32 classic versus Hanse 311, 312 of 315

Beste forumleden,

Ben op zoek naar een nieuwe (gebruikte) boot en een 32 classic lijkt mij wel wat.
Maar nu zie ik ook schepen van Hanse, 311-312-315, die zien er m.i. niet verkeerd uit en zijn vaak vrij compleet uitgevoerd.
Hebben jullie een mening over de kwaliteit van de 32 classic versus de Hanse modellen? Vaargedrag, algemene kwaliteit schip etc.?
Ben benieuwd, bedankt vast!

Gr. René

Beste René,

Ik heb zelf een Dufour 30 Classic gehad en vaar nu een aantal jaren een Hanse 341. Dus niet helemaal dezelfde schepen als jij in je lijstje hebt staan. Maar ik heb wel ervaring met beide merken en type jachten van dezelfde generatie.

Qua kwaliteit zie ik geen grote verschillen. Het zijn allebei seriematige jachten en bij allebei is de afwerking bij zaken die je niet direct ziet wat minder. Wat ik bij de Dufour 30 een groot nadeel vond was het gebruik van een binnenschaal, hierdoor kun je bijna nergens goed bij en is het inbouwen van zaken wat lastiger. Ik weet echter niet of de D32 dit ook heeft.

De Hanses die je noemt zijn wel van een nieuwere generatie ontwerp van de D32, dat zie je aan de uitstraling van het schip en waarschijnlijk ook aan de binnenruimte. Ik vind zelf wel de kleinere Hanses wat propperig, daarom heb ik voor een 341 gekozen, daar is alles beter in verhouding. Het houtwerk in de Hanse is meer glanzend, ik vind dit zelf mooi, maar dat is een persoonlijke smaak. Het interieur van de D32 is wat minder uitgesproken. Qua motor vermogen is het gelijkwaardig. De rompsnelheid zat ook niet ver van elkaar liggen. Het gebruik van zware gewichten is ook hetzelfde bij de jachten, dus watertank in de punt en accu’s bij de motor of achterhut. Bergruimte zit onder de banken.

De Hanses hebben ook een keerfok, ik vind dit zelf heel comfortabel en veilig varen. Zeker alleen of met kleine bemanning. Maar niet iedereen houdt ervan. De D32 heeft een relatief groter voorzeil. De D32 heeft standaard een overloop in kuip, dit is bij de Hanse niet zo (is een optie). Volgens mij is bij de Hanse 315 ook een stuurwiel mogelijk. Bij de D32 is er (volgens mij) altijd een helmstok. Dit is ook weer persoonlijke voorkeur. Ik vond wel lange stukken op de motor varen op de D30 vermoeiend omdat de helmstok flink trilt. Ik heb nu een stuurwiel op de 341en dat geeft meer comfort en stuurt toch heel direct.

Eindconclusie: qua kwaliteit en vaareigenschappen zijn er volgens mij geen grote verschillen. Wel qua uitstraling zowel binnen als buiten. De service van de dealers ontloopt elkaar ook niet veel, je hoort bij beide goede en slechte berichten. Ik zou wel verwachten dat een D32 iets gunstiger geprijst is, omdat het een wat ouder type/ontwerp schip is.

Groet, Jeroen

De Dufour is een ontwerp van J&J, de Hanses van Judel en Vrolijk, dus beide bekende, goede ontwerpers.