afvoer gasbun

De expert had bij de aankoopkeuring van de Dufour 31 een opmerking over de afvoer van de gasbun[size=2]
De afvoer mondt uit onder water in de kuipafvoer en moet daarom volgens hem verplaatst worden naar de spiegel
Hoe hebben jullie dat opgelost ?[/size]

Dag J.Faber,
Ik heb daar niks aan gedaan maar heb ook geen keuring laten verrichten bij de aankoop 4 jaar geleden.
Voor mij is de afvoer prima omdat hij welliswaar op de afvoer van de kuip zit maar kan ook onderwater als zij stillicht 't gas kwijt.
gr. ruud hahnen

Nou, als de uitmonding van de afvoer echt onder water uitkomt dan is dat toch echt wel een probleem in mijn optiek.
De dichtheid van gas is groter dan die van lucht dus zakt het gas naar het onderste plekje van de gasbun in geval van een gaslek. Daar kan het alleen weg als daar een afvoer zit. Deze afvoer moet via een slang in de buitenlucht terecht komen. Als deze onder water uitkomt kan het gas nog niet weg want de dichtheid van water is groter dan die van gas. Het gas blijft dus in de leiding staan.
Het lijkt mij inderdaad toch echt het beste om de afvoerslang ergens het schip te laten verlaten boven de waterlijn. Daarnaast vermoed ik dat er geen afsluiter op de gasleiding zit en dat is helemaal iets wat je niet wil hebben. Je wil geen gaten onder de waterlijn hebben zonder fatsoenlijke afsluiter. Als je ooit een lekkende slang(klem) krijgt zit je er echt mee. Waarschijnlijk ook omdat het gat op een onhandige/slecht bereikbare plek zit…
Is alleen maar mijn bescheiden mening…

De loospijpen van de kuip horen naar mijn idee boven water te zitten (bij een dufour 31 tenminste). Ik heb ook al eens een soortgelijk verhaal gehoord over afsluiters op de loospijpen van de kuip die er horen te zitten. Ik heb een keurmeester van de ANWB daar naar gevraagd, en zijn antwoord was dat dat op een dufour 31 niet nodig is omdat daar de lospijpen boven water uit komen. Bij groot onderhoud op de kant heb ik daar toen naar gekeken, en het klopt inderdaad. Het scheelt niet veel, maar voor gas lijkt me een paar centimeter al ruim voldoende. Overigens verdient de constructie van die loospijpen naar mijn mening geen schoonheidsprijs, want bij onze boot is behalve de loospijp van de gasbun ook de afvoer van de lenspomp er op aangesloten (andere loospijp van de kuip), wat in ieder geval niet optimaal is. Tevens is het zonder breekwerk helemaal niet mogelijk om afsluiters te monteren, al zou je het willen.
groet,Peter