2800 solo

Dag mede 2800’ers,

Volgens mij is de fam. Drenth ook hier aanwezig, maar ik kwam deze blogposting tegen na wat zoeken:
dufour2800.com/2011/09/solo-tripje.html

Wat zijn jullie ervaringen met het solo zeilen van de 2800? Met name tips voor het in- en uitvaren van de box (met buren) zijn fijn :slight_smile:

Hier de fam Drenth,

Met de familie en kleine kinderen kwam ik er achter dat ik feitelijk in de praktijk al ‘solo’ zeil :wink:
De D2800 laat zich heel makkelijk hanteren onder zeil en op de motor. Heel gemoedelijk scheepje eigenlijk. Bij niet al te moeilijke omstandigheden (weinig wind op uit goede hoek) gewoon eens proberen om rustig uit de box te varen. Tip is om eens goed te kijken hoe het ‘wiel effect’ is. Bij mijn boot ‘trekt’ hij een beetje naar stuurboord als ik op de motor achteruit vaar. Dit effect is het grootst als je weinig gang hebt. Elk schip heeft dit effect in minder of meerdere mate. De D2800 heeft dat maar relatief weinig gezien vorm onderwaterschip. Hoe je wiel effect is kun je testen door de motor in zijn achteruit te zetten en gas te geven terwijl je vastligt in de box. De kant waar een bubbelbad ontstaat is de kant waar hij NIET naar toe trekt in z’n achteruit.

Daarnaast heb ik ook een extra kikker midscheeps gemaakt. Dit is ook bijzonder gemakkelijk met aan- en afmeren. Je zet de motor in z’n werk en maakt als laatste de lijn midscheeps los. Ik heb hiervoor kikkers gekocht die op de genuarail passen. Easy!

Gewoon niet te bang zijn en oefenen is het advies. Voldoende stootwillen rondom, dan kan er volgens mij nooit veel fout gaan :wink:

Succes,
Henk

Ha,

Nog steeds actief hier dus, top!

Het solo varen zie ik inderdaad niet echt als een probleem, maar solo in- en uitvaren (de kleine manoeuvres) heb ik nog niet geprobeerd. Heb inmiddels aardig door hoe het wieleffect wel/niet helpt op de 2800 (is toch met elke boot weer anders), maar wil toch eens, inderdaad bij weinig wind, proberen zelf uit te varen.

Oefenen dus maar! :slight_smile: