sommige gebiedne ontvingen we maar 3 stations.     
Wat gebruiken jullie zoal? Zijn er alternatieven voor het diepe model autoradio? Heeft iemand een aanrader? Bij voorbaat bedankt voor jullie reactie.  

Hoi Piet,
Ik zag in de Zeilen dat Plastimo een nieuwe radio (Fusion) voor aan boord van schepen heeft, met aansluitingen voor een Ipod als ik het goed had.
Echt goedkoop is het niet, en ook deze radio is nog steeds 160mm diep, ondanks dat de cd speler komt te vervallen, moet je nog steeds je versterker gedeelte kwijt.
kijk maar eens op plastimo.com/nl/pdfbase/fusion_nl.pdf
Op fusioncaraudio.com/Splash.aspx vind je de orginele leverancier (en Dealers, waaronder de Mediamarkt)
Een ander optie die je zou kunnen overwegen is om een apparte versterker te monteren en een of ander Ipod achtig iets met Radio en MP3 functionaliteit te nemen.
Wij hebben zojuist voor onze nieuwe boot toch weer besloten om een autoradio met DVD speler te kopen, dit ook vanwege het gemak om een DVD’tje te kunnen kijken wanneer het slecht weer is. Inbouw ruimte is bij ons gelukkig geen probleem, maar moet de radio bij jou wel in het schakelpaneel, is er ergens ander geen plaats?
Succes met je zoektocht en als ik iets tegen kom wat interessant is, dan laat ik je het wel even weten.
Met vriendelijke groet,
 

Dag Bas,
De zoekaktie naar bruikbare alternatieven heeft niets opgeleverd. Ik heb zelfs mijn autogarage gebeld; volgens de monteur verliezen alle merken en typen autoradio’s het zenderinstelgeheugen zodra je zowel voeding als de back-up draad losneemt.

Wij hebben intussen een nieuwe Kenwood CD/MP3 KDC-W5041A geplaatst. Euro 139.99 bi Halfords. Deze radio heeft een ingang voor USB stick (MP3’s) en een igang voor een I-pod.

Het is inderdaad passen en meten op een DF30C en de inbouwdiepte van een autoradio is best een bezwaar. Het gaat net als je hem linksboven in het paneel plaatst. Ik heb bij mijn zoekaktie geen autoradio’s gevonden met een kortere inbouwdiepte.

De foto’s tonen het paneel extern en intern.

Paneel extern:de nieuwe radio linksboven.

[size=9]PS: Er is nog ruimte over op het blanke paneel. Hier komt begin volgend jaar een meter voor het niveau in de waterniveau. Ik ben zo’n meter zelf aan het ontwikkelen en heb de nodige proeven al gedaan o.a. op basis van een capacitieve en een geleidbaarheidsmeetprincipe. Hierover volgt meer.[/size]

Paneel: intern

2008-10-09_192800_schakelpaneel-new-01.jpg
2008-10-09_192912_schakelpaneel-new-intern-01.jpg

Piet,
Ik zit nu toch even op het forum dus even een opmerking. op onze boot gaat altijd alle elec. uit als ik van boord ga, normaal niet mijn marifoon. Ook dat is verandert door een schakkelaar tussen te zetten tussen mijn accu en marifoon. Zodra ik vaar staat hij dus aangesloten op de accu buiten mijn hoofdschakelaar om. Je kan dat dit toch wel met een autoradio ook doen? Ga je langere tijd van boord dan zet je de boel af, maar anders kan dat toch geen kwaad? In een auto gaat dat  toch ook zo?

Hoi Piet,
Mijn zoektocht heeft ook niet veel opgeleverd.
Bij jullie is ruimte inderdaad een probleem, bij ons niet echt, kijk maar naar de foto!

Het paneel bij jullie ziet er wel netjes uit, ook de achterkant!
Ik kan binnenkort bij ons ook weer aan de slag, ik wil naast de ouderwetse knoppen ook een PLC met een Scada besturing via een PC gaan inbouwen waarbij ik dus een bedieningspaneel op m’n scherm krijg samen met Win GPS Pro.
Vollop uitdagingen nog voor de komende tijd.
Met vriendelijke groet,
2008-10-11_200612_instrument.JPG

Dag Piet,
Jammer dat ik jou bericht laat lees, ik had dat probleem ook. Ik wilde een autoradio die ook MP3 cd’s, MP3’s vanaf de USB-stick en een ingang voor een I-pod had. De KD-G441 van JVC kon dat voor €109,- met drie jaar garantie. Daar kun je niks van zeggen. En wat zo leuk is: afgelopen zondag zaten de zenders gewoon nog in het geheugen, na drie maanden zonder spanning. Verbazend goed. Het geluid is trouwens ook veel beter dan de oude JVC.Veel frisser. Alleen de gevoeligheid met de actieve antenne die onder het gangboord zit is matig. Ik overweeg om een splitter aan te schaffen, om marifoon en radio te combineren.Heeft iemand daar ervaring mee???.En zou dat ook werken voor DVBT, want zo’n usb-stick werkt op de laptop thuis redelijk maar op de haven werkt het niet.