accu onderhoud

worden de dufours uitgerust met onderhoudsvrije accu?s of moet je er regelmatig gedest. water bijgooien?
 
 

Onze D36 werd geleverd met 1 startaccu en 2 service accu’s. Alle 3 van het NIET-onderhoudsvrije type (allen 75 Ah). In de 4 jaar dat ze het volgehouden hebben heb ik veel water bij moeten gooien in de 2 service accu’s. Die leken wel lek zoveel ging er in ( 1 ltr per jaar) Na 4 jaar waren ze echt versleten. Nu 2e seizoen onderhoudsvrije accu’s van Correct Marine Rotterdam, niet duur (ca. 1 Euro/Ah) en die zijn oh-vrij, doen het voorbeeldig en hoef nooit meer bij te vullen en laten altijd een tevreden “groen oog” zien (je weet wel, zo’n in dicator voor de laadtoestand)
groet, Martin(ique)

Ik vaar met twee o-h vrije service accu’s van ieder 105 Ah. Mijn startaccu is 75 Ah het NIET-onderhoudsvrije type.
Toch ga ik later mijn service accu’s weer overzetten op het NIET-onderhoudsvrije type. Ik krijg de o-h vrije onvoldoende geladen, dan ieder jaar er maar wat water erbij doen. Zeker je startaccu moet een Niet- onderhoudsvrije zijn.

Ik heb de accu?s inmiddels bijgevuld met water. Ze stonden aardig droog. Vooral de service accu heeft het zwaar te verduren gehad. Ik wil deze tzt vervangen door een zwaardere (meer AH) accu. Kan dat zo maar? Op grond van jouw info, Neeltje, kies ik voor niet onderhoudsvrije accu?s of het deep cycle type.
 
 
 
 gibsea3338604,6389814815