325 ervaringen

325 verus 34
Ok het zal naar alle waarschijnlijkheid een 325 worden.
Dit om verschillende redenen waarvan de voornaamste budget technisch en comfort zijn. We varen toch regelmatig met opstappers (kinderen) en dan is de iets ruimere 325 ten opzichte van de 34 prettiger.
Nu ben ik benieuwd of er al meer ervaringen zijn met de 325 (behalve die al gepost zijn natuurlijk). Valt me namelijk op dat onder het kopje 325 niet veel geschreven wordt!?/!? Geen 325 vaarders hier?
Ps. onze 30 staat nog te koop bij WWY.
Groet,
Bart.

Beste Bart,
Ik zie inderdaad zelden een bericht over de 325. Ben met de Candia II sinds oktober 2006 een enthousiaste eigenaar van dit mooie schip. Als kersverse toerzeiler biedt het mij alle mogelijkheden om met een steeds wisselend groepje opstappers leuke tochtjes te maken. OOk een vakantieweek bevalt uitstekend. Met een aantal toevoegingen zoals traveller in de kuip en stuurautomaat inmiddels ook prima single-handed te zeilen.
Zou zeker opnieuw voor de 325 kiezen ipv de 34 gezien prijs/prestatie.
Mocht je meer willen weten neem gerust contact op.
Groetend
Gijs
 

Bart,
Ik vind zelf de 325 erg mooi qua lijn, maar ook vrij prijzig. Je ziet deze boot nauwelijks. Ik heb er 1 gezien. Wellicht een andere optie kan de Jeanneau 36i zijn. Lees de test van het maandblad Zeilen van 2 maanden geleden maar eens. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding, waarbij de kwaliteit er echt uitspringt in dit segment. Is niet veel duurder dan een 325 met stuurwiel. Of de Beneteau 343 Ocenais Clipper kan ook wat zijn. Zeer ruim en zeker met de 2 hutten uitvoering heb je een giga eigenarenhut (overdwars).
Succes met je keuze,
Ewald
 
P.S. Eigenlijk kan dit natuurlijk niet op een Dufourforum. Maar goed ik raad in ieder geval geen Bavaria 37 aanEwald39294,6325115741

Dit weekend zijn wij in Noordschans eens met veel aandacht gaan kijken naar een DF325. De indruk die we hebben opgedaan is nogal verdeeld. Zoals immer, alle voordelen hebben nadelen.
In vergelijk met de DF30C is de 325 fors, zeer fors! Stahoogte, ruime slaapcabine, enorm grote bakskist, ruime salon etc. Te veel om op te noemen. Toch vreemd … enkele voeten langer. Dit verschil komt onmiddelijk tot uiting bij het vergelijk van de maatvoering. 40 cm breder, zeer breed naar achteren gebouwd. Nier echt rank gebouwd dus. Tja … de keerzijde is dan natuurlijk het zeilgedrag, windgevoeligheid op de oppervlakte van het bovenswaterschip. De waterverplaatsing is dan ook aanzienlijk.
Eigenlijk zie je dat de trend die Bavaria heeft ingezet met de nieuwste serie gevolgd wordt door anderen. De klant wil comfort en ruimte … nou dat kan die krijgen dus.
De gebruikte materialen voor het interieur komen wat minimaal over. Mechanieken van de klapdeurtjes van de vele kastjes ziet er krakkemikkig uit, een soort schuif systeem dat nu al gecorrodeerd/aangeslagen was en niet soepel liep. Veel kunstof melamine, weinig hardhout. Het komt kwetsbaar over en dat is ondermeer goed te zien bij het uitnemen van het bedieningspaneel. Gelukkig wel heel netjes uitbedraad, nog wel met codering!   
Traptreden waarvan de onderste door lijkt te buigen onder het gewicht van een persoon.
De akku’s wat onderbemeten in vergelijk met de aanwezige apparatuur met 2x 70 AH (start en service).
Zeilen en mast. De verstaging ziet er zeer solide uit. De mast staat naar mijn indruk te veel doorgebogen (prebend). Een halve mastdikte is gebruikelijk. Ik meen geen achterstagspanner gezien te hebben. Ik zou altijd een overloop in de kuip prefereren. Zeiltechnisch gezien een voordeel. De helmstok uitvoering bleek een vaste aanhechting in de kuip te hebben (geen overloop), de stuurwielversie, een schoot bevestigiung via meerdere blokken en bevestigingen op het dek, net voor de buiskap. Gezien krachten op de giek ben ik hier niet zo’n voorstander van. Een overloop heb ik in beide situaties niet gezien.

Al met al een mooie boot, vooral om op te vertoeven met gezin etc… Ondanks dat wij op de DF30C met zekere afgunst kijken naar een iets groter schip zou onze keus in eerste instantie niet vallen op de moderne varianten met (te) veel breedte en hoogte in verhouding tot de lengte.

Misschien is het investeren in een oudere Hallberg Rassy, en deze eens flink onder handen laten nemen, een betere diepte-investering. Waardevastheid en gebruik van zeer degelijke betimmering is ook wat waard.

Gelukkig is het net als met auto’s; zoveel mensen zoveel zinnen. Ik wens daarom alle 325 bezitters heel veel plezier met deze mooie boot.mariposa39294,6838194444

Hee Piet,
Je gaat toch niet je nu volledig op orde zijnde D30 inruilen voor een D325? Er staat op botenbank 1 te koop uit 2007!
Ik hoor toch veel meer dat de nieuwe serie van Dufour kwalitatief minder is afgebouwd dan de eerdere classic serie. Dat vind ik erg jammer, aangezien de lijn van de nieuwe serie erg mooi is. Ik denk dat wij over een jaar of 3 tot 4 onze D30 willen vervangen, maar ik denk dat ik dan op zoek ga naar een goede (weinig gebruikte) 36 classic. Die koop je nu al voor minder dan een nieuwe 325.

Tja,
Verdeelde meningen dus. Moeilijk blijft het…
Zeker als je ook naar andere merken kijkt die vaak net iets beter zijn in prijs/ kwaliteit. Maar de dufour jachten zijn gewoon mooier (althans mijn mening) en inruil voordeel (ook niet onbelangrijk aangezien onze 30er nog niet verkocht is)
Een grotere classic is geen optie spreken mij qua design niet aan en dat is voor mij toch belangrijk.
Maw ga nog eens goed shoppen op de hiswa en alle suggesties opemerkingen adviezen ed zijn zeer welkom.

Beste 325-vaarders,

Wie van jullie heeft ervaring met dit schip uitgevoerd met een rolgrootzeil en wil daar wat over vertellen? Vanwege onze “gevorderde” leeftijd (en rug- en nekproblemen) denken wij hiervoor te moeten kiezen, gecombineerd met elektrische genualieren. We hebben een kleine 30 jaar zeilervaring op schepen tot 37 voet, maar willen nu een wat compacter scheepje, dat wel goede vaareigenschappen heeft en voldoende stabiliteit.
We zijn benieuwd naar jullie ervaringen.

Goedemorgen,
Inmiddels ben ik ook aan t dubben over een ander schip. Met heel veel plezier vaar ik met DF30 echter zoek ik ook wat meer ruimte en wat meer comfort zodat het makkelijker is op de boot te verblijven.
De 325GL spreekt mij aan net zoals 365GL. Ik vind dat mooie schepen. Maar goed er zijn meer mooie schepen. Ik vroeg mij alleen af of er na zoveel jaar nog iets aan toe te voegen zou kunnen zijn waarom wel een 325 en geen 34er of andersom.
Hoor graag
Bob

Hallo,

Ik heb een 325GL en ben er erg tevreden over. Een fijn toerschip met veel riimte en comfort en degelijk gebouwd. We varen veel met zijn tweeen, maar single hand gaat ook prima. En gasten meenemen gaat ook prima. Dat het achterschip wat breder is en daarom minder goede zeileigenschappen valt wel mee. Ik kan goed meekomen en ik loop ook ardig in op andere schepen. Ze vaart alleen wat minder hoog aan de wind. De 34 is qua prestTies iets vlotter en vaart hoger aan de wind. Ik zou niet snel voor een 365 kiezen als je maar met twee vaart, dan is dat toch een groot schip.

Succes!

Beste Bart en de rest,

Sinds 2008 zijn wij in het bezit van een gebruikte 325GL.
Inderdaad een comfort-container maar met wat aanpassingen een prima zeiler. Klapschroef, nu zeilen van Hagoort en niet meer van de “Dufour huisleverancier”, 3x 70AH service en 1x 70AH start accu, warm water op de kuipdouche, stuurautomaat op de roerkoning, achterstagspanner, echt alle lijnen naar de kuip, wierfilter en nog wat kleine zaken.
Ondanks de ondiepe (1,55mtr) uitvoering en sinds de Hagoort zeilen een gang als een kogel en best wel hoog aan de wind. Doe mee aan clubwedstrijden en op SW-factoor vallen we regelmatig in de prijzen.
Vanaf ± 20 knopen schijnbare wind duikt de boot door de brede kont iets voorover en neemt de slagzij snel toe maar met een rifje in het grootzeil vaar je weer rechtop en minstens zo snel.
Ook wij hebben de standaard grootschoot op het dak maar gebruiken deze alleen als er niet zeilende gasten aan boord zijn, zelf heb ik in de kuip een vast punt gemaakt vlak voor het stuurwiel en zet door een andere grootschoot op. Een overloop is zeiltechnisch wenselijker maar dat was voor mijn vrouw niet bespreekbaar. Door goed gebruik te maken van de zwaar uitgevoerde neerhouder krijg je hetzelfde effect. De boot is uitstekend alleen te varen maar met 4 man zit je mekaar ook niet in de weg en in de haven biedt de kuip plek aan 7 á 8 man.
Ik had ook mijn twijfels over de gebruikte materialen in het interieur maar na bijna 12 jaar intensief gebruik, ook door volwassen kinderen met studievrienden vertoond het weinig gebruikssporen, het kan tegen een stootje. Het hang en sluitwerk is van prima kwaliteit en ook de technische installatie is goed uitgevoerd. In die 9 jaar een printplaatje van de koeling moeten vervangen en de drinkwaterpomp hielt het na 10 jaar voor gezien.
Ook nog minpuntjes, ja zeker. Het bed in de punt is te kort voor 2 volwassenen, met slecht weer op zee heb je behalve de stuurstand niets in de kuip om je tegen af te zetten en de vloer in de salon is gewoon lelijk maar daarentegen wel weer onverwoestbaar.
Succes met je keuze,

Peter.

Beste Bart,

In 2009 hebben wij een nieuwe 325GL aangeschaft. Onze 325 vaart onder de naam Alexine. Het is een versie met stuurwiel en 1.85m diepgang. Als extra’s hebben we een overloop in de kuip laten plaatsen, een Raymarine stuurautomaat op het kwadrant, Webasto lucht verwarming, 2 blad klapschroef. Zelf hebben we een Quick elektrische ankerlier geplaatst. We varen meestal met 2 volwassenen en 1 kind maar met meer opstappers is ook geen probleem. We hebben voor de 325 gekozen vanwege de indeling, stahoogte en bredere banken dan de 34. Hoewel het de comfort uitvoering is vinden we het schip goed en snel varen vooral als de wind wat doorzet. Bij vlagerige wind is reven aan te bevelen zodat het schip niet uit het roer loopt. Reven gaat trouwens snel en eenvoudig. Op zee varen we meestal comfortabel met high aspect voorzeil. Kortom we zijn nog steeds erg content met onze Alexine. Succes bij je keuze.

Alphons

Goedemorgen,
Allemaal dank voor jullie reactie. Maakt het allemaal niet makkelijker ( :smiley: ) maar het zorgt wel voor goede info zodat een juiste keuze is te maken. Gelukkig heb ik geen haast want ik geniet nog steeds van mn DF30. Ook moet dit schip natuurlijk eerst verkocht worden, maar tot die tijd zeil ik gewoon lekker door.

Nogmaals bedankt

Bob