Accubewaking

Ik heb op mijn 34E een accumonitor geinstalleerd, type Cycle Analyst Marine (accumonitor.nl). Hiermee krijg ik uitgebreide info over de stroomverbruikers en de (ont)laadtoestand van de 2 service-accu’s.

. De kwaliteit van de accu’s is te beoordelen aan de hand van de inwendige weerstand van de accu’s. Aan het eind van de levensduur zal deze oplopen. Ik heb in de (zwarte) massaleiding een stroomshunt van 150A geplaatst tegen het houten schotje aan de achterkant van de accubak. Met een alu-L-profiel verkreeg ik voldoende ruimte om een aantal 6 - 8mm boutjes in het profiel te schroeven bij wijze van aansluitpunt. De ‘verbruikerskant’ van de stroomshunt is elektrisch doorverbonden met dit profiel. De massaleidingen van alle verbruikers zijn met de boutjes aan het profiel verbonden.

De meter laat zien wanneer de stroomverbruikers op de spaarstand moeten of wanneer er bijgeladen moet worden. Het is beter voor de levensduur van de accu’s om deze niet verder te ontladen dan de helft van hun capaciteit.