Aankoopkeuring

Advies gevraagd inzake aankoop Dufour Classic 36

Ik ben nieuw op dit forum en NOG niet in het bezit van een Dufour. Er staan een aantal interessante 36-ers (bj 2000-2005) te koop.Adviseert u mij altijd een aankoopkeuring te laten verrichten door een onafhankelijke partij of is dit met een garantieverklaring overbodig. Indien je de boot bij een dealer aanschaft welke garantietermijn is dan gebruikelijk.En bij de aankoop van een nieuwe boot?

Alle advies is welkom.

Met vriendelijke groet van een toekomstige Dufourvaarder.

Barend

Hallo Barend,
Ik zou het altijd doen. Je hebt dan een mening en overzicht van een onafhankelijk persoon die kennis heeft van technische zaken. Het kost wel wat, maar je kan het ook weer gebruiken in je onderhandelingen met de verkoper.
Garantieverklaringen heb ik geen ervaring mee, maar dan kunnen er toch altijd lastige discussie ontstaan, lijkt me.
Succes met je zoektocht naar een Dufour 36 Classic.
Groet,
Ewald

Hoi Barend,
Welkom op de site en hopelijk binnenkort met een Dufour. Is de Dufour die wilt kopen soms van ??n van de Dufourvaardersleden? Kijk eens rond op de site.
Aankoopkeuring altijd doen. Ik kan je Guido Beekmann aanbevelen. Heeft ervaring met de keuring van mijn ex-Dufour 36 Classic. (www.beekmann.nl). Doe hem de groeten. Zeer goed en netjes werkend. Daarnaast is er de Hiswa vereniging. Daar zijn diverse mogelijkheden voor een contract van een 2de hands boot. Ook de ANWB heeft koopcontracten als je 2de hands boten aanschaft. Gebruik altijd zo’n contract, inclusief het rapport, heb je in ieder geval voor eventuele juridische geschillen al vast van alles bij de hand. Dus als je bij een dealer of makelaar koopt, kijk even of hij/zij Hiswa lid is en vraag dan naar een koopcontract voor de 2de hands jachten. Het is er! Als je het particulier doet, dan kan je die van de ANWB gebruiken.
Succes,

Bedankt voor de snelle reactie’s. Helaas een kleine kink in de kabel. Er lag een mooie boot ( Hinder) aangeboden in Noordschans alwaar ik nu ook lig met mijn Moody 30. Er was een mogelijkheid tot inruil en wilde gezien de prijsstelling snel schakelen. Echter iemand anders schakelde sneller en vernam zojuist dat de boot verkocht is. Dit betekend in het kort dat mijn zoektocht naar een 36 of 38 voort ga zetten.

Nogmaals bedankt.

Barend,
Ik heb nu 2 keer een boot gekocht met een aankoopkeuring en hier goede ervaringen mee. Bij de laatste keuring kreeg ik ook een taxatierapport wat weer korting opleverde bij de verzekering en tevens is op basis van het taxatierapport de waarde 3 jaar vast, dus bij schade geen gezeur met de verzekeringsmaatschappij.
Het is zeer nuttig om mee te kijken bij de keuring, je leert direct het schip kennen. Hou er wel rekening mee dat niet alles gecontroleerd wordt, maak voor jezelf dus ook een lijstje wat je belangrijk vind. Bij mij bleek achteraf de accuschakelaar niet goed te werken, stand 1 en 2 en beide waren goed, maar 0 niet. Dit was dus niet gecontroleerd.
Kies er ook altijd voor om het schip uit het water te halen bij de keuring. Het kost wat geld, maar je hebt dan het onderwaterschip gezien, daar kunnen altijd onverwachte zaken zitten, zoals kapotte flap van de saildrive, dit zie je anders niet.
Ik heb goede ervaringen met Rem Schuijt van Rob Dros, zijn allebei aangesloten bij HISWA experts.
Zorg er ook voor dat er water in de tank zit, zodat je waterpomp, boiler, etc. kunt testen.
Groet, Jeroen

Barend,
Niet getreurd, er liggen zoveel jachten te koop, dat je er altijd wel 1 vindt. Geduld is een schone zaak en wordt beloond met meestal lage prijzen.
Succes,

Beste Barend,
Wij hebben nu 2x een boot laten keuren door John Robbe.
Hij is een oude rot in het vak en vindt elk mogelijk probleem op je nieuwe schip.
Ook heeft hij al vele dufours gekeurd en weet dus waarover hij spreekt.
Wanneer je een keuring door hem laat uitvoeren, dan ben je ook de gehele dag bezig, maar hierna weet je absoluut waar je aan toe bent.
Op jachthaven Noordschans kunnen ze je zijn telefoonnummer geven.
Mvrgr
Bas de Koningh

Bas,
Je hebt groot gelijk. John Robbe is een prima vent. Ook Guido Beekmann kan ik je aanbevelen (www.beekmann.nl). Hij keurt ook regelmatig voor de Waterkampioen.
Ciao,

Hallo mede dufourders.
Als John Robbe dezelfde expert is die vroeger bij Berex werkte, heb ik nog een mooie correspondentie ter inzage, inclusief een juridische) over een volgens hem gemeten droge romp van ons bootje.
Op zijn expertise heb ik de boot gekocht. Op papier nog extra een bevestiging ontvangen dat de romp in order was.
Maar… 52000 guldens later voor het herstel en vele, vele guldens voor het 4 jaar op de kant laten staan van de boot verder, heb ik geen enkel respect voor zo’n expert.
Jammer dat men in 1997 nog niet van hydrolise afwist. De boot had volgens de verkoper in de winter altijd op de kant gestaan.
Moraal - koop een jonge boot met een droog (gemeten) onderwaterschip.

Experts hebben wat moeite om aan te geven dat een romp niet helemaal goed droog is.

Hallo,

Ik heb nu 2x een oud schip van 1983 door John Robbe laten keuren.
Wij waren beide keren erg tevreden over zijn aanpak, hij is bij beide keuringen
een complete dag bezig geweest en vindt elk mankement (als dit er is)
Tevens hebben wij uitgebreide tips gehad over hoe we iets op moesten lossen
Jammer om te horen dat je hier geen positieve ervaringen mee hebt.

Bij beide dufours, een 3800 en een 39 werd de romp relatief vochtig bevonden.
Met de 3800 hebben we 6 jaar gevaren en wij hebben tot nu toe nooit problemen gehad met Osmose.
Wel zijn beide schepen voorzien van enkele lagen VC-Tar.
(overigens geeft een bedrijf vaak ook niet meer als 5 jaar garantie op een complete Osmose behandeling)

Het lijkt mij dat als je serieuze problemen hebt aan je onderwaterschip, dat de vorige eigenaar niet eerlijk is geweest
en dat deze boot nooit of nauwelijks uit het water is geweest.

Mijn vraag is, wat is Hydrolise en hoe kan hierdoor meer als 50.000 gulden schade ontstaan?

Onze ervaringen met oudere schepen (Dufours) zijn alleen maar positief, maar onderhoud op z’n tijd
is natuurlijk bij elk schip nodig, hoe oud het schip ook is.

Naar mijn weten kost een volledige Profesionele Osmose behandeling toch niet zoveel?

Met vriendelijke groet,

Bas

Misschien heb je hier iets aan (eerlijk van het www gejat).hydrolyse.pdf (212 KB)

Bron: Hans Martens, [url]boatassist.com

Hallo Piet,

Bedankt voor de link.

Zoals ik het dus begrijp is hydrolyse niets anders als delaminatie door het gevolg van zeer zware Osmose?

Met vriendelijke groet,

Bas de Koningh

Dank voor je reactie. Als Robbe de berex man is kan ik het heel kort vertellen. Hydrolise is een kwaal waar de meeste oudere polyester boten aan gaan lijden.
Het ontstaat als er een watermolecule doordringt in de polyester romp en daar niet uitgehardde hars tegenkomt. Net als bij osmose ontstaat er dan een chemisch proces (soort rotten) waarbij de watermolecule de hars in de componenten laat oplossen. Hierbij zitten zuren. Deze zuren gaan de omliggende hars weer oplossen waardoor er steeds grotere plekken in de romp ontstaan waar het solide polyester in verschillende laagjes uiteenvalt. Dit proces duurt jaren maar is niet meer te stoppen.
Niet uitgeharde hars ontstaat tijdens het bouwproces. De volgende lagen glas en polyester worden dan te snel aangebracht. Daarom wordt bij sommige merken boten de romp in een oven uitgehard. Omdat alle polyester harsen, waterdoorlatend zijn, begint het gezeur. Epoxy is ook waterdoorlatend maar de hars zal verder niet worden aangetast.

Als je dus een oudere boot wil kopen, is een vochtmeting zeer belangrijk. Als er dan op sommige plaatsen vocht zit, niet aan de oppervlakte is het boren van een klein gaatje en een zuurtest in dat gaatje voldoende om wel of geen hydrolyse te ontdekken. Vocht op zich kan dus geen kwaad.

ik heb foto’s van de behandeling van onze boot maar ik weet niet hoe ik die op deze site moet krijgen.

Bas,
Ik heb zonet een uitleg van hydrolise ingevoerd en wat foto’s van de behandeling erbij maar ik zie niets terug.
morgen nieuwe kans

groet,

wim

Hallo Barend,

Doe in GEEN geval een beroep op Guido Beekman. Verder doe ik geen uitlatingen/uitspraken over deze man.

Ik ken inmiddels een meneer Tom Veldman van Esma Expertise die wij via onze verzekering aangedragen kregen. De heer Veldman heeft ‘vroeger’ bij een Dufour dealer gewerkt en weet heel veel van zeker de ietwat ‘oudere’ types Dufour.

De heer Veldman kun je bereiken via Esma Expertise op: 020 - 3121365.

Vraag overigens ook je verzekering naar wat in deze kwestie nuttig en praktisch is.

Succes en groet,
Batoo.

En dan nu weer terug naar de oorspronkelijke vraag, het is duidelijk dat er verschillende meningen zijn over experts.

foto’s van de hydrolise reparatie:DSCN0206.JPGDSCN0274.JPGDSCN0226.JPGDSCN0206.JPG

Bas,

De romp is een van de belangrijkste onderdelen van de boot. Ook het grootste vaste deel.
Als er delaminatie voorkomt is dat vervelend. erger is het dat bijv. de verstaging vast zit op zo´n plek.
dan kan er -als er heel veel wind-vlagen zijn- wel eens iets mis gaan.

Een aankoopkeuring staat of valt met de romp. Een verhoogd vochtgehalte (dus geen osmose) is reden tot grote bezorgdheid.

Vraag bij een paar bedrijven maar op wat de behandeling kost van de romp -per m2- en er zitten veel vierkante meters in de romp

succes

Hallo Wim,

De foto’s zien er erg heftig uit zeg, zoiets heb ik nog nooit gezien!

Bij ons echter geen problemen, bij ons vorige schip niet en gelukkig ook niet bij ons nieuwe schip.

Maar ik geloof niet dat dit bij elk oud schip het geval is, al ik de foto’s zo zie, dan vraag ik me af wat er
tijdens de productie van deze boot destijds is fout gegaan, of wat heeft de vorige eigernaar op een vochtige romp
gesmeerd zodat deze niet meer kon drogen en alleen maar verder werd aangetast.

Ik heb nu diverse namen van keurmeesters voorbij zien komen en iedereen heeft bij hun wel positieve of negatieve ervaringen, erg moeilijk om hier dus een mening over te geven.

Wel is het inderdaad raadzaam om bij een ouder schip een gedegen keuring uit te laten voeren, door wie dan ook.

Bedankt voor de info over Hydrolise en ik hoop dat wij dit nooit mogen krijgen!

Met vriendelijke groet,

Bas

bas,
let wel, dit is tijdens de behandeling, de romp zag er perfect uit. na 2 maal schillen en een behandeling met een thermische lans komen de losse vezels half uit het laminaat.
belangrijker is dat met die lans, spotheating met daaromheen koeling, het vocht uit het laminaat wordt geextraheerd.
daarna is het laminaat droog en moet worden behandeld met speciale penetrating epoxy hars. daarna weer glasvezel met epoxy hars, epoxyplamuur etc. etc.
dan is het laminaat droog, supersterk en ongevoelig geworden voor waterindringing

groetjes

wim