Volgens de handleiding van Volvo Penta 2020MD dient de saildrive zwevend te zijn en het motorblok zelf verbonden te zijn met de min van de accu en de massa van het schip zoals de kiel. Ik heb dit eens nagemeten en nagezocht. Bij Mariposa is inderdaad de saildrive zwevend en is het motorblok via een dikke draad verbonden met de min van de accu’s. Maar verder is er geen connectie met een massa van het (onderwater)schip. De mast is via een dikke litze draad verbonden met de kiel doch niet met de min pool van het accublok.
De schroef is voorzien van een anode en staat dus in verbinding met de ge?soleerde saildrive. Ik meen dat het de beodeling is dat, als er vereffeningsstromen naar het schip lopen via het water (een aardlus) de anode opgeofferd wordt. Nu lijkt de anode allereerst een extra maatregel doch niet effectief denk ik. Andere metalen delen zoals doorvoeren (water / toilet) zullen wellicht eerder verbonden zijn met de installatie.
Al met al een voor mij (opleiding Elektro en Electonica) een onlogische manier van schakelen.
Heeft iemand suggesties of een verklaring ?
Piet,
De saildrive moet geheel geisoleerd zijn. Zelfs de schroef, als deze bijvoorbeeld een 2 bladsklapschroef is, is geisoleerd van de schroefas. Ook de bouter waarmee de saildrive vastzit aan het motorblok zijn geisoleerd met busjes e.d. Dus als het goed is staat de saildrive helemaal buiten de kring. Aluminium is een arm metaal dat zich snel opofferd. Het is volgens experts ook verstandig om zoveel mogelijk andere metalen, dan de anode, af te schermen met verf, of 2 componenten verf (saildrive en schroef). Let op koperhoudende verf. Hoe minder verschillende metalen onder water des te beter.
Ciao,
mariposa39034,022037037