Accu's

Beste Dufourvaarders,
Een tijdje geleden heb ik op deze website eens geschreven over het parallel aansluiten van een accuset.
We zochten de oorzaak van de te korte levensduur van de accuset (3 accu’s) in een onjuiste installatie.
Het was waar het kon beter, maar het was niet de oorzaak, want nu zitten we weer met een kapotte set en ze zijn goed aangesloten, Diagonaal over de set staan de afgaande stroom en de lader. (2 sets in 6 jaar)
Een accu deskundige is aan boord geweest en hij geeft de schuld aan de lader.
Dit type lader geeft elke keer als de stroom maar iets zakt een boost. Ook al is de accu bijna vol.
De deskundige stelt een andere lader voor.
Hij vermeldt ook dat schepen die in een loods worden opgeslagen, vaak zo accu schade oplopen.
Daar elke avond de stroom vaak wordt afgeschakeld in de loods en de volgende ochtend weer bij.
Elke ochtend geeft zo’n lader volgens hem dan zo’n boost op een bijna volle accu.

Komt dit verhaal iemand bekend voor?

Groet,

Guus

Hoi Guus, er zijn meerdere manieren waarop een acuu defect kan raken of de levensduur aanzienlijk kan worden verkort. Wat je in ieder geval altijd moet voorkomen is het continu parallel schakelen van accu’s in rust. Dan lopen ze over elkaar heen leeg door de verschillende interne weerstanden. Maar dit probleem heb je kennelijk al onderkend.
De lader moet eigenlijk voorzien zijn van een onderhoudsstand, dit houd in dat de accu’s op geregelde tijden een beetje ontladen en daarna weer geladen worden. Op deze manier blijven de accu’s in orde.
Kun je wat meer details geven over soort accu, gell, lood calcium oid en over het merk en type lader?
Als je een elektrisch schema hebt van van je accusysteem zou ik dat ook goed raag van je inzien.
ik heb deze zomer een elektrisch circuit van een sloep aangepast. Deze man had ook al zijn derde set maar dan binnen 4 jaar. Hier bleek de importeur het probleem te zijn omdat hij uiteindelijk de start, service en boegschroefaccu parallel had aangesloten. Met behulp van een argofet van victron is zijn elektrisch circuit verbeterd en hij heeft tot nu toenog geen startproblemen.

groeten Paul

Hallo Paul,

De huidige acculader is van Cristec 12v/80Ah is vermoedelijk de oorzaak om 2 redenen. Deze acculader kent geen storagefase 4 met een spanning van 13,2 V. alleen een floatfase van 13,6V wat te hoog is volgens onze specialist en de acculader boost elke keer dat er ook maar een beetje stroom aan de accus’s wordt onttrokken naar 14,3V. Dit doet hij dus meerdere keren per uur. Zij hebben een nieuw type 4 fasen aculader van Victron voorgesteld om dit te verhelpen.
De nieuwe lader moet eigenlijk voorzien zijn van een onderhoudsstand, dit houd in dat de accu’s op geregelde tijden een beetje ontladen en daarna weer geladen worden. Op deze manier blijven de accu’s in orde. Dat klopt, dat doet de nieuwe acculader die volgende week aan boord komt
Meer details over soort accu, gell, lood calcium oid en over het merk en type lader? 3 AGM accus 220 Ah merk Victron, 1 loodaccu 12V voor starten en 2 poweraccus 24V voor de boegschroef. Deze laatste worden via een omvormer 12 naar 24V gevoed vanuit het boordnet.

Een goed schema hebben we niet.

Groet,

Guus

Hoi Guus,

ik begrijp uit jouw verhaal dat je een set van drie agm accu’s twee 24v accu’s en nog twee losse accu’s aan niet boord hebt staan. De lader die gebruikt is heeft drie uitgangen waarbij ik aanneem dat de drie agm accu’s samen worden geladen via een van de uitgangen en de twee overige 12v accu’s op de twee andere uitgangen.de 24 volt accu’s worden dan vanuit het boordnet met behulp van een omvormer geladen.
heb je de meeste problemen met de drie agm accu’s of geven alle accu’s problemen. Zijn de drie agm accu’s van elkaar gescheiden door een diodeblok of ietse dergelijks, is er voor de twee 24 volt accu’s een vergelijkbare oplossing.
met behulp van een diodebrug tussen de eerste uitgang van de lader en de drie agm accu’s ontstaan een spanningsval van 0,5 tot 0,7 volt. Hiermee wordt direct het probleem van de te hoge laadspanning gedeeltelijk opgelost.
Wanneer de accu’s al van elkaar gescheiden zijn kan eventueel de maximale laadspanning worden afgesteld in de lader. (Dit lees ik op een van de datasheets op internet)
Het beste advies kan ik je pas geven met een schema van het accu start en laadsysteem.
wellicht is er nog iemand op de site met een schema?

groeten Paul

Hallo Paul,

De problemen zijn alleen met de drie AGM accu’s.
Alle accu’s staan aan boord.

Groet,

Guus

Hoi Guus,

weet je of de drie accu’s parralel geschakeld zijn?
dat wil zeggen dat alle plussen aan elkaar zitten en ook alle minnen aan elkaar zijn gekoppeld.
dan is je probleem waarschiinlijk gevonden, de accu’s lopen dan over elkaar heen leeg door de verschillende interne weerstanden.

met belangstelling kijk ik uit naar je reactie, eventueel kan ik dan wel een verbeterd schema voor je tekenen.

groeten Paul

Hallo Paul,

De drie accu’s zijn correct parallel geschakeld
De kabellengtes naar de plussen en minnen zijn niet exact gelijk, maar het aantal overgangen is per accu wel gelijk.

Groet,

Guus

Hoi Guus, jouw accu’s zijn niet correct maar INCORRECT aangesloten.
Accu’s mogen niet parallel worden geschakeld, dit mag alleen met behulp van een diodebrug o.i.d.
je kunt stoppen met zoeken naar jouw probleem want dit moet worden opgelost. je accu’s lopen in rust over elkaar leeg door de verschillende interne weerstanden.
ik adviseer een argofet toe te passen om de accu’s van elkaar te scheiden.

groeten Paul

Hallo Paul,

Inmiddels hebben we de nieuwe lader aangeschaft.
Maar we houden jouw advies achter de hand als het weer fout gaat.
Dit las ik nog over parallel schakelen.

Bij parallel schakelen van 2 of meerdere accu’ s zal elke accu de zelfde spanning krijgen van de lader. De accu met de laagste weerstand zal echter meer stroom krijgen dan de andere accu . Hierdoor is deze accu sneller geladen dan de andere. Zodra deze accu vol is geeft deze tegenspanning aan de lader/dynamo, waardoor de laadstroom afneemt. De andere accu (‘s) komen niet vol en gaan langzaam sulfateren. De volle accu wordt geleidelijk steeds meer overladen.
Bij een serieparallel schakeling zullen beide soorten problemen optreden. Om boven vermelde problemen te voorkomen is het dus van belang dat alle accu’s in een schakeling dezelfde weerstand hebben. Reed s kleine verschillen in weerstand kunnen na verloop van tijd uitval van de accu’ s betekenen. Om ervoor te zorgen dat alle accu’s dezelfde weerstand hebben moeten ze van hetzelfde type zijn: zowel DIN-nummer als uitvoering (droog, nat, AGM, semi-tractie enz) en gelijk gekocht worden, (Doordat de weerstand van de accu veranderd door het gebruik mogen de accu’s niet afzonderlijk gebruikt worden/zijn.

Bedankt voor je info. Als het weer fout gaat brengen we de diodebruggen aan.

Groet,

Guus

Hoi Guus, jouw verhaal klopt als een bus maar is niet compleet.
wanneer tijdens het laden de interne weerstanden niet gelijk zijn aan elkaar zal inderdaad de lader eerder afslaan dan dat alle accu’s geladen zijn.
maar juist op het moment dat de accu’s niet worden geladen gaat het mis. De accu’s zullen door hun eigen spanningsverschillen over elkaar gaan ontladen. Dit gaat net zo lang door tot er geen spanningsverschil meer is. Dit is het moment dat de accu leeg is en daarmee onherstelbaar beschadigd. Alleen tractiebatterijen kunnen vrijwel helemaal ontladen worden waarna ze weer oplaadbaar zijn.
probeer een constructie te maken waarbij alle accu’s in rust niet met elkaar zijn verbonden. Dat is de enige manier om de levensduur te verlengen.
Met vriendelijke groet,
Paul de Man

De victron cyrix is hiervoor uitermate geschikt.
victron Cyrix 80-12 VA-01.jpg

Hey die ken ik :smiley:
Niet op onze 30 classic. Maar op onze oude motorsailer deze ook geplaatst.
Zeker uitermate geschikt.