Zonder boot...

Hallo allemaal,
Sinds deze week zijn we niet meer in het bezit van Lostris, onze Dufour 30 Classic. Er is een flinke periode onduidelijkheid geweest over de mogelijke reparatie van een produktiefout, vorige week is er duidelijkheid gekomen. Dit betekende voor ons dat we afscheid hebben genomen van Lostris, de Dufour die we in 2002 bij Jachthaven Noordschans nieuw hebben besteld. We vinden het heel jammer dat ze niet meer in ons bezit is, het bleek echter dat ons vaargenot werd beinvloed omdat de afhandeling en de storend zichtbare produktiefout ons bezig hield.
Dus geen Dufour meer! En wel webmaster van www.dufourvaarders.nl… gaat dat samen? Nou, wat mij betreft wel, eens een zeiler altijd een zeiler . Het is al lang niet meer zo dat ik het forum ‘op gang moet houden’, dat blijkt wel uit het feit dat er inmiddels meer dan 3000 berichten zijn geplaatst!
Dus inhoudelijk zal mijn bijdrage voorlopig wat minder zijn, ik wil jullie wel graag blijven faciliteren om kennis te kunnen blijven delen. Wimpels kun je ook gewoon blijven bestellen, ook al raak ik een beetje door de voorraad heen. Wie weet doe ik wel weer een nieuwe bestelling…
Eigenlijk dus niks aan de hand, ik vond wel dat jullie dit even moesten weten.
Groeten,
Richard

en wat ga je doen, qua boot?

Dag Richard,
Jammer dat je als enthousiaste DF30C zeiler, en via deze site ook enigszins animator voor Dufour, door omstandigheden nu “een andere koers gaat varen”. Maar, misschien heb je wel leuke plannen. Wij zijn daar uiteraard minstens zo benieuwd naar.
Wel zullen velen met mij nieuwsgierig zijn naar de reden (volgens mij is er al eens ergens in dit forum over geschreven) en de toekomst van Lostris. Is de Dufour werf in staat geweest om de zaak fair af te handelen? Misschien moeilijk om er in dit Forum over te schrijven.
Uiteraard veel succes met een zeilvervolg (?). En … ook in dit forum lezen we graag over andere merken en schepen hoor. Wink 
Helemaal tof dat je de site blijft volgen en onderhouden! Dat heeft te maken met karakter!   mariposa39118,9350115741

Riesmo,
Jammer dat de D30 niet aan je verwachtingen voldeed. Ik ben overigens ook wel benieuwd wat voor productiefout jullie Lostris had. Wij hebben zelf ook een D30 uit 2002…
Top dat je het forum blijft faciliteren. Ik heb zelf het gevoel dat er steeds meer posts zijn en nuttige discussies.
Komt er nog een nieuwe boot of stop je met zeilen? Dat lijkt me wel even wennen.
Groeten,
Ewald

Hallo allemaal,
Iedereen bedankt voor de leuke mails en reacties die we kregen, de verkoop van de boot was onverwacht en zorgt ervoor dat we deze zomer met de tent op pad gaan . Als we in Frankrijk/Spanje net zulk weer hebben als afgelopen zomer op Texel compenseert het al wat!
We kopen voorlopig geen ander schip, we hebben voolopig genoeg andere zaken waar we tijd en aandacht aan willen besteden. Komend voorjaar gaan we een stuk varen op de kanalen in Frankrijk (jaja, huurmotorboot, sorry) en wellicht huren we nog een zeilboot omdat we het toch niet laten kunnen.
Ik snap dat men geinteresseerd is in het manco van ‘Lostris’, het is een produktiefout in de gelcoat. Tijdens het spuiten van het dek zijn kleine gaatjes of belletjes in de gelcoat ontstaan die je niet direct ziet als je een schip nieuw koopt. Door gebruik en het reinigen van het schip verdwijnt de was, die men in de mal smeert voordat het polyester erin wordt gespoten, uit de gaatjes en vuil komt hiervoor in de plaats. Aangezien vuil niet wit is, ontstaan kleine zwarte puntjes in het dek. Als dit veel is lijkt het een beetje of ‘het weer’ erin zit. Op zich geen ernstige aandoening, als je echter een nieuw schip koopt verwacht je dit niet na 2-2,5 jaar. Bij een tweedehands schip is het in ieder geval zichtbaar als ze er zijn en kun je er rekening mee houden bij aanschaf. Het is iets cosmetisch, het doet helemaal niets af aan de zeileigenschappen. Het is ook te repareren, het is goed om te onderzoeken of de garantievoorwaarden van Dufour en/of je verzekering dit dekt.
Je kunt volgens mij het proces van zichtbaar worden vertragen door het schip heel vaak in de was te zetten. Ik denk dan wel meerdere keren per jaar om er vooral een dikke beschermlaag op te houden. Stoppen kun je het echter nooit.
Ik heb lang getwijfeld of deze informatie goed is om te delen op het forum. Uiteindelijk heb ik besloten het toch te plaatsen omdat ik ervan uit ga dat dit een incidenteel geval is waar het zo duidelijk voorkomt en dat Dufour de kwaliteitseisen van het produktieproces inmiddels heeft aangescherpt. Toch is het goed te weten wat pinholes zijn, zeker als je van plan bent een (tweedehands) schip aan te schaffen (doe dit nooit bij felle zon als je geen pinholes wilt…) of wanneer je verschijnselen ziet die erop lijken. Het komt overigens incidenteel voor bij veel merken, waar gewerkt wordt maakt men fouten.
Hieronder de feitelijke toelichting van de expert over wat pinholes zijn, hoe ze ontstaan en wat de nadelen zijn.
Richard
Foto van Lostris, 2005:

 
"Pinholes
Pinholes tekenen zich aan het oppervlak af als zwarte spikkels. Het uiterlijk heeft het meest weg van een zwarte spuitnevel op een wit oppervlak. De pinholes zijn met een loep met verlichting en met een vergroting van 30x duidelijk waar te nemen als gaatjes in de gelcoat.
Oorzaak Pinholes

  1. De viscositeit van de gelcoat was te dik tijdens de fabricage en ingesloten luchtbellen kunnen niet naar de oppervlakte stijgen.
  2. te hoge temperaturen in de werkplaats tijdens de productie, waardoor te snelle gelering van de opgebrachte gelcoat en hierdoor vindt geen goede ontluchting plaats
  3. te lage luchtvochtigheid waardoor oplosmiddel te snel verdampt
  4. te dik opspuiten van de gelcoat, of te grote afstand tussen de spuitmond en vlak van het werkstuk (luchtdroging) ook bij airless spuiten ontstaan luchtinsluitingen.
De pinholes zijn fouten die tijdens de productie ontstaan en die na relatief korte tijd worden geconstateerd. In eerste instantie vallen de pinholes niet zo op. De pinholes zijn nog niet vervuild met vuil en mogelijk zit er nog (lossings)was in de pinholes. In de loop van de tijd worden de pinholes steeds duidelijker zichtbaar. Het is echter niet zo dat de pinholes in de loop van de tijd ontstaan. De pinholes zijn tijdens de bouw ontstaan, als gevolg van een productiefout of applicatiefout. Bij een goede bouw van de dekmal - kuip, dekken en opbouw - is het ontstaan van pinholes niet nodig. Van een nieuw vaartuig mag de eigenaar ervan uitgaan dat er sprake is van strak en glad oppervlak zonder pinholes en andere onregelmatigheden. Nadelen pinholes Constructief hebben pinholes geen nadeel. De gelcoat van het vaartuig is echter niet meer egaal van kleur en de gelcoat is niet echt glanzend meer te krijgen. Het vaartuig is moeilijker schoon te krijgen. De pinholes tasten de levensduur van het zeiljacht niet aan en zijn ook niet bedreigend voor de constructie. Het betreft een cosmetisch probleem. "Riesmo39141,8293634259 ![2007-02-28_012228_Pinholes.JPG|1024x682](upload://rjgDvQ5SybqhgOr2L7G1DUtSF1D.jpeg)

Goedemiddag Ricard,
 
Ik ben op mijn zoektocht naar een 30 gestuit op de Lotris…2 weken geleden stond de naam er nog op en zondag 2 april was hij eraf en op een andere plek gestald!
Daar er die 2 zondagen en ook na 3x bellen geen verkoper beschikbaar was ben ik op internet naar meer input gaan zoeken over de Lotris en na jullie enthousiaste beginverhaal in 2002, lees ik nu net dit verhaal…ik was nl. gevallen voor de staat van onderhoud van de Lotris, zowel binnen als buiten heel netjes en als nieuw zeg maar.Ik had dus niets gezien!
Aangezien ik maar geen verkoper te pakken krijg hoop ik dat je dit snel leest en mij aub asap wilt bellen voor meer input voordat ik evt. een kat in de zak koop! Alle tips zijn welkom!
Met vriendelijke groeten, Dick den Hoed mobiel: xxx-xxxxxxRiesmo39175,9039814815