accu

Mijn accu heeft het laten afweten,na mijn eerste tocht van Lemmer naar mijn nieuwe thuishaven in Sneek.
We hebben veel op de motor gevaren maar het volgende weekend was de stroombron leeg.Ik heb hem laten doormeten en …hij was stuk.Goede raad is duur dus maar een nieuwe accu gekocht,maar nu komt mijn VRAAG:hoe weet ik of de nieuwe accu tijdens het varen op de motor oplaadt,waar kan ik dat controleren ,of kan ik dat alleen op de ampere meter zien!

Het is best simpel, meet je accuspanning terwijl de motor loopt ( niet stationair maar met flink wat gas), als de spanning hoger is dan 12 V dan wordt je accu opgeladen. In het geval van een nieuwe accu kan de spanning wel tot 13 V oplopen.
 
M.vr.gr,
 
Walter

Dag Henk,
Misschien is het verstandig te meten of de accu, tijdens het niet varen met de boot, toch ontlkaden wordt. Een boot zit vaak vol verrassingen en soms is er, achteraf, allerlei apparatuur bijgebouwd en worden er stroomdraden regelrecht op de accu aangesloten. Je denkt dan door de hoofdschakelaar uit te zetten, dat je alle verbruikers hebt afgeschakeld doch de accu loopt stiekem toch helemaal leeg. Daar kunnen (nieuwe en oude) accu’s absoluut niet tegen.
Wellicht is het verstandig naast de spanning ook de stroom te meten. Dat doe je door een shuntweerstand op te nemen in de min-pool van de accu. Met een goedkope universeelmeter kun je dan de stroom meten door mV te meten over de shunt. Bijvoorbeeld 50mV = 50A.
Zo’n shuntweerstand/nevenweerstand koop je bijvoorbeeld bij www.conrad.nl  bestelnummer 104558 - 89 voor Euro  12,95  
De shunt sluit je aan met dikke korte accudraden. De meetdraden kun je zo lang maken als je wilt en bijvoorbeeld als bananesteker chassis delen op je schakelpaneel aanbrengen. Kun je toch zo nu en danheel precies meten wat de laadstroom of het verbuik is. Dit is beter dan de afgeleide voltmeting.

Succes ermee.

Heb j.l. woensdag 2 nieuwe accu’s aangeschaft. Bij de aankoop van onze boot zaten er al twee in, waarbij de bedoeling zou moeten zijn om de ene voor het starten en de andere voor het havenbedrijf (kajuit) zou moeten dienen. E.e.a. gescheiden door een keuzeschakelaar. Al je dus niet concequent de schakelaar selecties toepast en dus bijvoorbeeld altijd de stand ‘2 accu’s’ in bedrijf selecteert, worden beide accus onnodig belast. Een accu wordt dan mishandeld en steeds weer helemaal leeggezogen. Doe dit 4 a 5 keer en de accu capaciteit is bijna 0.
Standaard heeft Dufour (de mijne althans) een hoofdschakelaar met twee standen. de ene is voor de verlichting en dus het havenbedrijf en als je hem doordraait begint de machinekamer ventilatie te draaien en kan er gestart worden.
Mij is geadviseerd om een relay tussen de accu’s te zetten, zodat accu 1 altijd voor het starten wordt gebruikt, als de motor loopt, worden 2 accus bijgeladen en als je de motor stopt, valt het relay af en worden de circuits weer gescheiden. Goed verhaal en alszodanig ook door de heren laten installeren. Ik ben nu zeer tevreden met mijn 2 x 74 Ah accu’s en een automatisch schakelsysteem.