1800 en motorvermogen

Hallo Dufourvaarders,

Ik ben van plan een 1800 te kopen, mijn eerste jachtje. Het lijkt me een
prima schip om mee te beginnen op het Gooimeer en Ijsselmeer. Ik heb er
inmiddels een aantal bekeken. Vaak zijn ze uitgerust met een 7pk diesel,
soms echter ook met 13pk.
Nu is me verteld dat 7pk te weinig is. Op rustig water zal het best varen,
maar ik vraag me af of het ook voldoende is om met 6 of 7 bft op Ijsselmeer
of het Wad tegen wind (en stroom) veilig de haven binnen te lopen. Kan
iemand me daar iets over vertellen?

Groeten en dank alvast, Michiel

7pk of 7,5pk zoals mijn Volvo Penta heeft is ruim voldoende. Ook om met 6bft wind tegen te varen. Je komt met die 7,5pk vlot aan je rompsnelheid. Let wel op… als je een exemplaar koopt met een buitenboordmotor heb je wel wat meer pk’s nodig. Die dieseltjes zijn net wat sterker.
Wij hebben dus ook een 1800 en zijn met deze boot naar Engeland en Frankrijk geweest. Prima bevallen en we zijn nog steeds erg blij met deze boot. We zijn over een jaar of over 2 jaar weer toe aan een stapje groter (kids)… maar voorlopig voldoet deze 1800 nog prima!!
Dus als je een goed exemplaar hebt gevonden met inboard diesel… GO FOR IT!!!

Onze Dufour 1800 heeft een 10 Pk motor. Voor de binnenwateren niet echt nodig, maar bij lastige situaties (mislukte overstagmanoeuvre op het Volkerak met binnenvaart in aantocht) is wat extra vermogen nooit weg. Op zee is het vermogen zeker bij tegenstroom (bijvoorbeeld bij Portsmouth en Isle of Wight, ruim 4 knopen stroom) meer dan nuttig. Wij hebben deze gekozen op de leuke bekleding ?n de motor! 

Dank voor jullie reactie. Inmiddels het schip gekocht en overgevaren in
december van Hollands Diep naar de randmeren binnendoor via Dorte Kilt,
Oude Maas, Noord, Lek, Amsterdamrijnkanaal en Markermeer. Leuk hoor om
ook op de rivieren te varen. Motortje heeft het prima gehouden en heb
inmiddels wat vertrouwen in haar gekregen. Besloten om voorlopig zware
stroom tegen uit de weg te gaan, en stukje bij beetje te proberen wat ze kan
op wadden en met stroom.

Groet, Michiel

Ik heb altijd geleerd dat voor een ton waterverplaatsing een motorvermogen van 5 PK moet worden aangehouden. Dat is wat algemeen want een binnenboord is wat krachtiger dan een buitenboord.
Zeker voor een buitenboord is het van belang welke schroef er gemonteerd is. Die zijn zeker niet allemaal hetzelfde.