aluminium sporen

Geachte dufourvaarders,
Ik word helemaal gek van de aluminiumsporen op de huid. Heb al het een en ander geprobeerd, schoon maken en gepoetst, in de was gezet maar een a twee buitjes later zijn ze er weer tot mijn gruwel. Heb al wat watersportzaken gevraagd maar ook geen idee. Wie heeft hier ervaring mee?
met vriendelijke groet
xander vd steen
“Buenaventura”

Hallo Xander,
Aluminiumsporen? Mij zegt het niets, heb je er ook een fotootje van?
Richard

Richard,
Was gisteren inderdaad wat onduidelijk. De sporen die ik bedoel komen van de aluminium stootrail af. Het regenwater loopt grotendeels naar achteren en loopt dan langs de rail, hier aluminium oxide meenemend en dan langs de huid het water in. Bij mij laat dit dan zwart/grijze sporen achter op de huid. Zal morgen een foto plaatsen. Zal het zeker duidelijker maken. Alvast bedankt
xander
“Buenaventura”

Goed in de was zetten en regelmatig een borstel erover halen.En verder: er gewoon me leren leven. Er zijn ergere dingen. Alle boten hebben het ook als er geen aluminium voetrail aanwezig is.

Dag Xander,
Ergerlijk inderdaad, die sporen. Ik neem aan dat het over een classic gaat, ik ken het. Het is volgens mij geen alumnium oxide, maar gewoon vuil wat in de lucht zit (en op je boot groeit). Doordat de doorspoeling ter plaatse van de scepters niet goed is (gaatjes achter de scepters te klein) lekt er water van je dek, door de gaten in de rail en vervolgens langs je huid. Dat water is natuurlijk nooit schoon. Je kunt een paar dingen doen:
Goed in de was zetten en af en toe de huid soppen;
Gaatjes achter je scepters openhouden door eens in de week open te spuiten;
Een gesloten rail plaatsen, zoals op de latere modellen van bijv. de classic en ook Bavaria’s werden geplaatst;
Andere boot kopen, van een fabrikant die wel over details nadenkt voordat ie begint met de bouw van een serie.

Xander,
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat die vuile strepen die wij op onze D30 hadden door de alum voetrail werden veroorzaakt. Op onze huidige D34 hebben we er echter nu ook last van en op de D34 hebben wij geen alum voetrail. Het is dus gewoon vuil en de enige remedie is, zoals andere forum leden al adviseerden, goed in de was zetten en regelmatig schoonmaken.
Gr Raymond

Beste Xander,
Bij mijn Gibsea33 heb ik deze sporen ook.
Als hij op de kant staat dan gebruiken wij een, grofstoffelijk, schoonmaakmiddel om de oliesporen weer van de romp te krijgen.
Ook krijgen wij er de uitlaatsporen en vuilwatersporen mee weg.
Helaas weet ik niet de naam maar een goede watersportzaak bijv. die in Bruinisse of Herkingen kan je vast een goed advies geven. Daarna de boel in de was zetten.
Ieder seizoen start ik met een hagelwitschip.
Helaas duurt dat maar kort.
Ik gebruik het spul niet in het water omdat ik bang ben dat een toevallig passerende watervogel gelijk zal zinken door het ontvetten.
Succes
Niek

Hoi,
De sporen worden veroorzaakt door het vuil in de lucht. Water zal geen aluminium oxide meenemen. Wij liggen in Aalsmeer en daar hebben we veel last van roet van vliegtuigen. Als je 1 week na het wassen een witte doek over je boopt haalt schrik je van het vuil. Regelmatig wassen en in de was zetten is de enige remedie.
Peter