Aanschaf Dufour 30 Classic?

Beste Dufourvaarders,

Tot op heden ben ik de trotse bezitter van een prachtig hout-epoxy Waarschip 570. Fantastisch bootje, zeilt goed en oogt ook mooi, naar mijn mening. Ontzettend veel plezier van gehad.

Het bootje kent echter zijn beperkingen. Hoewel relatief ruim, kent het verblijf erop een hoog kampeer-gehalte. Als het regent kun je je natte spullen niet (nauwelijks) kwijt, er is geen douche of oventje en de kajuit is wat te klein om er met slecht weer in te vertoeven. Voor langere tochten is het ook iets minder geschikt (voor mij althans; er is iemand enkele malen naar de Azoren gevaren met een Waarschip 570) . Als er bijvoorbeeld te weinig wind staat (of juist te veel) of je bent wegens werk gebonden aan een bepaalde aankomsttijd, ben je aangewezen op de buitenboordmotor. Wat hogere golven maken dat de schroef aldoor uit het water komt en koelwater slecht aangezogen wordt. Binnenboordmotor is dus noodzakelijk.
Conclusie: we moeten naar iets groters, en het plastic-gebeuren begint ook voor deze Waarschipper te lonken (beetje met pijn in het hart, maar het went vast!). Ook wil ik t.z.t. de zee op in plaats van alleen maar het IJsselmeer.

Mijn oog valt een beetje op de Dufour 30. op dit forum lees ik eigenlijk geen slechte verhalen, en het type zeilers dat deze boot bezit spreekt mij aan (niet per se extreem sportief, gewoon lekker zeilen en genieten, voldoende veelzijdig type boot). Ik denk dat de Dufour 30 een boot zal zijn die aan mijn verwachtingen voldoet.

Nu komt de vraag: na dit forum omgespit te hebben, kom ik geen problemen tegen die dit type boot kent (i.t.t. bijvoorbeeld Waarschepen, met roestende schroeven, rotte plekken, etc. etc.). Zijn er aandachtspunten waarop te letten bij de aanschaf van dit type?
Wat zou zo’n boot ongeveer moeten doen op de 2e hands markt? (m.a.w.: zijn de vraagprijzen op de bekende sites reeel?)
Laatste vraag hoeft niet per se beantwoordt, ik zou ook niet zeggen hoeveel ik minimaal voor mijn waarschip wil hebben!! :wink:

Thx!
Laurens

Hoi Laurens,

Ha, over op het plastic! Jaja, het is even een stap maar heeft dan ook wel wat voordelen, vooral in het jaarlijkse onderhoud. Er komen wel wat typische ‘plastic badkuip’ verschijnselen bij, maar die zijn niet allemaal specifiek voor de Dufour 30 of de Dufours in het algemeen. Denk hierbij aan hydrolyse, osmose en pinholes (zie elders op het forum) - wel goed om te weten voordat je naar een schip gaat kijken!

Voor wat betreft de Dufour 30 zijn er een paar puntjes waar je op kunt letten, afhankelijk van het bouwjaar: vocht langs de ramen, water wat langdurig in de ankerbak blijft staan, zeilen die erg bol staan (de Dufour 30 wordt veel door beginners gevaren, die trekken de zeilen nogal eens aan alle kanten te strak) en de urenteller wil nog wel eens stilstaan zodat je niet weet hoeveel uren de motor gemaakt heeft.

Wellicht dat de rest van de D30 Dufourvaarders nog wat aanvullingen hebben!

Succes met zoeken en de aankoop!
Richard

Laurens,

Mijn ervaring met de Dufour 30 is heel positief, geen problemen mee gehad. In de grote bakskist veel ruimte voor inbouw extra zaken zoals een kachel of vuilwatertank. De boot manouvreert op de centimeter. Doordat de fok behoorlijk naar binnen geschoot wordt kun je hoog aan de wind varen.

Hieronder wat puntjes van aandacht:
De pinholes zijn een minder postief punt. Tevens het feit dat de boot dubbelwandig is, dus je kunt lastig zaken inspecteren. Hierdoor is het inbouwen van bijvoorbeeld een kachel lastig, dikke slangen passen niet altijd. Het plafond kun je er niet uithalen. Wat tevens een nadeel is, is de beperkte ruimte voor het vervangen van het oliefilter en brandstof filter, er zit geen inspectieluik aan die kant. Standaard passen in de accubakken maar 2 accu’s. Vond ik zelf wat weinig, dus heb een extra accu in de bakskist gezet. Het bed in de punt is wat krap voor volwassenen, ook de zitruimte achter de kaartentafel en tevens is de stahoogte wat beperkt, maar dit kan ook bijna niet anders op een 30 voeter. De ontwerpers hebben een volwaardige kajauit getekend en dat is ook de charme van de boot.

Als je de boot met grote snelheid op motor vaart trilt de helmstok behoorlijk, hierdoor ga je grote afstanden op de motor wat rustiger varen. Het feit dat je de fok bedient met de lieren onder buiskap is even wennen.

Groet, Jeroen

Wat dacht je van een 34 Performance. Misschien even sparen, maar dan heb je ook wat!
Ciao,

Richard, Jeroen,

Veel dank voor jullie reactie. M.b.t. pinholes/osmose-problemen: ik laat zeker een aankoopkeuring doen en zal de expert vragen hier extra op te letten. E.e.a. is nu eenmaal een risico van polyester, dus goed op letten en verder valt er weinig aan te doen denk ik (behalve herstellen uiteraard).

De constructie is ook zoals-ie is, en begrijp van het forum dat het installeren van apparatuur wat creatieviteit en volhardendheid vergt. Het trillen van de helmstok en het moeten vasthouden van de helmstok bij het op de motor (wegens het meteen uit koers lopen) varen is ook niet anders. De boot schijnt overigens op de motor wel zeer wendbaar te zijn, is weer een voordeel van de sterk naar het midden geplaatste schroef. Deze problemen hoop ik te minimaliseren middels een stuurautomaat. Krap bed in de punt geeft niet, ik vaar in principe met 2 personen, en de gasten hebben dan pech gehad of ze houden hun sokken maar aan bij het slapen…

Hans, wat moet die 34 van jou kosten :wink: ? Op internet kijkend kan ‘bruin’ een dergelijk schip niet trekken… Ben jij trouwens niet geinteresseerd in een W570, eventueel als bijboot?

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor jullie tips & tricks & hints!

gr.
Laurens

Hoi Laurens,

Wat onze 34PP moet kosten, zeg ik liever niet, er zit teveel op. Dus…
Een 570 had ik misschien een paar jaar gelden voor mijn zoon gekocht. Echter ‘bruin’ kan dat nu even niet doen. Het geld is geinvesteerd in andere bezigheden en heeft nog niet het gewenste rendement opgeleverd, dus even weinig te makken!.
Maar gezien de zeer enthousiaste D 30 Classic zeilers, kan je haast geen andere boot meer kopen. Neem een diepe kiel, dat heeft grote voordelen. Uiteraard ook nadelen, maar ‘see for yourself!’

Ciao,