aansluitschema stuurautomaat st2000

Onlangs heb ik een stuurautomaat st 2000 gekregen. Naar ik begrijp kan deze communiceren met diverse raymarine apparaten zoals bijvoorbeeld de st40 etc. Kan iemand mij helpen aan een aansluitschema voor de st2000?

Bram,
de “nieuwe” uitvoering van de ST2000 kan je aansluiten op zowel seatalk (b.v. ST40) als NMEA (GPS)
De oude handleiding kan je ook downloaden van www.raymarine.com.
Johan

Dag Bram,
Seatalk van Raymarine is een parallelsysteem. Voeding +12V, Voeding 0V en seatalk communicatie kun je dus zondermeer steeds aan elkaar knopen. Omdat Seatalk enkel een Raymarine systeem is kunnen de apparaten onderling ook praten (hetzelfde protocol). Op de DF30C zijn standaard (dacht ik) Raymarine instrumenten ge?nstalleerd. ST40 Bidata en ST40 windinstrument.
De Raymarine ST2000 stuurautomaat heeft ook een NMEA uitgang/ingang. Deze kan dus bijvoorbeeld aan een GPS geknoopt worden (de Valsat 2008 als je die bij de DF30C hebt ontvangen?).
Het isechter niet zo dat NMEA apparaten van verschillend fabrikaat elkaar per definitie goed verstaan. Voor NMEA ligt dat een stuk complexer. Daarvoor raad ik je aan eens de site van www.shipmodul.nl te bezoeken. Daar zijn hele goede artikelen over dit onderwerp te vinden. Ook de multiplexers zijn de moeite van het bekijken waard.
Nu blijft de hamvraag over, wat wil je bereiken met het aan elkaar knopen van de instrumenten? 
Wellicht met een ruime koers op de windrichting varen?
Mijn ervaring is dat de windrichtingsmeter van de ST40 (rotovecta systeem) niet lekker werkt met lage windsnelheid (voor de wind dus / < 4 knopen wind) en dat deze dan ook nog eens zo is gemonteerd dat de turbulentie, die veroorzaakt wordt door mast en toplicht, verstorend werkt. Ik ben dan ook begonnen eerst een steun te maken zodat de windrichtingsmeter veel gunstiger staat opgesteld. Of er vervolgens goed gevaren kan worden via een communicatieverbinding windmeter-stuurautomaat … dat moet nog blijken.

Piet en Johan,

Hardstikke bedankt voor de schema’s, de tips en de opmerkingen of het wel zo nuttig is om de stuurautomaat aan te sluiten op de st40 windmeter. Half april ga ik de boel aan elkaar knopen en uitproberen. Eventuele wetenswaardigheden zal ik terugkoppelen in dit forum.