Achterstag spanner

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een achterstag spanner op een classic model (top-tuig)?

Zelf zit ik aan 2 opties te denken, namelijk een simpele uitvoering met katrollen en een touwtje, of het plaatsen van een (duurder) verticale spanner die met een lierhandel wordt bediend. Trouwens, wellicht nog een 3e optie door een “First” type handwiel te plaatsen…

De reden voor het kunnen bijspannen van de achterstag is om de spanning op de voorstag te kunnen regelen. Op dit moment gaat deze enigsinds doorhangen bij veel wind.

Overigens vaar ik standaard met een high-aspect

Groet,

Rene.

Hoi Ren?,
Wj hebben op onze 36 Classic een achterstagspanner laten plaatsen door Rob de Groot van Zeeland Yachting. Ik heb een spanner gekocht bij VD Neutmasten uit Middelharnis en Rob heeft de achterstag ingekort en met strips heeft hij de spanner hoger geplaatst, zodat deze makkelijk vanachter de stuurstand te bedienen is. werk prima, zeker als je bij stevige wind, hoog aan de wind moet varen. Ik gebruik de spanner veel.
Misschien kan je eens bij Robin van egmond vragen van Messink Yachting, de nieuwe Dufour dealer.
Ciao,

Ik heb een paar nieuwe schootblokken gekocht die 6 keer rondlopen en mijn oude schootblokken als achterstag spanner gebruikt.
Deze loopt dus nu 4x die moet ik over de lier aanspannen wil ik er voldoende spanning op krijgen. Ik ga dit van de winter veranderen naar 8x wat je denk ik tenminste nodig hebt. Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Martin Blokland