Afzuiging motorruimte

Ik had het probleem dat de afzuiger niet meer begon te blazen, zodra ik de electra voor de motor aanzette.
De voeding op de dynamo bleek afgeknapt, hersteld en levert nu weer stroom.
Zekering tussen relais en voeding dynamo vervangen, was wit uitgeslagen binnenin en maakte geen contact meer.
Nu loopt de afzuiger wel, maakt voor mijn gevoel meer herrie dan eerst, maar dat kan ook komen omdat alle panelen open liggen.
Nu blijkt dat er lucht in de motorruimte wordt geblazen. In mijn herinnering werd het daar juist weggezogen.
Kan iemand mij vertellen wat de situatie bij jou is,blazen of zuigen?

Hoor graag van jullie
Willem

dag willem,

eerst even een verhaal over het nut van afzuiging in de motorruimte. eigenlijk is alles begonnen met de oude benzinemotoren die als grote nadeel hadden dat de oude carburateur altijd wel een beetje uitdampte. deze damp verzamelde zich meestal in de motorruimte. omdat dit een hoog explosief mengsel vormde is men begonnen met het verwijderen van deze damp door “schone” lucht toe te voegen. helaas is men door schade en schande ook hier weer wat wijzer geworden en kwam men er achter dat een ventilator tijdens het draaien vonkjes veroorzaakte die de damp ontstaken. ook bij de moderne dieselmotoren kan het voorkomen dat door lekkage van diesel- of motorolie er een ontvlambare damp ontstaat. maar denk ook even aan de accu die boven de dampspanning een hoog explosief gas veroorzaakt. om dit alles zo veilig mogelijk te maken is er de vonkvrije ventilator ontstaan. deze ventilator moet zo geschakeld zijn dat deze op het diepste punt van de motorrruimte de gassen wegzuigt en naar de buitenlucht afblaast. als de ventilator zou blazen worden de gassen door alle kieren van de motorruimte naar plaatsen geperst waar je het niet wilt hebben.

om even op je vraag terug te komen, de ventilator moet dus zuigen. wellicht is deze verkeerd om aangesloten, dit verklaard ook het extra lawaai dat je hoort. de ventilator is in een soort van slakkenhuis gemaakt dat in principe maar op 1 manier met het hoogste rendement kan draaien.

succes met de afzuiging van je motorruimte.

Groeten Paul SY Bijelo

Helder, daar kan ik wat mee, ik zal kijken of ik het om kan draaien
Willem

Willem,
Mijn afzuiging werkt momenteel ook niet zekering vervangen, helpt echter niet. Er zit wel stroom op de draden. Ik ga nu het relais vervangen. Is het jou gelukt de luchttoevoer om te draaien naar afvoer van vuile lucht? Bij mij blaast de ventilator nl. Ook lucht in . Als jou dat is gelukt hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen. Hoor graag hoe dit op t lossen.
Gr. Petra

Misschien heb je iets aan de schema’s via de volgende link. Ik verwacht dat de eleektra van een df30 veel overeenkomst vertoont met jullie boot.

Originele bedradingsschema’s van Volva Penta zijn nauwelijks te begrijpen. Vnadaar mijn inspanningen.

https://forum.dufourvaarders.nl/t/volvo-penta-bedieningspaneel-schemas-en-onderhoud/1499/1

MVG

Piet

Na lang zoeken blijkt het Cartier relais nr 3-104 kapot te zijn. Dit relais vervangen door een Ripca Ripault MHC2032-1 / 1730-54.8712 12 volt 30 amp. Dit gewoon bij een auto onderdelencentrale gehaald. Kosten plusminus € 6,-. Ik haal wel vaker onderdelen voor de Volvo penta motor bij Brezan Automaterialen in Roosendaal. Werkt goed. Als je hetzelfde Cartier relais wilt bestellen via internet ben je al snel € 20,- incl. verzenkosten kwijt.
De afzuiging draait weer en zuigt nu weer lucht af uit de motorruimte.