34 of 325

Hallo,
Graag jullie input… We zijn aan het twijfelen tussen een 325 of 34.
Ok we zijn geen erg sportieve zeilers, maar snel gaan wil iedereen toch. Maar mijn grootste plus voor de 34 is op dit moment dat behalve de betere looks ik denk dat de 34 meer waarde zal behouden dan een 325. De 325 zal waarschijnlijk meer last hebben van de bekende prijsvechters bij verkoop later dan de 34.
Wat is jullie mening hierover.
We zijn nu in het bezit van een 30cl (die trouwens te koop staat bij White Whale yachtbrokers) en we willen een grotere (comfortabele) boot zodat we langere reizen kunnen maken en makkelijker gasten kunnen meenemen. Ook willen we nu echt beginnen aan onze eerste zee/ kust avonturen.
Groet,
Bart.
 
 

Hoi Bart,
Als ik je verhaal zo lees dan heb je al gekozen voor de 34: Je hecht waarde aan het “performance” imago en vindt hem mooier, dan moet je daarvoor kiezen. Wat de restwaarde betreft: het valt altijd tegen, en tenslotte blijven het beide een Dufour en dat is meer prijsbepalend dan het snelle of comfortable imago.
Wij zijn begin vorig jaar overgestapt van een 30 naar de 325 en hebben gekozen voor de comfortabele opties zoals stuurwiel, overloop op kajuitdak enz. Ook zijn we geen “wedstrijd” zeilers, wel leert de praktijk dat de 325 wat meer wind nodig heeft om snelheid te maken, maar blijft daar door langer comfortabel. Met 20-25 knopen wind en een rif in genua en grootzeil is het schip nog steeds comfortabel en goed te hanteren, anders dan bij de 30. De 34 loopt dan ongetwijfeld hoger en harder. De 325 voelt ruimer/breder van binnen dan de 34 en is meer op comfort gericht, wat met een gezin prettiger is. De benaming geeft het belangrijkste verschil al aan, de 325 is meer gericht op een comfortabel verblijf zowel binnen als buiten, en de 34 meer op het sportieve pielen om er meer snelheid uit te halen.
Aan jou de keus.
Groeten
Pim

Bart,
Kies maar gelijk voor de 34P. De boot is sowieso makkelijker te zeilen door de grootschoot in de kuip en de genualieren dicht bij de stuurman. Daarnaast kan je heerlijk op de hoge of lage kant zitten met je stuurwiel bij de hand. De 325 is denk ik wel wat ruimer binnen, maar de looks willen ook wat. Ik denk trouwens dat je gelijk hebt met de restwaarde. Je schrijft sowieso af, maar volgens mij minder dan op uitgesproken toerboten. Je moet het artikel van de Waterkampioen opvragen waarin je 7 boten testen van rond de 34 foot. 4 toerboten en 3 performance boten, waaronder de 34P. Daar vragen de redacteuren ook steeds af, waarom mensen die toerboten kopen, die veel minder fijn en makkelijk zeilen dan de performance zeiljachten. Via een e-mail naar de Waterkampioen kan je gehele artikel opvragen, vraag ze van alle 7 boten, want de test is in 2-en. Ik heb wel de Duitse versie van de test, als je mij een e-mail stuurt, stuur ik die naar je toe. Volgens mij staan ze ook ergens op deze site.
Succes met je keuze. Bij Messink in enkhuizen ligt onze RAP, een 34PP nog te blinken, dus als je wilt kijken…Er ligt nog een mooie 34P, de Chapeau, ook splinternieuw.
Ciao

Bart,
het is maar net wat je wil (zoals iedereen hierboven ook zegt). Gevoel is belangrijk en zeilen doen ze beide goed. het zijn immers Dufours! Ik heb afgelopen week een 325 zien varen (helmstok uitvoering) en ik vond de lijn erg fraai en je kunt zien dat er ruimte in zit. De 34p is meer voor de ‘fanatieke’ zeilers (hoog aan de wind, zeilen optimaal trimmen en de hoogste snelheid halen).
Succes met je keuze en iets moois wordt het sowieso!
Groet,
Ewald
@Pim: Ik vaar een D30 en vindt deze bij 20-25 knopen wind met 1 rif zeer goed handelbaar. Een rif is noodzakelijk anders loopt de boot uit het roer. Maar verder kan je deze boot makkelijk alleen varen. Ben benieuwd waarom de 325 beter comfortabeler zou zijn.

bart, je zou de oude post van hans tegen de dufour 34 (vs de classic boten) eens moeten lezen, leert je de betrekkelijkheid van opinies over schepen, vooral als het om het schip van de berichtenplaatser gaat…

Bart,
Het beste is uitproberen ofwel proefvaren met beide boten. Daarnaast kan je ook de grootschoop-overloop op de 325 in de kuip laten aanbrengen net als in de 34 ppp.
Ik heb zelf een classic 36 gehad, een fijn ruim schip goed zeewaardig en handelbaar. Daarnaast heb ik de 325 en de 34 bezichtigd bij de dealers in Muiden en Enkhuizen. Op het eerste gevoel kies ik voor de 325 met de grootschootoverloop in de kuip, deze kan je solo varen en geeft een ruimer gevoel dan de 34. Maar dat is mijn gevoel. Wil je op groter water gaan varen en daarnaast dat je boot na een aantal jaren nog goed in de markt ligt, kies dan voor minnimaal voor de 365. Maar ja, deze is weer duurder. De toekomst is (ook nu al), dat de secondhand markt vraagt naar schepen van minnimaal 36 ft. of meer.

Mmm. Ik geloof dat ik een 34P op groter water zou prefereren boven een 365. Voor wat betreft de restwaarde heb ik alle vertrouwen in een redelijk niveau voor een 34P cruiser-racer ten opzichte van een 365 cruiser. Maar de discussie ging over een 325 vs. een 34.
Toen ik mijn 34 kocht was er nog geen 325. Voor mij persoonlijk had de 34 de (bijna) ideale specificaties: mooi, volgens diverse testen snel, hooglopend, makkelijk alleen te zeilen (erg belangrijk voor een jong gezin met 2 kleine kinderen) door dat de stuurman alles kan bereiken (inclusief genualieren), 3 cabines met voldoende afmetingen.
Als ik de 325 bekijk dan heeft die ook pluspunten: een ruimere kuip met weinig obstakels, een fantastische kuiptafel en veel binnenruimte voor de lengte. En ook de 325 is ook heeeeeel mooi. In Tyboron lagen we naast een 325 en het was opvallend hoeveel mensen spontaan zeiden dat ze het zo’n mooi schip vonden (ons schip ook. gelukkig).
De keus tussen een 325GL en een 34P is een gewetensvraag. Succes met de keuze!
 
Guido Flach/Noorderzon

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Gisteren nog een keer op een 34 gaan kijken, erg mooi. Maar we zijn er nog niet uit.
Uiteindelijk is het ook een prijsverschil. Een beetje 34 kost toch al snel 130 duizend euries. Voor een 325 zijn we aangepast naar onze wensen denk ik rond de 105 kwijt.
We hebben nog een seizoen om te wikken en wegen blijft moeilijk. Denk dat we ook ter vergelijk nog naar wat andere merken gaan kijken. Suggesties?
 
Bart. (hopelijk aankomend weekend meer wind)

Bart,
Ook wij hebben na lang wikken en wegen uiteindelijk gekozen voor een 34 na vele jaren plezier in een D30. Wij hebben ook alternatieven bekeken zoals de Jeanneau 35, Hanse 342 en de Winner 1010. Allemaal hebben ze zo hun voor- en nadelen wat eigenlijk grotendeels door je eigen voorkeuren bepaald wordt. Bij Dufour hebben we ook nog naar de 325 en naar de 365 gekeken maar wij hebben toch gekozen voor de zeileigenschappen en dus voor een 34.
Als jullie op de haven zijn dan mag je gerust komen kijken, wij liggen op de B-steiger.
Gr Raymond 

zo, dat is nog eens een mooie uitnodiging!

Inderdaad mooie uitnodiging. Tof. We liggen alleen niet meer in dezelfde haven. We liggen nu in verkoop haven in Willemstad.
Heeft er iemand nog een actuele prijslijst/ optielijst van de 325. Heb ik nl. niet meer en wel een opgevraagd bij Messink maar nog niet ontvangen.
Volgens mij is de 325 ?89.000 en dan de rest… Klopt dit nog?
Ook ben ik heel nieuwsgierig naar vaarervaringen die mensen hebben met de 325. (vooral op groter water).
Groet,
 
Bart.
 

Bart,
de nieuwe 325 is erg fraai, maar voor het geld wat je noemt heb je ook zeer fraaie en niet erg oude Dufour 36 classic. Kijk maar eens op de botenbank.nl. an een afweging zijn.
Groet,
Ewald

Bart,
Na een eerste week op onze RAP gevaren te hebben, kan ik je alleen maar zeggen, koop een 34. Wij hebben op het IJsselmeer o.a. windje 5 a 6 bft gehad en de boot was zeer goed in de hand te houden. Sneed door de golven door zijn spitse boeg en behielp goed zijn snelheid. Het viel ons toch op dat de snelheid hoog is van de boot. Op een rustiger stukje, van Medemblik naar Lelystad, 9 - 10 knp wind, toch 7 knopen lopen bij 40 - 50 grd aan de wind. Niet slecht, h?? Wij hebben ook ervaring met een 36 Classic. Deze boot zeilt ook goed, maar je merkt dat deze boot boller voorin is en dus door de golven teruggezet wordt. Door de grootschoot op het dak ook minder makkelijk in de hand te houden is, zeker met ruiger weer. De 34 is met z’n 2-en heel goed te zeilen en mijn vrouw vond de boot vertrouwder en daardoor veiliger voor haar, aanvoelen dan onze vorige 36 Classic. De ruimte binnen op de 36 is natuurlijk niet te evenaren!
Op dit forum staat een mooie foto van onze RAP, zo’n boot wil je toch allemaal!?
Ciao,

Ls,
Wij overwegen de aanschaf van een Dufour 34 (of eventueel een 325). Ik vaar regelmatig solo. Is dat goed te doen met een 34? Een 325 lijkt me lastiger met alle lijnen op het kajuitdak.

ik hoor het graag.
Groet
Willem Adriaanssen

Hoi,

Ik heb een D325, en deze kan ik prima alleen varen. Ik heb wel de uitvoering met helmstok en grootschoot in de kuip. Alles in 1 hand, snel en goed bereikbaar. Niet het snelste schip, maar ik loop nog steeds regelmatig andere boten voorbij en de boot vaart comfortabel. Zie ook de eerdere reacties.

Succes met je keuze.

Ik vaar onze D34 regelmatig alleen, is zeer goed te doen, wel met hulp van onze stuurautomaat om het gemakkelijk te maken. Alles is bij de hand, reven vanuit de kuip, schoten bij het stuurwiel.

Qua manoeuvreren een zeer hanteerbaar schip, reageert prima op het roer.

Bedankt voor je reactie.
Wat voor type stuurautomaat heb jij?
Groet
Willem Adriaanssen

Dank je.
Heb je dan de grootschoot op een overloop laten zetten op de kuipvloer? Werkt dat ook icm een roer?
Groet
Willem Adriaanssen

Hydraulisch met een Navman G-pilot computer.