Accu vervangen?

Hallo ALLEMAAL!
even een vraagje hier van accutechnische aard:
mijn verwarming (webasto) wil alleen nog maar aanslaan als
de acculader (mastervolt 25A) bijstaat.
Dat was vorig weekend op een kaal eilandje smorgens minder gezellig.
Nu heb ik de multimeter erbij gepakt, maar die meet gewoon 12,6 volt
en 12,3 als de kachel staat op te starten, en vervolgens weigert.
Omdat-ie met de lader opstart, denk ik dat de accu’s met pensioen moeten (zijn 67 jaar oud).
Moet ik weer naar Correct of is dat zonde (maar wel goed voor de economie :laughing: ) :open_mouth:

Dag Mart,

De webasto trekt een fikse stroom tijdens het opstarten.
Voor velen is dat dan ook de reden dat ze de hoofdstroom via dikke draden direct vanaf de accu aftakken.
Normaal schakel je alle apparatuur via een schakelpaneel maar dat lijkt voor de Webasto een minder goede methode. Te lange draden geven ook weer een weerstand etc. In ons geval heb ik een autorelais gebruikt en deze opgenomen in het hoofdstroomcircuit dat zo kort mogelijk direct via de accu loopt. Als je het schema wilt zien, dan hoor ik het wel.

Het lijkt er inderdaad op dat de inwendige weerstand van je accu is gaan oplopen en dat deze einde levensduur raakt. Wat voor’n merk en type accu is het? Nog een oudere die bijgevuld moet worden met demin water?

Als je webasto goed is bedraad, met voldoende dikke draden … dan zal het wel investeren worden in een nieuwe accu denk ik.

Succes ermee!

Mart,

Als je de accu gaat belasten en geeft dat 12,3 volt, lijkt het mij dat je accu goed is.
Je zou ook de spanning kunnen meten op de kachel. Het kan zijn dat er door een slecht contact (hogere weerstand) de kachel te weinig spanning krijgt.
Door deze onderspanning op de kachel slaat ie in een storing.

Het zou, mijn inziens, verklaren waarom je op de walspanning wel de kachel kunt starten.
Over het algemeen is de spanning op de accu dan hoger dan 13 volt. Ondanks de hogere weerstand zou dat dan wellicht net voldoende kunnen zijn om de kachel te starten.

groet
ewout

Hallo Piet en Ewout, dank voor jullie reactie

De service-accu’s heb ik al weer even,
het zijn 2 Delphi Accu’s deep cycle 105Ah, die heb ik voorjaar 2001 aangeschaft bij Correct.
Heb de kachel niet direct op de accu’s gezet,
alleen de laders en het zonnepaneel zitten rechtstreeks op de accu’s,
dan zit er een accuhoofdschakelaar tussen die daarna vertakt naar 2 strips,
via twee standaard zekeringen van 40A. 1 gaat naar een schakelrelais met lichtje waardoor
het paneeltje levend wordt, en heb een aparte continue-plus strip gemaakt en daar een aantal gebruikers
zoals de kachel op gezet. Ook heb ik de standaardbedrading van de Webasto zoveel mogelijk ingekort,
want die leek me een beetje ondermaats kwa dikte. het zit wel zo afgewerkt
herinner ik me in 1 of andere plug die de kachel ingaat. de kabellengte is denk ik zo’n kleine 2 meter.
Het heeft eigenlijk tot vorig najaar prima gewerkt, vandaar dat ik de accu’s verdenk, ze hebben 8seizoenen
gedraaid.
Ewout, ik kijk nog even of ik iets bij kachel kan meten wat zou duiden op te hoge weerstanden ergens onderweg,
als ik daar makkelijk bijkan, er zit op het oog niet direct een stekker aan de buitenkant, moet even nakijken.

Dag Mart,

Bespaar je de moeite van het meten. Het gaat om een autostart waarbij er gegloeid wordt. Dat duurt maar kort, ik denk te kort om fatsoenlijk te meten. Er wordt gedurende een paar seconden 75 a 80 watt opgenomen. Bij 12 volt komt dat overeen met zo’n 6 amp. Niet dramatisch veel dus. Tegen de tijd dat je multimeter stabiel aanwijst is de gloeistroom alweer afgeschakeld. En herhaaldelijk achter elkaar gloeien is niet echt een haalbare kaart.
Het is beter om “try and error” eens een andere accu te lenen en te proberen. Ik denk dat de benodigde voedingsleidingdoorsnede ten minstee 2,5 mm2 moet zijn. Per ader een meter of 4 a 5 is al heel wat.

Succes

Piet, goed plan,
ik zal eerst de zaak eens op de startaccu zetten, die 6 ampere moet daar geen probleem zijn.
Heb jij de bekabeling van je Webasto tot en met de plug in de kachel vervangen door dikkere kabels?

Dag Mart,

Ik heb gewoon gebruikt wat geleverd is en niets vervangen, dus ook niet de plug. Ik heb de kabels (van de juiste doorsnede) alleen zo kort mogelijk gehouden en direct op de accu’s aangesloten (althans, na de hoofdschakelaar).
Hierover gaat ook nog een discussie:
Als de webasto gebruikt is (en dus gloeiend heet) dan moet je deze laten nalopen om af te koelen. Dus uitzetten en dan direct de hoofdschakelaar uit en dan naar huis is brandgevaarlijk. Aan de andere kant houden we niet zo van verbruikstoestellen direct op de accu. Je kunt ze dan in geval van nood niet spanningsloos maken. Denk daar ook nog even over na!
Zie elders op dit forum via zoeken!

Piet,
Dat klopt. Bij mij gaat de Webasto ook direct naar de accu en niet via de hoofdschakelaar. Inderdaad omdat je hem nog wil laten afkoelen. Dat doet hij zelf ook als je hem uitzet. In geval van nood spanningsloos maken is niet zo heel moeilijk hoor. Ik heb gewoon een tang bij de hand. Het is een kwesitie van 1 draadje doorknippen :laughing:

Gr
Nick