afdichting kiel - polyester romp

Nadat alle oude verflagen van de romp en kiel zijn geschuurd bleef er bij de overgang van de kiel naar de romp wat losse kitresten over. Die wil je dan ook weghalen. Na wat snijden met een scherp mes bleek er een aanzienlijke kier tussen de voorzijde van de kiel en de romp te bestaan. Dat moet al die tijd al niet zo jofel hebben afgedicht. Zodoende heb ik alle oude kitresten rondom de kiel weggesneden, het polyester tot vlak tegen de kiel geheel geschuurd, met aceton vetvrij gemaakt (met name tussen de kier met een doek), de open kier goed gevuld met Sikaflex en ook rondom alles nog eens afgedicht met Sikaflex. Misschien is dit voor jullie aanleiding om ook eens te kijken of alles wel waterdicht is. Het heeft weinig zin het gehele schip te behandelen met een oppervlaktecoating en lekkage via de overgang van kiel op romp te negeren. 
 
Opengewerkt

na de afwerking met Sikaflex

 
2008-03-30_145903_IMG_1298.jpg
2008-03-30_145947_IMG_1299.jpg

Piet,
Heb je gekeken naar de kielbouten, zaten die goed vast?
Ciao,

Hoi Piet, dicht is toch dicht? Ik heb het nog nooit in detail bekeken maar mij lijken twee zaken belangrijk. In de eerste plaats dat de kiel vast verbonden is met de romp, dus niet werkt. In de tweede plaats dat geen water bij de kielbouten komt. Ik ga er van uit dat als daar wel water zou komen dat ook via de kielbouten in het schip komt. Als dat niet gebeurt, is de zaak dicht, dat kan eigenlijk niet anders. Als het spul vervangen zou moeten worden lijkt het me het meest ideaal om de kielbouten wat te lossen, de boel te kitten en als de kit droog is de kielbouten wat natrekken, maar dat is praktisch niet te doen.
Jouw oplossing ziet er overigens grondig uit. Dat moet afdoende zijn.
Welke antifouling ga je overigens gebruiken? Ik sla dit jaar een keer over ik wil de zelfslijpende antifouling dit jaar verder eraf varen.

Dag Jan Willem,
De kiel is tegen de romp bevestigd. Het polyester tussen kiel en romp kun je niet beschermen via coating en antifouling tegen inwateren. Daarom is het volgens mij belangrijk de overgang kiel-romp hartstikke goed af te sluiten. Mijn item gaat dus meer over water dat in het polyester kan dringen (kans op osmose). Uiteraard mag het water al helemaal niet bij de kielbouten komen en dienen de kielbouten goed op spanning te staan [size=9](Hans, het zijn dus niet de kielbouten die goed vast moeten zitten maar de moeren die goed aangedraaid moeten zijn ).[/size]

Hetzelfde geldt min of meer ook voor de saildrive. Ook zo’n stukje “niemandsland”. Ik heb alles goed kaalgeschuurd tot tegen de rubber flap. Nu ik er over nadenk is het misschien goed ook eens te kijken hoe het met de bescherming van het polyester is gesteld dat zich onder deze rubber flap bevindt. Kwestie van even oplichten, denk ik.

      mariposa39537,9368518519
2008-03-30_222538_IMG_1287.jpg

Piet,
Uiteraard heb je gelijk. Ziet er netjes uit je bilge.
Die rubberen flap zit met kit vast en is relatief makkelijk er af te halen. Pas wel op dat-ie niet scheurt. Bij onze vorige Dufour is het rubberen machet van de saildrive eens vervangen en kon ik goed het gat inspecteren. Het gat was helemaal dicht ‘ge-epoxied’ en zag er op zich prima uit.
Ik zou als e.e.a. goed vast zit er niet te veel aan klooien.
Ciao,

Dag Piet,
Voor wat betreft de moeren heb je uiteraard gelijk. Zoals jij het hebt opgelost is natuurlijk prima. Maar ik denk dat het met het inwateren wel mee zal vallen. De buitenkant van de romp is gelcoat, en ik meen begrepen te hebben dat Dufour goede kwaliteit harsen gebruikt ( Vinylesther of zoiets??) In ieder geval als ik naar de onderwaterschepen van een aantal Dufours 29 die op de kant staan kijk, dan zal het wel niet zo’n vaart lopen. Ik ben verbaasd hoe goed deze rompen eruit zien, zowel boven als onder de waterlijn. En die zijn dan 20 a 25 jaar ouder dan onze scheepjes. Tegen die tijd loop ik tegen de 75, ik kan me voorstellen dat ik tegen die tijd wel verder zie… Ik zou overigens best wel eens op jouw schip willen kijken om wat zaken af te kijken…

Groet,
Jan Willem

Kom allemaal naar de Dufourdag op 21 juni a.s. naar Numansdorp, zou ik zeggen.
Vaar met het wedstrijdje mee, en daarna of de vrijdagavond ervoor, kunnen jullie al de Dufours bekijken op hun creatieve idee?n.
Ciao,