Aansluitingen schakelbord - waarvoor?

Hallo,
Ik heb twee ingangen op het schakelpaneel en vraag me af waar die voor zijn. Ik bedoel de twee (kleine) ingangen naast de 12 volt aansluiting. Hebben meer D30 vaarders deze aansluitingen/ingangen en zo ja waar zijn die voor?
Groet,
Ewald

Dag Ewald,

Wij hebben die aansluitingen niet. Ik herken overigens ook het type plug niet (onge?soleerd, jack?). Kun je de draden volgen en waar komen ze dan op uit. Wat voor type draden zijn aangesloten: met afscherming of gewoon op iedere aansluiting een enkele draad. Heb je naast de standaard toestellen aan boord nog bijzonderheden zoals navigatie. Ik zou me voor kunnen stellen dat op de 12 Volt plug een notebook wordt aangesoten en dat men dan verder een NMEA of SeaTalk aansluiting wil aftakken. (meestal is er dan nog een dataconversieunit nodig om van SeaTalk/NMEA naar USB of RS232 te conversteren). De standaard ST40 wind en bidata zijn voorzien van een SeaTak. Bij ons zijn de SeaTalk aansluitingen van beide ST40 meters direct met elkaar verbonden (natte cel / wegnemen luikje) en vervolgens met behulp van een geel/groene draad in de ruimte achter het paneel gebracht (en niet aangesloten). Je GPS heeft waarschijnlijk een NMEA aansluiting. Misschien heb je iets aan deze aanwijzingen.