2 tips?

  1. in de handleiding staat dat je mbt de inhoud van de dieseltank een marge van 20% moet hanteren.  Tot onze grote verbazing dien je dit letterlijk te nemen: met nog 15 liter in de tank zijn we op een windstil moment 2mijl voor Nieuwpoort droog gevallen.  Met dank aan 2 oude Engelse zeerobben die graag 5 liter diesel ruilden voor een sixpack Jupiler.  Wij hebben met de 5 liter Nieuwpoort gehaald, wat je van de sixpack niet kon zeggen.  Vanaf nu tanken we sneller en houden we extra bier aan boord.
  2. Onze 50 meter ankerketting hangt onderdeks met de laatste schakel vast via een shackle aan het boegbeslag, in de ankerbak.  We zijn op een gegeven moment in een lastige situatie beland, waarbij we maar 2 oplossingen zagen:  anker laten gaan met stootwil aan de laatste schakel, en nadien terug opvissen, of de KNRM bellen.  Het leek mij echter niet zo veilig om met die wind en golven in  de ankerbak te kruipen om die shackle los te draaien (er lag nog 20m ketting in), dus, dank U KNRM, maar ik heb nu de laatste shackle van de ketting met het boegbeslag in de ankerbak verbonden met een sterk touw.  Indien nodig kan ik het gewoon van op het voordek doorsnijden. 
    Vriendelijke groeten,
    Peter.
     

en in welke aflevering van de knrm-nieuwsbrief kan ik deze escapade teruglezen?

Beste Peter,
Welk antwoord wil je horen, beetje dom?

Pech, Erik, gelukkig hadden ze het op Noordland zo druk dat ze hun tussenkomsten in tabelvorm op de site gezet hebben.  Trouwens, zo spectaculair was het niet, hoor… .  Ik vertel het je nog wel eens.  En dom, tja, achteraf gezien was het allebei te vermijden, maar dat is met veel dingen zo.  That’s life.
Was je 2 weken geleden in Dordrecht Leo?  Ik denk dat ik je hoorde oproepen op 74 of 79 toen je buitenvaarde.  Wij gingen toen net door de spoorwegbrug.  Mogelijk hebben we mekaar net gemist.
groetjes,
PeterPeter38949,9427893519

Peter, geen twee weken, maar vorige week zaterdag ben ik bij Dordrecht door de spoorbrug gegaan richting de Noord, gelijk ging er een 365GL erdoor richting de Kil. Daar heb ik post Dordrecht opgeroepen voor de oversteek voor de Noord.
Wij kwamen terug van 4 weken Engeland, ik ben nu ruim 400 foto’s aan het uitzoeken. We zijn tot in Cowes gekomen, daar wat rondgevaren en weer terug. Het verslag lees je nog wel.