325 en autopilot.

Ieder voordeel heb z’n nadeel.
Via een collega die weer een kennis heeft bij Holland Nautic heb ik een ST6002 S1G kunnen aanschaffen met 20% korting, dat is het voordeel, het nadeel is dat je hem dan ook zelf moet inbouwen.
Kan iemand mij vertellen wat de beste plaats is om de stuurautomaat in te bouwen. In Noordschans zeggen ze dat ze 'm aan de binnenkant tegen de onderkant van het zwemplatform hangen, door en door bouten met een rvs contraplaat op het zwemplatform. In mijn ogen niet zo’n nette oplossing. Zelf denk ik om 'm te bevestigen aan de achterwand van de achterhut, biede kanten van het inspectieluik goed verstevigen/verdubbelen moet volgens mij sterk genoeg zijn om dat ding aan op te hangen. Nadeel is dat je dan aan BB niet meer zo makkelijk de boel kunt inspegteren. Mocht iemand een betere plek/oplossing weten dan hoor ik dat graag, ben ook benieuwd hoe werfingebouwde uitvoeringen eruit zien.
Voorlopig moet  ik nog 4 weken wachten op een speciaal Lewmar onderdeel dat uit UK moet komen, een soort onderdekse helmstok.

Hallo Watermaat,
Ik heb mijn stuurautomaat laten inbouwen bij de collega’s van Noordschans Jachtservice Muiden, en ST002.
Waar deze precies is gemonteerd, weet ik zo niet, maar valt te bekijken. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.
Hoop overigens dit weekend even wat foto’s van de overloop te nemen.
Groetend
Pa & Co
 

Beste Pa & Co,
De overloop is niet doorgegaan, na wijs beraad toch maar besloten voor een vast punt vlak voor de stuurkolom, mbv de neerhouder kan het gemis van de overloop voor een groot deel opgevangen worden. Ik ben me nu aan het orienteren op de meest geschikte grootschootvoering. Indien u daar foto’s van heeft houd ik me aanbevolen.
De autopilot hebben we in de tussentijd ook geplaatst en dat viel niet mee. Van Messink enkele foto’s van de autopilot bevestiging/plaatsing opgestuurd gekregen zoals zij dat doen maar in mijn ogen zag dat er een beetje ligt en krakkemikkig uit. Wij hebben dus voor een andere oplossing gekozen.
 

Beste Watermaat,
 
Hierbij wat foto’s die hopelijk een beetje idee geven van mijn oplossing:
 
Veel succes verder
Pa & Co


Volgens mij “I am singing in the rain!”
Ciao,