Afscheid nemen van je Dufour

Dufourvaarders,
Afgelopen week de Dufour 36 Classic, “Borrias” afgeleverd bij Messink Yachting. We hebben een fijne reis gehad door Haarlem (dagje blijven liggen voor museum bezoek en lekker eten bij Nobel), via Durgerdam (wat een gat!) donderdag naar Enhuizen (voor de opgegeven storm). De boot schoongemaakt en alles leeggehaald. Wat een zooi heeft een mens op z’n boot! Vrijdag overlegd met Robin van Egmond en de verkopers van de “Borrias”.
Nu maar wachten op de nieuwe 34 Performance/Performance. Ja, ja, 2x keer performance. Het zit al in de naam en er komt extra een performance-pakket op en nog veel meer!
Het afscheid viel zwaar. De boot die je ong. 6 jaar geleden bewust hebt gekozen, maar door een onvolkomendheid, nemen wij nu een supermooie 34 Performance/Performance. Messink Yachting heeft heel fijn meegewerkt en de werf bij monde van Luc Wouters werkt ook prima mee. Fijn!
Ik zal mijn profiel moeten aanpassen. Ik kan alleen de naam nog niet zeggen, die wordt bij de doop bekend. Dadelijk lekker nieuwe apparatuur kopen en andere leuke spullen. We gaan bij Ikea langs voor leuke haakjes, kussentjes e.d. Ja, ja, het wordt een mooi zeiljacht, scheurend over het water zullen wij jullie onze spiegel laten zien. wacht maar af op de Dufourdag!
Ja, ja, zo gaat dat met een Dufourzeiler, je levert de ene fijne Dufour in voor de andere. Wij hebben er zin in! Ga ook eens langs bij de enthousiaste nieuwe Dufour dealer, bel Robin wel even van te voren op, zodat je elkaar niet mist.
Zelfs Frank Du Mos (de presentator van de TV) koop een Dufour 40 Performance, weer een enthousiaste Dufourvaarder erbij. Tjacko Sijpkens heeft ook net een Dufour 34 P gekocht bij Messink. Het wordt Dufour-ig op het water! (Beter dan Bava-rig niet?)
Ciao,

Hans,
Al het afscheid doet pijn maar van harte gefeliciteerd met je 34P2!
Gr
Nick

Allemaal waar Hans.
maar ik wacht nog even op de 37 Performance !
Nee hoor geintje, hardstikke gefeliciteerd met julie nieuwe schip !!
Voorlopig zijn wij uiterst tevreden met onze D36CL uit 1999.
Groet, Martin
 

Hoi Martin,
De Dufour 36 Classic is een fijn jacht. Een hoop mensen onderschatten ook de snelheid van het jacht. Mits goed getrimd loopt de boot hard en hoog, vaart prima op de motor en heeft een prima inrichting. Zeiltechnisch verwacht ik meer van de 34P2. Grootschoot in de kuip etc. We zullen het vanzelf merken.
En Nick,
Afscheid doet pijn, maar met zo’n vooruitzicht wordt veel verzacht.
Ciao,

Hans,
Ik heb het ook al eens eerder op het forum gevraagd maar misschien heb jij er een idee bij. Ik ben zo benieuwd welke verbeteringen Messink voor de 34P heeft in het performance pakket maar ook daarbuiten wat voor andere veranderingen zij voorstellen om het geheel sneller en handelbaarder te maken. Ik begreep dat er een langere mast in het performance pakket zit maar gaan ze bij jou ook specifieke dingen aan de deck-layout veranderen? Krijg je nog andere performance gerelateerde opties?
Gr
Nick

Hoi Nick,
Alles wat nu op de boot komt is uit de accessoire lijst van Dufour. Over specifieke dingen hebben wij het nog niet gehad. Er zit al veel in dat Performance-pakket. Spinakeruitrusting + spi-boom, 2 bl. klapschroef, barbelhaulers, Dyformverstaging, Diepe loden kiel, Dyneema lopend want, verstelbare leiogen vanuit kuip, grootschoot trimsysteem en natuurlijk langere mast. Tevens wordt er een genaker uitrusting bij geleverd en de Performance zeilen af fabriek. Er zijn mensen die zelf hun zeilen regelen. Verder heb ik grotere genua-lieren (44). Dat was het wel zo’n beetje op performance gebied. Wat valt er nog meer te verbeteren, zou je zeggen. Zodra de boot er is, gaan we proefvaren en dan komen eventuele veranderingen wel aan de orde. Ik bestel wel gelijk een High Aspect fok. Offertes ben ik aan het vergelijken.
Verder eerst maar eens gaan varen en dan zien we wel. Ik zal toch niet veel wedstrijden varen, maar ik wil wel sportief varen. Als je met z’n allen door de brug komt of uit de sluis, snel zeilen hijsen en zorgen dat je de snelste bent, je kent dat wel.
Ciao,

Hoi Hans,
Gefeliciteerd met je aanschaf. Ik kijk vaak verlekkerd naar de folder van de 34P en de boot staat op mijn verlanglijst als ik groot ben (en genoeg heb gespaard). Met name de mooie zeeg in het schip ziet er geweldig sierlijk uit. Toch moet ik wel zeggen dat op de HISWA te water van dit jaar ik behoorlijk schrok van het afwerkingsniveau, met name van het teakdek, maar ook binnen (kopse kanten van houten panelen, bijv. bij de kaartentafel). 
Nu kan het een slechte dag van de teaklegger zijn, maar zo’n boot leg je dan niet op de hiswa of al het teakwerk van de nieuwe serie ziet er zo uit. Ik zie dat je geen teak als optie hebt gekozen, lijkt me slim, is duur en als het zo lelijk is gelegd, erger je je er alleen maar aan.
Wat zijn de ervaringen van anderen met de nieuwe Dufours wat betreft afwerking? Ik weet, het is een Franse boot en je mag geen Najad of M?lo (belachelijk hoge prijzen trouwens tegenwoordig die M?lo’s) niveau verwachten, maar het zou toch wel iets strakker kunnen, of niet?
Aan de andere kant is het weer niet zo erg als het lelijke oranje hout, met allemaal verschillende nerven, in de nieuwe Bavaria serie. In de Vision serie lijkt het of Bassie de kleur heeft uitgekozen.
Groet, Jeroen

Jeroen,
Wij komen van een Dufour 36 Classic en hoewel iki vrij precies ben, heb ik mij er niet aan gestoord. Hoe de 34P afgewerkt is moet ik nog zien. Nou is de trent ook wel weer meer die kant op. Kopse kantjes enzo, maar als het niet goed is of lelijk hoort dit bij de afhandeling van de garantie, dus…
Ik vind teakdekken, zeker vanaf fabriek, niet mooi. Vaak is het multiplex met een dun laagje teak. Als dat niet goed wordt gelegd komt er vocht onder etc, etc. Wij denken erover om tzt Flexiteek te nemen. Goedkoper, makkelijker te onderhouden, haast niet van nieuw echt te onderscheiden, goed voor het milieu, lichter etc. Dus ja, je kan geen Najad verwachten, hoewel die ook wel gebreken hebben. Deze boten zijn gewoon 2x zo duur. Het argument dat ze beter hun waarde houden, denk ik dat %-gewijs het verschil nogal zal meevallen. Maar ok? ik kan het ook niet betalen.
Kom zeker eens kijken op de Dufourdag, wat voor een zeilboot heb je nu?
Ciao,

Hans,
Dat is precies hoe ik vaar! Heel af en toe een clubwedstrijdje maar ik wil wel alles uit het schip kunnen halen als ik naar een brug vaar
Twee vraagjes:
Wat is precies een grootschoot trimsysteem? Is dat een fine-tune op je grootschoot ofzo?
Wat houdt dyneema lopend want in? Ik heb alleen een achterstag en deze is van rvs staaldraad met daaronder een talie. Heb jij ook bakstagen ofzo of is alleen de talie in de achterstag van Dyneema? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik moet zeggen dat ik zelf geen last heb van de maat van de genualieren. Wel wil ik deze winter uit de kuip verstelbare leiogen plaatsen. Vind alleen dat Harken beslag zoooooooo duuuuuuur…
Gr
Nick
PS Zag trouwens dat iemand een High Aspect voor een 34P te koop had maar die past natuurlijk niet op een 34P2 Dannick39020,9125231481

Nick,
Grootschoot trimsysteem is een fine-tune systeem.
Dyneema lopend want zijn speciale vallen en lijnen e.d. die van dyneema (ijzersterke kunststof) gemaakt zijn en dus nagenoeg niet rekken en sterker zijn. Nadeel is wel dat de lijnen vrij glad en volgens mij, dunner zijn en eigenlijk altijd met handschoenen gebruikt moeten worden. Ik heb geen bakstagen (hou op zeg!). De achterstag is gedeelte van rvs en de talie is ook van dyneema.
Je hoeft toch geen harken te nemen. Meestal is het vrij eenvoudig op een simpele manier op te lossen. Heb ik op mijn 36C ook gedaan, werkte prima. En die grotere genualieren waren met stevige wind en vol voorzeil net aan, dus de standaard vond ik te klein.
Ik zag ook die HA staan, maar inderdaad deze is te klein voor de 34 P2. Het kan natuurlijk altijd, maar dat is zonde van het geld.
Volgens mij hebben wij elkaar veel te vertellen op de Dufourdag!
Ciao

Nick
Dank voor de verwijzing naar mijn HA die te koop is.
Hans proficiat het je nieuwe Dufour 34PP. Veel plezier ermee.
Wat wordt het toch mooi op het water met al die 34 ers. Helaas kom ik ze nog weinig tegen. Hopelijk volgend jaar meer als ik naar het IJsselmeer ga.
Vr gr
Zoute Zoen

Rob,
Wat voor HA is het, welk soort doek? Ik ben nu allerlei offertes aan het vergelijken, maar twijfel nog tussen laminaat of ‘gewoon’.
Het wordt inderdaad mooi, maar ook sportief op het water!
Ciao,

Hans
Het is een HA van van de Werf uitvoering High Performance cross cut circa 21,30m2 Doekgewicht 7,3 Oz AP ( dacron) .    Voorzien van dieptelijnen en tell-tailes. nieuwprijs ? 1.272,=   Vraagprijs ? 750,=     Maten: VL 12,15m   AL 11,70m  OL 3,85m
Ik ben overgestapt op laminaat. Kost behoorlijk wat meer en gaat minder lang mee. Maar je boot loopt een stuk harder en de zeilen staan er heel mooi op omdat ze niet vervormen.
Ik zelf heb heel goede ervaring met v.d. Werf. Op hun eigen 34P kunnen ze van alles uitproberen en ze kennen de boot dus als geen ander.
Succes met je keuze
Vrg
Robzoute zoen39021,6733449074

Hoi Rob,
Het zeil is te klein, ik krijg met die hogere mast een zeil van 25,6 m2. Maar wel een goed alternatief eventueel.
Ik ga de offertes binnenkort vergelijken. Ik heb van 5 zeilmakers een offerte. Kees van Vliet, vd Werf, North Sails, Sailselect en Quantum. Als ik e.e.a. op een rijtje heb gezet laat ik het wel zien op de website.
Ik overweeg ook laminaat, maar zie wel.
Ciao,

Hoi Hans,
Mijn HA vanavond verkocht voor een nette prijs. Ik ben benieuwd naar je onderzoek. Ik heb er weliswaar niets aan omdat ik alles al in gang gezet heb.Van Quantum en North Sails weet ik dat er heel wat schakels tussen zitten die allemaal willen verdienen. 1 de zeilmaker die verkoopt. 2 de directeur Nederland of Belgi?. 3 het hoofdkantoor enz enz. De zeilen moeten volgens mij een stuk duurder worden dan bij de zeilmaker die alles nog zelf doet. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de lokale zeilmaker een prima computer programma moeten hebben en een computer gestuurde snijtafel. Ik hoor wel.
groeten Rob
 
 

Rob,
Ik kan je het overzicht toesturen per e-mail als je wilt. Zie ook de discussie over de HA.
Ciao,