Afvallende kielen.....

We kennen allemaal wel de verhalen van de afvallende kielen van de Bavjes Match 38 en 42. Het volgende verhaal vind ik meesterlijk:
Ook even op de link kijken, mijn Noors stelt niks voor, maar de plaatjes zijn indrukwekkend !!!
A Bavaria 39 on a delivery run from Denmark to Norway lost its keel in a grounding. They didn’t realize the keel was gone (!) and motored 100nm to the importer who craned it out and had a surprise. The article concluded that the bolts were sheared off and the laminate was OK. The boat will be repaired.
In Norwegian, but some interesting pictures;
seilmagasinet.no/?tips=44225 … 3a004de99b dd570c
 martinique38896,8986226852

Wat een verhaal.
Zo zie je maar weer trap er niet in. Geen Bav. kopen.
Bavaria graaft zijn eigen graf. Niet alleen de kwaliteit die vaak te wensen overlaat. Het foeilelijke design. Maar ook de aantallen zulen zich tegen Bav. keren. Leuk in een haven liggen met 10 dezelfde boten naast je.
Nee dat komt wel goed met Bavaria.
Prettig dobber weekend (geen wind)

Meesterlijke boten die Bavaria’s.
Als de kiel eraf valt zink je niet, je kentert niet en kan je gewoon 100 mijl doorvaren. Ik zou het in de folder zetten!!!
Dat noem ik nog eens een " thuiskomertje"
Martin

een duitse platbodem…

Jongens, jongens, gedraag je!
Als je 3.000 of meer zeil- en motorboten per jaar maakt, zal er ongetwijfeld wel eens wat fout gaan, niet te veel leed vermaak. Er zijn genoeg andere voorbeelden van andere merken waar ook e.e.a. fout gaat.
Of is het jaloezie of kinnesinne!
Ik heb laatst ook gelezen dat bij bijv. Bav’s nogenoeg geen osmose voorkomt!

Dit verhaal is geen vermaak maar puur leed. Het kan mensenlevens kosten. Het mag niet, al maak je 10.000 bootjes per jaar.

Hans, de reden van mijn post was niet zozeer om de firma " B" te bashen, maar ik vond het gewoon lachen dat die boot geen water maakte , niet omsloeg, bestuurbaar bleef en gewoon 100 mijl op de motor doorvoer en na liften blijkt er geen kiel meer onder te hangen, lachen toch !!
Volgens mij lijmen ze bij Bav de kieltjes eronder…haha
Wat wordt jouw volgende? een 33, 37 of een een 39 Cruiser?
Of ben ik nou te cynisch, gr. Martin
 martinique38896,9001967593

te cynisch

Nee hoor, daar kan Hans wel tegen. Een mooiere, sorry, fijnere boot als hij nu heeft daar moet hij nog even mee wachten en dan wordt het een Najad. Let maar op.

Nou, een Najad is zeker een mooie boot. Ik heb alleen geen Najad-centen (voor de nieuwere modellen, dan). Maar zolang een Najad 2x zo duur is als een Dufour van ongeveer gelijke grootte, is de keus toch niet moeilijk, boys?
Tijdens mijn zeiltripje verleden week, viel ons op dat de 2de hands Halberg Rassies (met een krassie!) flink in prijs zijn gedaald, of leek dat nou maar zo?! Het Bavaria effect?, zoals ze dat noemen in de markt?

Het blijft altijd leuk om de discussies te zien rondom de omstreden Bavaria. Toen wij vorig jaar besloten hadden om een boot te gaan kopen met een budget van ca 50.000 euro hebben we ook nog (quasi serieus) gekeken naar de Bavaria 30 Cruiser. We vonden echter de kuip te vol (met het stuurwiel en de kuiptafel) en het hout binnen niet mooi. Tevens is de 30 voeter inclusief vaarklaar maken, etc. toch een stukje duurder dan ons budget destijds was. Verder is het wel degelijk een compleet schip.
De hoofdreden was toch dat we eigenlijk niet in een Bavaria wilden varen.
Ik zag laatst op de achterkant van de Waterkampioen een adverentie dat er in 2005 ruim 1300 Bavaria 30 Cruisers verkocht waren. Ondanks alles wat je kan zeggen over de Duitse B’s moet dit toch wel een duidelijke hint zijn voor andere botenbouwers dat er onvoldoende concurrentie is in dit gedeelte van de markt.
Groet, Jeroen

E?n Bavaria-eigenaar haalde alvast zijn eigen kiel eraf, al heeft het niets met bovenstaande te maken.   Op de site www.waternimf.tk kan je een sterk technisch verhaal volgen van een speciale transformatie.
Groeten,     Peter.

Mooi verhaal Peter, leuk om te lezen, leuke plaatjes!!
[size=24]“PIMP YOUR BAV”[/size]
Had ik nog nooit van gehoord
gr.Martinmartinique38896,9013541667

Joh, mooi hoor. Het lijkt nu wel een Dufour

Vandaag toevallig Henk Bezemer van het blad Zeilen gesproken. Met hem nog even over dit opmerkelijke verhaal gesproken. Hij vertelde me dat op basis van de bij hem bekende gewichtsverhoudingen dit (noorse) verhaal niet kan kloppen. Het schip zou onherroepelijk gekenterd zijn, ook bij alleen motoren. Misschien is de kiel er bij het takelen wel afgesodem… Kortom, Henk zou nog wel eens contact opnemen met de bron van dit bericht.
Jammer weer een argument minder om een Bavaria te kopen… het was al te mooi om waar te zijnmartinique38901,7193518519