Aluminium schroef conserveren

Onder mijn Saildrive zit een aluminium schroef. Die was beschermd door een harde kunststof afdeklaag. Die is losgelaten en daardoor onstaat corrosie.
Ik haal de laag er in zijn geheel af en wil de schroef dan conserveren met Prop Shield.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Verder zit er in de schroef een aparte constructie waarmee de schroef op de as zit. Er lijkt een veer in te zitten. Kan iemand mij vertellen waar dat voor dient?
Zelf denk ik dat het een soort slipkoppeling zou kunnen zijn.



Alle advies is welkom

Hoi Mart,

Conserveer de schroef gewoon met 2 componenten epoxy, meerdere lagen aan brengen, lekker dik. De ring midden in de schroef is waarschijnlijk een isolatie ring, die zorg dat de RVS schroefas en bus niet in verbinding komt met de aluminium schroef. Dan zou het cavitatie corrosie proces vele malen sneller gaan. Volvo Penta klapschroeven hebben ook zo’n rubberen bus voor deze isolatie.

Dus ik denk dat jij dit bedoelt.

Ciao,

Hoi Hans,

Bedankt voor je antwoord.

Dat van die epoxy, daar zal ik over nadenken.
Je suggestie dat het de constructie een elektrische isolatie is lijkt mij niet juist. Alles is metaal en dat maakt op zicht allemaal contact met elkaar. Maar toch bedankt.

Misschien heeft iemand een samenstellingstekening.

Hallo Mart

De metalen splinebus die je in de schroef ziet is gevulcaniseerd in de schroef .Deze dient als een soort schokdemper ,als de schroef ergens hard tegen aanslaat en kan schade aan je aandrijving beperken .
Als je de schroef weer monteerd doe dit dan met copraslick o.i.d.dit voorkomt het z.g.vastvreten aan de splineas .

Met vriendelijke groet Joop

Hoi.
Hans heeft helemaal gelijk met epoxy op je schroefbladen, zat er ook op en is er afgebladerd in de loop der tijd.
Daarnaast tussen je schroef en de bus zit een isolatie ring. Probeer maar uit met een spanningzoeker op een schroefblad en de binnenbus. Is hij deze spanningsloos dan is het goed, anders ben je binnenkort je schroef kwijt :bulb:

Hans, Joop, Leo,

Bedankt voor jullie goede adviezen.
Ik heb gemeten en de isolatie is inderdaad intact.
Dus ik ga hem gewoon weer inpakken in epoxy.
Zal er eerst een alu primer opzetten voor de hechting.

Groet, Mart Bolijn

Beste Mart,

Eigenlijk doet het er niet toe of er een isolerende ring zit.
De schroef moet gecoat worden, want aluninium offert zich graag op als element.
Als je hem niet coat dan heb je geen zinkstukken nodig maar een nieuwe schroef.

Nu ben ik even eigenweis.
Als je geen spanningsverschil meet, tussen de schroef en de splinebus, dan wordt elk spanningsverschil dus mooi genivelleerd door een goede verbinding tussen de bus en de schroef.
Als er een spanningsverschil is dan ebt dat vaak ook weg door de meting opzich.
Voor mij heb je bewezen dat er misschien juist geen isolatie is.
Ik zie op de foto ook een zegering zitten die metallisch (dus geleidend) contact maakt tussen de schroef en de bus.

Doet er niet toe, maar als je technicus bent dan moet je even. (Sorry voor de andere meningen)

Maar al dat werk, geen klapschroef? (of vaanstand) ??? weer een 0,2 knoopje er bij

Groet,

Guus

Beste Guus,

Ik heb isolatie gemeten; geen spanning.
Ik heb daarvoor een Ohm-meter gebruikt; geen Voltmeter.
De “zegering” ligt los van de schroef. Dat is maar een fractie en ik begrijp ook niet geod waarom die spleet zo klein moest zijn, maar verder kloppen alle opmerkingen volgens mij wel. Verder kan ik de scroef aan alle zchtbare kanten opnieuw bewerken, maar tussen de bus en de schroef kom ik natuurlijk niet. Dus ga ik er maar vanuit dat daar nog voldoende conservering zit.

Groet,

Mart

Okidoki

Ikke snap.

Groet

Guus

Hallo forumleden,

Inmiddels heb ik een jaar ervaring met Prop shield. Dit spul is echt geen alternatief voor het conserveren van de schroef. Het is een drama om het op te brengen. Het is een soort kaarsvet dat je moet verwarmen en vervolgens opbrengen. In het voorjaar koelt het veel te snel af en is het haast onmogelijk om het zonder klonten op te brengen. In de zomer zag ik al dat het half verdwenen was zonder dat we veel gevaren hadden. Nu op de kant is het weer lastig de resten te verwijderen. Kortom niet gebruiken.
Heb wel een andere vraag. Met welk(e) produkt(en) behandelen jullie de schroef? Eerst aluminiumprimer en dan? Was gisteren bij een watersportzaak en daar hadden ze het over antifouling achtige oplossingen zoals Gelshield of VCtar ed.
Welke merk en type gebruiken jullie?

Bedankt,

Xander

VCtar is prima 2 componenten spul.

succes.

Ciao,

Ik heb de instructies van International - yachtpaint voor schroeven gevolgd: afschuren, 1 laag Etch Primer (hechtlaag), 6 lagen Interprotect (2 componenten primer) en dan 3 lagen antifouling.
yachtpaint.com/
In de schroef is inderdaad een veermechanisme aanwezig om schokken op te vangen zodat schroef en motor minder kans hebben op beschadiging.
Johan

Als het spul van Hans niet je keus is, dan zou ik hem laten coaten met het zelfde spul als waarmee de staartstukken van inboard/outboard motoren zijn behandeld.

Verder kan ik je niet helpen.
Wat zegt de schroef leverancier?

Groet,

Guus

Als het spul van Hans niet je keus is, dan zou ik hem laten coaten met het zelfde spul als waarmee de staartstukken van inboard/outboard motoren zijn behandeld.

Verder kan ik je niet helpen.
Wat zegt de schroef leverancier?

Groet,

Guus

Ik heb toen ik mijn Dufour er gelijk een klapschroef van Volvo Penta onder gezet, is van brons dus geen corrosie.
Het scheelt ook een stuk in je snelheid.

Succes Martin