Hoi Dufour-zeilers,
Allereerst de beste wensen voor 2010.
Ik heb een radio-antenne gekocht, omdat ik zo’n slechte ontvangst had van de radio aan boord. Ik heb gewoon een autoradio-antenne gekocht en wil die aansluiten. Alleen moet er volgens mij een aardig gemaakt worden. Kan ik gewoon de antenne op de aarding (zwarte, min pool) van de boot aansluiten die achter mijn electrisch paneel zit? Of krijg ik dan problemen met mijn saildrive ivm electrolyse cavitatie?
Bij ons aan boord was de radio ontvangs ook belabberd.
De radio was aangesloten op een elastische auto antennne en deze was vervolgens weg gemoffeld tussen de scheepshuid en de achterkant van het kastje waar de radio en VHF standaard zijn ingebouwd, echt op z’n Frans.
Ik heb voor € 50 voor een antenne-splitter en een paar coax-stekkertjes gekocht en daar de VHF en de autoradio op aangesloten en de ontvangst is nu perfect.
Zodra je de zendknop van de VHF indrukt wordt de antenne ingang van de autoradio automatisch afgesloten zeggen ze.
Hoe dan ook, het werkt.
Dat is natuurlijk ook een idee. Had ik eigenlijk niet bij stilgestaan. Maar ik heb nu die antenne al en als ik een splitter wil plaatsen wil ik er 1 met de mogelijkheid van AIS erop, voor als wij veel meer op zee gaan varen.
Zelfde probleempje opgelost door een actieve en tevens flexibele radioantenne te kopen (kost weinig bij Halfords) deze in de radio geplugd, er achter ‘gemoffeld’ (met de franse slag ) en sindsdien perfecte ontvangst…
Beste wensen voor 2010!
Menno
Antenne aangesloten en het werkt prima. Ik hoefde geen aarding te plaatsen. Het is inderdaad zo’n goedkope auto-radio-antenne met zo’n flexibel zwart eindje. Goedkoop en prima ontvangst.
Dan kan ik Zeeland ook de lokale weerberichten ontvangen en het weerpraatje op Radio 2 om 10.15 uur.
Ik heb al tijden een flexibele antenne in het kastje zitten en die geeft op zich een aardige ontvangst. Alleen als ik op vakantie door Nederland trek, kom ik regelmatig op plaatsen waar de ontvangst van Radio 1 of 2 belabberd is. Een splitter vond ik te duur, ik dacht dat deze meer dan 100 euro kostte. Ik zat te denken om een radio antenne in de mast te zetten. Maar als iemand een adres heeft waar je een splitter koopt voor rond de 50 euro, hou ik mij aanbevolen.
Ik heb oude bonnetje erbij gehaald en zat er dus iets naast.
De splitter heb ik gekocht bij CorrectMarine in december 2008 voor € 58,30 incl. stekkertjes.
Hallo ,
Ik heb ook zo’n splitter. Werkt goed op FM maar op de lange golf (BBC4 voor de weerberichten) geen ontvangst.
Hoe is de ontvangst van BBC met zo’n autoradio flexibele antenne?
Ikzelf heb de antennestekker gewoon in de autoradio gestoken. Werkt op zich goed, ook heb ik zo’n actieve antenne achter de betimmering had, die maar matig signaal gaf. Ik keek net als Peter een beetje tegen de prijs van een splitter aan, maar uiteindelijk vond ik bij Kniest een splitter voor radio, marifoon en AIS. Het is de Glomex RA201. Voor €70,- gekocht en in tien minuten gemonteerd. Het resultaat is in één woord prima. Tijdens onze tocht van Muiderzand naar de Delta altijd prima FM-ontvangst gehad en de marifoon doet het ook net als voorheen. Kortom, voor € 70,- een forse verbetering, en ook nog de mogelijkheid voor AIS. Ik ben er tevreden mee, wellicht een tip voor anderen.
Jan Willem