24-uur van Medemblik

Dufourvaarders,

Afgelopen weekend voor de 6de keer de 24 uur van Medemblik gevaren.
Vrijdagavond om 19.45 gestart in Enkhuizen (aan de noordkant)met een lekkere wind 4-5 bft. De voorspellingen waren niet echt goed, met veel regen en kans op onweer, maar dat viel achteraf erg mee.
Gaandeweg de nacht trok de wind af en toe nog wat aan naar 22-23 knopen, maar was meestal 17-19 knopen.
Begin van de zaterdagmiddag ontstonden er tegen de afsluitdijk bij Kornwerderzand zware onweersbuien met verschillende windhozen erbij! Meerdere jachten kwamen in de problemen, met gescheurde zeilen en zelf enkele met gebroken mast! ik zat er gelukkig 2 mijl vandaan en kon op tijd een extra rif zetten en het voorzeil inrollen.
Lijkt me geen pretje om midden in zo’n windhoos te belanden.
Mijn record met Maatje was 130 mijl, maar dit jaar ruim verbeterd naar 142 mijl. Met sluiscompensatie mee 147,8 mijl!
Ik vond dat er niet veel Dufours aan meededen. Misschien een idee voor volgend jaar? Of met elkaar een paar boten bemannen?

Hallo Frank,

Ik deed voor het eerst mee. Met de tourtocht. Geweldig vond ik het.
Wij hebben voor de tactisch minder handige route over de Noordzee gekozen en hadden en prachtige tocht.

Ik doe volgend jaar zeker weer mee. Dan gaan we voor een goede klassering! Lijkt mij ook leuk als er meer Dufours me doen.
O ja, die windhoos heb ik ook gezien.

Groeten,
tOm.