1e oversteek

Hallo allemaal,
Dit jaar gaan we met onze Dufour 1800 een eerste langere zeiltocht maken op de Noordzee en Het Kanaal. Ik heb wel vaker langs de kust gezeild, maar nu wordt het toch wat serieuzer.
Wat hebben jullie voor tips voor me? Ik bedoel hiermee, welke kaarten, navigatiehulpmiddelen gebruiken jullie? Ik heb een laptop met kaartplotprogramma en GPS. Ook wil ik graag weten welke almanak geschikt is voor dit gebied. Ik wil informatie over de aan te lopen havens en op welke tijden dit mogelijk is. En waar kan ik de getijdetabellen krijgen?
Dan nog een laatste vraag… welke havens zijn aanraders langs de Engelse kust (vanaf Dover tot Wight en/of Exeteer)? En welke aan de Franse kust? Welke havens kan ik beter mijden??
Op de ANWB site zag ik dat er nogal wat documenten nodig zijn. Ik weet dat de ANWB nog wel eens overdrijft hierin, wat heb ik echt nodig?
Bedankt voor alle nuttige info!!!
Groetjes,
Mich?l en Inge

Hoi Michel,
Spannend hoor, naar de overkant. Dat hebben wij ook nog nooit gedaan. Ik weet niet of je ook lid bent van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers (www.toerzeilers.nl), deze geven speciale informatie-avonden hierover. Daarnaast zijn er veel Dufourvaarders die dit al gedaan hebben, dus er komt vast wat info.
Richard

De shell channel pilot is handig als je beide kanten van het kanaal aandoet.
Wij vonden aan de Franse kant Boulogne leuk, Cherbourg ook en misschien meer uit de richting Dieppe en Valery-en-Caux (havenkanaal valt droog).
Aan de Engelse kant zijn wij niet zoveel geweest, maar Brighton is leuk (de marina niet, maar het stadje wel) en Rye wordt door veel zeilers aangeraden.
Succes ermee!

Michel, goed plan! We zijn in 2000 met onze 1800 naar Engeland gevaren, we vonden Portsmouth en Cowes heel leuk,
aan de franse kant de kanaaleilanden, saint-malo en wat dichterbij Fecamp, heerlijke restaurantjes ook.
Shell Channel Pilot is erg goed, en Reeds Alamanak voor de kaartjes en de getijdetabellen. Gewoon met zeekaarten, een mix van admiralty en Imray, zo’n plastic kaart map zodat je met lineaal en stift de koers kan uitzetten etc, reuzehandig werkte dat.
PC met datakabeltje aan de GSM, was toen het summum, om vooraf ingestelde weerpagina’s te downloaden, groet Mart

michel, kik maar eens op deze pagina, hier kan je volgens mij wel wat mee, succes
logihuis.nl/jot/ en klik dan op reisverslagenpax_38874,9509027778

Michel,
Als alles volgens plan verloopt gaan wij ook deze zomer naar de overkant. Ons vertrek staat geplant in het weekend van 16/17 juli.
De voorbereiding laat ik wel een beetje over aan vrienden van mij die met hun Kalik 33 meevaren. (hebben dit meergedaan).Vorig jaar zijn we langs de kust tot Calais gevaren ontzettend goed bevallen.
Wij zijn ook lid van Toerzeilen, deze organiseren ook tochten langs de Engelse kust. Ook deze zomer naar Denemarken, ik wacht hun verslag af. Dan gaan we volgent jaar met hun het noorden opzoeken.

Oh leuk… wie weet komen we elkaar nog tegen… we gaan de 10e richting de kust…

Mich.
Momenteel liggen wij met onze Neeltje bij w.s. Haringvliet in Hellevoetsluis. Daar blijven wij (uitgezondert zaterdag 17 Juni vanwege dufourdag Numandsdorp) liggen tot aan de vakantie op 16 Juli. Dan vertrekken wij met goed weer vanuit Stellendam, wat dan de volgende stop is? Ik denk van Breskens, en zo hoppen we verder. Zeker leuk als we je tegen komen waar dan ook.

Michel,
We willen je met plezier een hoop vertellen over de Franse en Engelse kant. We zijn al enkele jaren in de vakantie “die kant” uitgegaan; Frankrijk, Normandie, kanaaleilanden, Whight enz.
Wij vinden Boulogne g??n leuke haven (plaatsje wel); het kan in de ‘oude’ jachthaven erg stinken. Leuk is Gravelines (iets voorbij Duinkerke) Je komt dan in de modder te liggen (tenminste als ze het niet veranderd hebben) helemaal achterin de haven (achter de sluis). De modder is zo zacht dat je er verticaal in wegzakt; geen enkel probleem! Le Treport is ook leuk (alhoewel je wellicht met de diepgang > 1,80 m mogelijk een probleem hebt; eerst even bellen om te reserveren). Dieppe is ook heel leuk; de haven kan bij bepaalde wind/deining wel wat “rollerig” zijn. Verder langs de Normandische kust hebben we Fecamp, Dives, Courseulles en Saint-Vaast La Hogue bezocht; de laatste is een echte aanrader (lees de Shell Channel Pilot er maar op na). Een ideale haven is Cherbourg, goed beschut, bij ieder tij/weer aan te lopen en van alles voorzien. Op de kanaaleilanden is Beaucette op Guernsey de moeite waard (wel wat duur maar je kan dan wel zeggen dat je er geweest bent) en ankeren of een meerboei oppikken bij Sark is ook niet te versmaden.
Aan de Engelse kust is Lulworth Cove (bij Portland) een absolute topper, als het weer het toelaat (zie de pilot). Poole Harbour is ook heel erg mooi. Op de Solent kun je je echt helemaal uitleven: er kan bijna altijd wel gezeild worden, er zijn diverse havens (Lymington, Yarmouth, Portsmouth enz. enz.) en je kunt kiezen in “luxe-niveau” of ergens ankeren. Wij vinden Beaulieu river en Newtown river aanraders. Yarmouth is ook heel leuk (bus naar de Needles!). Richting het Oosten kom je Chichester Harbour tegen en een bezoek aan Birdham Pool moet je gewoon gedaan hebben (wel met hoogwater aankomen); zeer luxe sanitair. Brighton vinden wij een mooie haven om een nachtje te verblijven. Langs Beachy Head naar Sovereign Harbour (Eastbourne) varen is onvergeetelijk en Sovereign Harbour is van alle gemakken voorzien; je kunt er zelfs boeken ruilen. Dover heeft zijn eigen charme en je moet wel weten hoe je marifoon werkt om je bij Port Control aan te melden.
Langs de Belgische kust vinden wij Blankenberge en Nieuwpoort! aanraders. De airforce yachtclub in Nieuwpoort bied alle faciliteiten en is niet erg duur; wel een eind lopen naar het stadje (of je pakt je fiets?) relatief vlakbij is het trammetje naar Oostende (rijdt langs de kust)
Zelf gebruiken wij de MacMillan almanak en Imray kaarten. Ik heb ze allemaal gescand van het hele kanaal en gekoppeld aan WinGPS; werkt prima. Tijdens tochten houd ik een logboek bij waarin ik ieder uur onze positie etc noteer; die plot ik ook in de kaart.
Voor het getij kun je in de almanak kijken of gebruik Wxtide: wxtide32.com/ Alleen vind je daarin geen Engelse havens (iets met copyrights ofzo). Als je lid bent van de Toerzeilers krijg je ieder jaar het boordboek met de getijgegevens van Dover; met een beetje rekenwerk kan je dan in het hele kanaal vooruit.
Het is verstandig met het tij (stroom) rekening te houden als je in het kanaal vaart. bij Calais kan het 3 knp stromen en bij Barfleur nog een pietsje harder (4 a 5 knp) maar het toppunt is Cap de la Hague en de Alderney race; die doet z’n naam eer aan.
Wij gaan zelf dit jaar weer die kant uit (7/8 juli vertrek vanuit Zeeland) misschien zien we jullie nog; wat is jullie scheepsnaam? (wellicht heb ik die gemist).
Groeten,

Peter en Miranda
Etoile de Mer

Hoi!!! bedankt voor je uitgebreide verslag!
Hier hebben we zeker wat aan! Onze scheepsnaam is Spirit, een 25ft Dufour 1800.
Ik zit nog met een punt… en dat is het reddingsvlot. Ik kan natuurlijk een nieuw vlot kopen… is wel erg duur, maar goed… Huren is ook een mogelijkheid, kost me bij Yachting Willemstad 360 euro voor een maand. Heeft iemand hier nog tips voor me? Ook zit ik met het punt… waar laat ik dat ding. Op het voordek ligt ie het minst in de weg, maar in geval van nood zie ik het niet zitten om naar voren te kruipen. In de bakskist… tjsa… die zit al behoorlijk vol. Aan de reling… kan ook, maar zo’n ding weegt behoorlijk wat.
Is een zodiacje of iets wat ik achter de boot laat drijven ook een idee om op over te stappen in geval van nood, of raden jullie dat af?
Nog een andere denkswijze is… ja… wat moet er gebeuren, ik zoek het niet op en vertrek met niet te gek weer en de boot kan echt wel wat hebben. Maar er moest maar iets gebeuren… is nog even een puntje… hoop dat iemand me hierin een advies kan geven.
Groetjes!
Dufour 1800
Spirit

Mich?l en Inge,
Tsja, een reddingsvlot… Wij hebben 41 voeten ter beschikking en kunnen zo’n ding vast wel ?rgens kwijt. Maar, we hebben geen vlot.
Je opmerking over het plaatsen voor de mast deel ik; zelfs v??r de buiskap vind ik geen sluw plan; ?ls je het vlot nodig hebt zal dat wel in pestweer zijn (of je moet brand krijgen bij vlakke zee…) en dan zie ik mij nog niet uit de kuip kruipen om het vlot te water te laten etc. Dus wat mij betreft ergens in de kuip, aan de reling, op de spiegel of gewoon (in een tas) in de kajuit op de hondekooi of zo. Aan de andere kant: Voor tochten in het kanaal, voor de Franse, Engelse, Belgische kust enz. vind ik het eigenlijk niet nodig zo’n vlot te hebben. Je hebt meer aan een goed werkende marifoon met dito antenne en een handmarifoon. Je kunt dan in geval van nood de kustwacht of een ander schip oproepen. Zeker als je ‘het niet opzoekt’ liijkt mij dat voldoende. Zelf varen we niet uit als de wind meer dan 6Bft is (en dan wel van achter!); dat kan nog n?t!
Een bijboot slepen zie je best veel. Zelf vind ik het minder briljant: ik heb het meegemaakt dat ie door de wind omsloeg en ondersteboven lag. Dan trekt ie “vacuum” en krijg je hem bijna niet meer omgedraaid. Als het weer het toelaat kan je het proberen maar dan wel aan de hekstoel opbeuren zodat alleen de 2 punten van de drijvers het water raken. Eventueel kan je hem (half) opgeblazen onder de giek leggen. Je hebt dan in ieder geval iets waar je zo’n beetje in kan kruipen/drijven. Verder zou ik wel zorgen voor goede reddingsvesten en noodvuurwerk en lifelines (platte banden) op het dek en zorg dat je aangelijnd bent (plaats stevige bevestigingsogen in de kuip) en, nogmaals, zorg voor een goede marifoon zodat je in geval van nood hulp kunt inroepen. En als het dan t?ch gebeurt, blijf dan zo lang mogelijk aan boord; ook een halfgezonken jacht is een veel betere plaats dan een reddingsvlot!
Ik ben het ook met je eens dat onze scheepjes veel kunnen hebben, heel veel! D? beperkende factor in de vergelijking is de schipper/bemanning; die zijn eerder een bron van zorg dat het schip waar je op zit.
Mijn advies zou dus zijn: spendeer die 360 euro maar aan een goede marifoon, noodvuurwerk, reddingsvesten en evt. anti-zeeziektepillen.

Met vriendelijke groet,
Peter

Hallo,
Aan de franse kant moet je zeker de Somme niet vergeten met aan het eind st Valery sur Somme als jachthaven.
Aan de engelse kant is het ook zeer mooi maar erg duur. Het best kan je een goede bijboot bij je hebben want het meren aan ankerboeien of palen is al weer een stuk goedkoper. Zelf hebben wij een opblaasbare kano maar wel zo’n eentje waarmee je ook nog goed kan varen. Daar hebben wij al veel gemak van gehad aan de Zuidengelse kust. Zorg wel dat je een goede almanac bij je hebt.
Veel plezier,
Niek v.d. Zwan

Hallo iedereen,
We zijn weer terug! en we hebben een prachtige vakantie achter de rug. We hebben minder plaatsen aangedaan als dat we wilden, maar we hebben dan ook zeer relaxed gedaan. We zijn bijna in iedere plaats wel een dag blijven liggen, toch ook de omgeving in je opnemen! We hebben de volgende route gevaren:
WILLEMSTAD
KORTGENE
VEERE
VLISSINGEN
ZEEBRUGGE
NIEUWPOORT
DOVER
RYE
BOULOGNE
ETAPLES
LE TREPORT
ST. VALERY SUR SOMME
BOULOGNE
NIEUWPOORT
VLISSINGEN
VEERE
KORTGENE
ZIERIKZEE
WILLEMSTAD
Volgend jaar misschien iets verder of naar Scandinavie… daar kunnen we van dromen… vast voor volgend jaar!
Iedereen bedankt voor de tips, ze waren erg waardevol!
 michelm197838936,4353703704

De Martinique heeft de laatste weken een tocht naar de Kanaal Eilanden gemaakt. We hebben een geweldige trip gemaakt en een dikke 1000 mijltjes gevaren. Onderstaand kaartje geeft de route aan:

We hebben de volgende route gevaren:
Herkingen>Breskens>Oostende>Duinkerken>Boulogne& amp; amp; amp; amp; amp; amp; gt;Fecamp>Cherbourg>St.Peters Port (Guernsey)>St.Helier (Jersey)>Granville>Carteret>Cherbourg>Fecamp> St.Valery en Caux>Dieppe>Boulogne>Gravelines>Niewpoort>Mid delburg>Goes> Herkingen
Enkele bijzonderheden van deze trip:

• We hebben totaal 4 weken gevaren met 3,5 van de 4 weken prachtig weer
  • In het begin van de vakantie vaak een windje uit het noorden, ideaal om " af te zakken"
  • Door het mooie weer ook wel eens weinig wind, wel veel met gennaker gevaren (zie ook mijn separate posting met plaatjes)
  • Meer op de motor gevaren  dan me lief is (120 ltr diesel verstookt) maar als je afstanden wilt maken en het waait niet, heb je geen keuze. 
  • Soms geweldig verval (12 meter ) en waanzinnige stroom ( 6-7 knots)
  • Alle tochten overdag gezeild, dus geen nachtjes "doorgehaald"
  • Niet geankerd op Alderney, ivm de noorden wind recht op de mooiste ankerplaatsen aan de noordkant van Alderney
  • Vanuit Granville de Mont St. Michel bezocht met de bus
  • Mountainbikes gehuurd op Guernsey om wat meer van dit leuke eiland te zien
  • Blauwe baaitjes gezien, die je normaal alleen op vliegvakanties tegenkomt, wel heel koud water ivm het grote verval
  • We hebben geprobeerd de terugweg zoveel mogelijk andere havens als de heenreis aan te doen, is slechts gedeeltelijk gelukt
  • Onze reis van Niewpoort terug naar Nederland wind W 6-7-8 en golven van 2,5 mtr was ook spectaculair, in een recordtempo bij de sluis van Vlissingen (zeilen: slechts een ingerold fokje)
Beaucette is een prachtig haventje op Guernsey Een van de fantastische ankerplaatsjes op guernsey Het havenhoofd bij het Casteel van Guernsey Droogvallend haventje op Jersey Een van de kastelen van Jersey De Alderney Race, moeilijk te zien 6 knots door het water 12,4 knots over de grond Bezoek aan de Mont St. Michel vanuit Granville   De haveningang van Granville (Fr)    martinique38942,4426851852 ![2006-08-10_221719_kaartroute.JPG|576x432](upload://x1Tmla1wiKIm6Hvj5MRTjkt1SU2.jpeg) ![2006-08-10_223332_DSC01769.JPG|327x245](upload://cEm1df5vOvLXeA6eQntyl7TPjmv.jpeg) ![2006-08-10_223422_DSC01738.JPG|327x245](upload://5Tt1p87VAahjXkqfOhCkavHyYnn.jpeg) ![2006-08-10_223444_DSC01777.JPG|327x245](upload://yzS02CZY87b77N0yvWzEvBGioNj.jpeg) ![2006-08-10_223508_DSC01778.JPG|327x245](upload://7870SV1xGPiMFEqrPBr5etqBMdH.jpeg) ![2006-08-10_223534_DSC01805.JPG|327x245](upload://bi8YaphcMbHBwPrqYzBWO9UaE8y.jpeg) ![2006-08-10_224050_DSC01850.JPG|327x245](upload://m3ZnByC1N5lQ9o9bdLJxQqUMqc1.jpeg) ![2006-08-10_224234_DSC01823.JPG|327x245](upload://nH3CoTpAY8sInTDhcb678yMh9cm.jpeg) ![2006-08-10_224331_DSC01819.JPG|327x245](upload://6Djy4ZsHHfspALKiheYsRMXpzXM.jpeg)

hey… mooie fotootjes… ik zal er ook even wat bijzetten…
Hieronder onderweg naar Belgie… op de Noordzee met windkracht 4, werd later 6… ardige golven, zo’n 2,5 meter!

Hier ligt de boot in Rye, een haven in Zuid Engeland welke compleet droogvalt.

En dit was tijdens de oversteek van Belgi? (Nieuwpoort) naar Dover