Achterstapspanner/hekstagspanner

Na verschillende “upgrades” om de zeileigenschappen van onze D36Classic verder te verbeteren, heb ik er nog eentje op mijn verlanglijstje staan. Bij hoog aan de windse koersen bij flink wind hangt de voorstag door, wat hoogte kost.
Onze boot heeft een enkele achterstag en lijkt me een spanner met een talie geen optie.
Zijn er ervaringen met een achterstagpanner op de 36Cl of een andere Dufour met enkele vaste achterstag?
Ik hoor het graag,

Hoi Martin. Hans had op de Borias een achterstagspanner. Hij zal wel reageren, hij liep sneller als de Neeltje mede hierdoor denk ik.

Groet Leo

Hoi Martin en Leo,

Ik had inderdaad een achterstagspanner. Ik liep ook harder en hoger, omdat ik natuurklijk veel beter kon zeilen, dan Leo, maar dat terzijde! (ik krijg de smilies niet ingevoegd!)

De achterstagspanner, was een draaispanner met 2 van die uitklapbare grepen. Met 2 RVS strips was hij op hoogte van de zitting geplaats, zodat ik de spanner door de 2 railingdraden kon draaien. Het werkte inderdaad prima. Toentertijd kostte de spanner ongeveer EUR 750,-. + 2 RVS-strips en achterstag inkorten. Als ik ergens een foto kan vinden, dan stuur ik die nog even op.

Ciao,

Een andere dan ook aan te bevelen verbetering in dit kader is de voorstag vervangen door Dyform (of Rod) in plaats van de standaard staaldraad die Dufour gebruikt. Door de doorhang van de voorstag die door rek ontstaat te willen compenseren met het aantrekken van de achterstag verander je gelijk ook in hoge mate de trim van je grootzeil wat niet altijd wenselijk is. Verder zul je zien dat je de rek maar ten dele kunt opvangen met je achterstag. Als je bijvoorbeeld naar de foto van mijn boot kijkt op mijn website onder de tab Boot zie je nog een behoorlijk doorhang in de voorstag. Dit terwijl de achterstag heel erg ver is doorgezet op dat moment. Ik ga dus nu na het hoofdwant afgelopen jaar te hebben vervangen door Dyform deze winter ook de voorstag vervangen.

Hoi Martin,


Hierbij een foto, als je hem een beetje uitvergroot kan je net zien hoe het zit.
Menno heeft natuurlijk ook gelijk, maar dat is aanzienlijk duurder. Op onze RAP zit al Dyform en staat superstrak. Echter jij hebt een masttop getuigde boot. Als alternatief is zo’n spanner best aardig, ik had er veel profijt van.
Harde wind, aan de wind, strak aandraaien, voor de wind losser draaien. Je moet dat een beetje uitvinden, maar het werkt wel, zeker voor je doorhang!.

Ciao,

Hartelijk dank voor jullie ervaringen, commentaren en foto’s, maar ik heb nog een vraag…
Ik heb wat rondgekeken en het merk Wichard heeft bijv. wielspanneres en een hekstagspanner met handle.
Van anderen merken zijn er ook typen waar je een lierhandle in kan steken.
Hebben jullie noog een aanbeveling?
groet

Mijn advies: Gewoon een dynema lijntje door een aantal blokken met klem en daarmee een flinke vertraging. Is snel en makkelijk in de bediening en kost waarschijnlijk het minste…