aansluiten omvormer

Techneuten,
Ik ga een omvormertje installeren voor de kleine 230V gebruikers, die ik niet op 12V kan zetten. Ik heb 2de hands een mooi Victronnetje op de kop getikt. Moet ik tussen de omvormer en de accu nog een zekering zetten, en hoeveel?
Ik zit te denken aan een plaatsing onder de klep van het bed van de achterkajuit. Daar is en vak, dat dicht bij de accu’s zit en volgens mij redelijk goede ventilatie heeft. Het 230V snoer leg ik naar de kaartentafel, waar ik het losse stocontact plaats. Ik sluit het niet aan op het gehele boordnet. goed idee?
Ciao,

Nou, daar heb je wat beetgepakt Hans! Mijn Victron staat nog in de doos! Tongue grap is dat je het boordnet met walstroom en het boordnet gevoed vanaf de omvormer verduveld goed (lees geautomatiseerd) van elkaar gescheiden moet houden. Op de manier waarop ik het eerst bedacht had zou ik met een snoer vanaf de Victron naar de stekkerdoos de acculader aan het werk zetten om van de verse 230 Volt weer gauw 12 volt terug te voeden… Daar zijn oplossingen voor, hele schema’s met omschakelaars tussen de walstroom en de omvormer. Het werd me te ingewikkeld, daarom: mijn belangrijkste doel, voeden van de laptop, heb ik nu toch maar geregeld via een universele 12Volt voeding, via internet voor 45? thuisbezorgd, en tja de Victron (ongebruikt in doos voor weinig)… Succes met de puzzel!

Dag Hans,
Goed idee ja.

In de handleiding van de omvormer staat mogelijk hoe te zekeren. Secundair is het waarschijnlijk niet nodig en is de omvormer reeds gezekerd. Kun je er niet achter komen, reken het dan als volgt uit.
Bepaal hoeveel vermogen je secundair maximaal kan afnemen. Is de omvormer bijvoorbeeld max. 200 watt, dan betekent dit dat er primair tenminste 200 watt wordt afgenomen. Echter het rendement kun je nooit op 100% stellen, ga daarom uit van 70% (30% wordt dan omgezet in de vorm van warmte in de koelribben van de omvormer). Zodoende neem je in dit voorbeeld primair 200/0,7= 285 watt opgenomen vermogen. Zodoende loopt er een stroom vanuit je accu van maximaal: 285 watt / 12 volt = 23 amp?re (denk aan dikke draden!!). Je zult een zekering moeten kiezen van om en nabij die waarde (25 amp) en deze opnemen in de toevoer vanaf de accu.

Het is een goed idee om een apart stopcontact te reserveren voor de 12 volt  omvormer. Dat maakt het allemaal simpel.

Overigens, is het ook mogelijk de stopcontacten automatisch van de juiste spanning te voorzien (wal of omvormer 230 volt) via een relais met een spoelspanning van 230 volt AC en twee wisselcontacten. Ik heb dit al eens afgebeeld op het DF30C forum onder het onderwerp VDO-schakelpaneel. Het voordeel hiervan is dat het onmogelijk is om zowel de boordspanning van de walstroom als van de omvormer gelijktijdig aan te hebben staan. Theretisch gezien kunnen er dan gevaarlijke situaties ontstaan (als je heel gek doet).

Knoop in ieder geval nooit de twee boordspanningen aan de 230 volt zijde aan elkaar. Het installeren van een ?ardlekschakelaar is ook wel een aanrader (maar die is neem ik aan een standaard op je nieuwe boot).    
   
Zo moeilijk is het nu ook niet weer h?? Scucces ermee.

   mariposa39238,2798611111

Piet,
Ik ben helemaal blij. Ik stiekum gehoopt op wat je hierboven geschreven hebt. Bedankt daarvoor. Ik ga inderdaad gewoon een 1 apart 230V stopcontact monteren vanaf de omvormer. Ik denk dat ik zo’n stopcontact met een lampje erin neem, dan vergeet ik de omvormer niet zo snel uit te zetten. Ik koppel niets via wat dan ook op de 230V stekkers van het boordnet/walstroom.
Mart, iets voor jou, kan je toch nog je omvormertje gebruiken, makkelijk voor je telefoonoplader, digitenne kastje van thuis e.d. Hoef je niet overal zo’n 12V apparaat voor te hebben.
Ik had zelf ook al aan een 25Amp zekering gedacht. Ik neem aan dat de toevoer draad de rode is?!
Ciao,

Dag Hans,
Ja de rode is de plus. Let er op dat het best een hoge stroom is en de aderdiameter van zowel de plus als de nul (zwart) dus voldoende is (10 mm2) en ook dat deze twee draden liefs direct vanaf een verdeelstrip nabij de accu worden genomen. Ik raad je aan de zekering, zekeringhouder, draad en  verdeelstrip te kopen bij de autospeciaalzaak. Er is een levendige handel in dit soort zaken voor audiodoeleinden. Die autohandel is meer prijsbewust en het scheelt soms 50% met de scheepsbranche. Ik betaalde bijvoorbeeld bij de Bredase Autoshop voor een Caliber CAFH569 zekeringhouder 8,95 euro (alle contacten verguld)  caliber.nl/ 
Is de victron intern niet gezekerd? Welk typenummer victron omvormer is het?   

Hans,
1 apart geplaatst stopcontact met verklikkerlampje, mmmm,
dat is misschien wel te doen, dan zet ik dat stopcontactenblok ergens anders vast, met stickers erop zodat de boel niet verwisseld kan worden (ook niet door andere opvarenden)… mijne is een Victron 12/350 met een kortsluitbeveiliging op de uitgang, zo te zien hebben de meeste Victrons dat,  dus Piet er moet inderdaad een goede zekering op de pluspool vanaf de accubank. Volgens de SPECs trekt zo’n 350Watter Nominaal 33A (>396Watt)  en Max 44 Ampere (528Watt!) en dus ook korte dikke kabels (Piet, ik kon die productcode op de calibersite niet zo gauw vinden, maar die autohandel is een goede tip.)

Mijn omvormer ligt op de boot, ik zal eens wat gegevens opschrijven. Die tip van de autohandel is prima. Je hebt gelijk, scheelt een hoop geld.
Dat verklikkerlichtje op het stopcontact is om te zien of de omvormer nog aan staat. Anders trekt hij onnodig stroom uit mijn accu’s. Er zit ook een eco stand o, maar die wil ik ook zo min mogelijk gebruiken.
Ciao,

Hoi,

De juiste code’s:
caliber.nl/
accessoires / fuseholders/in-line fuseholders/FH569:
Gaat van 10 tot 25 mm2. Voor 40 amp is 10 mm2 aan de zuinige kant! Misschien toch de aderdiameter nog een slag dikker kiezen; ik denk aan 16 mm2.

caliber.nl/
accessoires/fuses:

Er zijn diverse waarden zoals 30, 35, 40 amp

Uiteraard zijn er nog andere keuzen aan typen zekeringen en zekeringhouders.

Mart, de installatiehandleiding van jouw omvormer is te vinden via:
victronenergy.nl/upload/docu … l-ML-LowPo werInverter.pdf

Victron heeft overigens een fraai schema op de site als voorbeeld. Hierin is een automatische 230 volt omschakelaar te zien.
Voor diegenen die opzien tegen het zelf bouwen, koop dan een Filax. mariposa39241,300775463
2007-06-08_064620_FH_569.jpg
2007-06-08_064945_GF_40_SM.jpg

Eh … o ja.
Waarom zoveel geld uitgeven om die voordelige Victron 12/350 (circa 100 euro) te voeden en in te bouwen. Hans spreekt over z’n telefoonladertje, digitenne etc… Dat zijn toestellen die nog geen 10 watt verbruiken. Gewoon een sompele Waeco omvormer van 50 watt is voldoende hoor! Je kunt dan dunnere draden gebruiken, standaard afzekeren en … een 230 volt stopcontact zit er standaard al op.
Die Vitronic 350 watt’er is toch niet geschikt voor de stofzuiger en de haardroger van moeders dus het zware werk moet maar wachten tot in de haven, als er walstroom is. Het lijkt een goede koop doch aan installatiekosten komt er al snel zo’n 100 euro bij. 

Een PC zou ik sowieso niet voeden via een omvormer doch regelrecht via een universele laagspanningsadapter op de 12 volt accuvoeding (geen rendement en sinus problemen).
  
Keep it simple!  

Hoi Piet,
Als je van iemand zo’n mooi omvormertje voor ? 25,- over kan nemen (1 jaar oud en weinig gebruikt), zou ik wel gek zijn om iets anders te gaan kopen, niet?
Ciao,

Dag Hans,
Zo’n zwaardere omvormer trekt ook stroom als de afname minimaal is. Bij vollast is het rendement misschien 85%, bij halflast zakt dat naar bijvoorbeeld 70% en bij vrijwel nullast (jouw telefoonladertje) misschien nog maar 5 - 10%.

Met andere woorden:
Het apparaat is niet geschikt voor hele kleine toestellen die gedurende langere tijd geladen moeten worden. Je stopt dan via de weg “12 volt -> 230 volt -> 5 volt zo’n 5 watt in een accuutje” terwijl je misschien wel 50 watt uit je serviceaccu trekt. De rest wordt warmte.

Sorry, Hans … je begon zelf met voorbeelden als “telefoonlader en digitenne kastje”. Deze toestellen kun je veel beter laden via een 12 volt adaptertje. Zelfs de labtop (60 watt) kun je beter voeden via een laagspanningsadapter (voorbeeld Trust PW-1200P). Deze omvormer kost 29 euro en dat is minder dan wat jij gaat uitgeven aan dikke koperenkabels (16 mm2), klemmen, verdeelstrips, zekeringhouder, zekering om de “zo goedkoop verkregen omvormer” operationeel te krijgen (met kans op 35 a 40 amp. opname).

Vraag: Welk 230 volt toestel aan boord trekt enkele honderden amp?res en kan gedurende het reizen (zonder walstroom) niet gemist worden? Stofzuiger, haarf?hn( trekken sowieso te veel), waterwarmer, koffiezetapparaat (kan ook op het gas).

Ik zou niet weten waarom een grote 230 volt omvormer nodig is. Een kleintje volstaat simpel, zuinig in erngie en veilig.
Ben je goed voorbereid … dan is er helemaal geen omvormer nodig.

Hans, het is mijn persoonlijke mening hoor. 't Geeft misschien te denken voordat je aan de slag gaat.     
 

Piet,
Ik heb het lichtste omvormertje van Victron, dus dat valt wel mee, toch?
En… verder je hebt gelijk, maar ik heb hem nu eenmaal. en ik wil niet voor elk apparaat een omvormertje kopen voor 12V, dan word je op den duur helemaal gek van de snoeren aan boord.
Ciao,