34 Performance gennaker vs spinnaker

Hallo allemaal,
Als het allemaal gaat zoals ze in Muiden beloven dan maak ik as zaterdag mijn eerste proefvaart in mijn gloednieuwe 34 Performance. Ik kan niet wachten!
Mij werd geadviseerd toch even te wachten met de aanschaf van een gennaker of spinnaker (uiteraard heb ik wel voorbereidingen getroffen). Ik ben benieuwd naar de ervaringen met beide zeiltypen. Ik zeil veel in een draak met een spinnaker, maar heb nog geen ervaring met gennakers.
Wat raden jullie aan? Gennaker of Spinnaker? en waarom…
Als iemand nog een tweedehands in de aanbieding heeft dan hoor ik dat ook graag!
Mvg
Nick

Proficiat met je nieuwe boot!
Er is op dit forum al een topic over spi’s:
dufourvaarders.nl/forum_posts.asp?TID=8&PN=1
Vraag of meet de lengte eens na van de voorstag?  Wij hebben juist een nieuwe gennaker in gebruik, maar ik had hem eigenlijk liever net ietsje kleiner gehad, omdat we maar met 2 varen hem ook graag met redelijk wat wind willen gebruiken.  De spi is nog maar 3 weken oud en maar 2 x gebruikt.  Als referentie voor de maat wordt een voorstag van tussen 13 en 13,7 meter opgegeven. 
Vriendelijke groeten,
Peter

Peter,
De mast staat nog niet op de boot dus de voorstag lengte is moeilijk na te meten. Als ik naar de officiele maten van de dufour website kijk dan heeft de Dufour 34 een “I” ofwel hoogte tot aangrijppunt genua van 12,78m en een “J” ofwel van de mast totaan het begin van de voorstag over dek van 3,74m.
Volgens mij kan ik dan gewoon de stelling van Pythagoras toepassen en dan kom ik tot een voorstag lengte van 13,31m. Dit betekent dat jouw gennaker precies de goede maat zou zijn. Daarnaast geeft Dufour een gennaker maat van 69,2m2 op. Heb jij de oppervlakte van jouw gennaker?
Ik ben zeer geinteresseerd. Wellicht kunnen we even direct contact hebben. Ik ben bereikbaar via nick@andriesse.com
Mvg
Nick

Hallo Nick,
Van Harte, mijn 34 is vorige maand opgeleverd in Muiden, echt een fantastisch snel en fijn schip om mee te varen! Ik heb een Spi genomen aangezien ik ook wel eens een wedstrijdje vaar (voor de lol, SW klasse, misschien volgend jaar ORC). Spi is natuurlijk wel  iets bewerkelijker, maar geeft toch meer snelheid op voordewindse rakken. Op ruime rakken heb je standaard ook al de genua ter beschikking. De spi die ik heb gekocht is van iSails, www.isails.com. Standaard spi van 81,4 m2, behoorlijke kwaliteit en niet duur, hetgeen ook ongeveer de maat is die Dufour opgeeft. Als je wilt kun je wel een keer komen kijken, mijn schip ligt in Lelystad. Overigens staan alle maten en specs van het schip in een pdf op de internationale Dufour site.
De ervarigen tot nu toe met de spi zijn beperkt tot de Ronde NH (waar we overigens 4e zijn geworden in de de SW Laag klasse). Maximale snelheid onder spi reachend in een vlaag ca. 9.5 knopen!
Veel succes en plezier!
Menno Koen
Maatskip
 Maatskip38564,8973032407

34 Performance zeilers met spi of genaker,
De spinakerval, zit deze op de top van de mast of op de hoogte van de genuaval.
Is het mogelijk om de val op de top te voeren (oog voor een blok bijvoorbeeld?)
Ciao,

De spival zit boven de genuaval, door een geleide-oog (noodzakelijk voor de vrije beweging van de val). Ik zie de noodzaak niet echt om vanuit de top te werken, de afstand die je daarmee wint is heel beperkt en extra oppervlak is niet echt nodig volgens mij.
Groet,
Menno
Maatskip"
 

Menno,
Het gaat erom dat ik al een zeil heb met een voorlijk-lengte van 14 meter, dus elke cm langer is meegenomen.
Ciao

Helaas weet ik niet uit mijn hoofd waar de spival precies uit de mast komt en of je dus ook hoger kan komen. Kan ik pas in het voorjaar als de mast er weer op gaat aan je vertellen…
Groet,
Menno
 

Menno,
 
in ieder geval bedankt voor de moeite.
Ciao,

34-vaarders,
Nog even een vraagje. Varen jullie de genaker op het einde van het ankerbeslag of op de punt?
Hoe lang is dan je voorlijklengte, als je de genaker op het einde van het ankerbeslag zet?
Ciao,