Zeilen Set

Wij hebben plannen deze zomer 3 1/2 maand te gaan zeilen met onze Dufour 2800. We zijn er nog niet over uit waar we heen gaan. Engeland, Noorwegen, Zweden, Oostzee behoort tot de mogelijkheden. Wellicht een combinatie.
Onze Dufour heeft een rolfok. De Genua is 12 jaar oud dus ik wil een nieuwe bestellen.
Welke (voor)zeilen adviseren jullie voor een dergelijke reis. Heeft iemand een tip voor een goede zeilmaker in het midden v.h. land?

Hoi Wim (?),

Leuke vooruitzichten. Zeilen en een tip, dat kan ik je wel geven. Ik zou voor langere tochten een high aspect fok (of een HA-fok-achtig) als voorzeil nemen. De oude genua kan je dan gebruiken bij heel licht weer. Een HA-fok zeilt makkelijk, hoog aan de wind, is makkelijk in gebruik (overstag e.d.), kan langer bij wat hardere wind blijven staan, ook makkelijk te reven en blijft ook beter in vorm dan, heeft een minder grote dode hoek en is dus op zee een prima zeil. Bij licht weer lever je misschien wat aan snelheid in, maar oké. Wij hebben eigenlijk zelf altijd de HA-fok er op staan, omdat het o.a. zo’n makkelijk zeil is, zeker in vakanties. De HA-fok is ook heel goed zonder grootzeil te varen, zeker bij harde wind, rond 6 bft bijv. als je het wat rustiger aan wil doen.

Goede zeilmakers in het midden van het land. Veel Dufourvaaarders gaan naar de zeilmakerij.com (www.sailselect.nl) gekocht. Een prima afgewerkt en stevig zeil, mooie snit, veel banen, voor een lage prijs, één van de goedkoopste, ik ben zeer tevreden over het zeil. Lever tijd ongeveer 5 tot 6 weken.
Laat in ieder geval de zeilmaker bij jou aan boord het zeil op meten om misverstanden te voorkomen. Hoe eerder je besteld, des te beter, ze krijgen het nu al weer aardig druk. Verder heb je nog Kees van Vliet (www.vanvlietzeilen.nl) in Middelharnis, ook erg goed. De meeste zeilmakers opereren landelijk, dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit waar je het besteld. Je moet misschien wat verder rijden om het zeil op te halen, maar als het veel geld scheelt, is dat prima. Bij mij scheelde het ongeveer € 500,- met o.a. de Zeilmakerij.com. Na vergelijk, zag ik weinig verschil. Ik zou trouwens gewoon stevig Dacron nemen, zeker voor op zee.

Succes,

Ben het helemaal met Hans eens. Een HA-fok zeilt prima op zee, zeker bij hardere wind en hoge golven. Let er wel op dat er diverse HA-fok vormen te koop zijn. Bij zeegang is een hoog op gesneden onderlijk wel prettig vanwege golfslag, maar kost snelheid bij licht weer.
Op de Celeone hebben we een HA-fok met een laag gesneden onderlijk, dit zeil kunnen we bij ruw weer iets hoger zetten, zodat het onderlijk (bijna) vrij komt van de preekstoel. Dat scheelt water scheppen en levert bij licht weer toch een goede snelheid.

Let ook goed op de positie van je schootblokken, zodat je het zeil ook gereefd goed aan de wind kunt varen.

Theo

Wim, Theo,
Inderdaad je lei-ogen is zeer belangrijk. Op onze 34PP hebben wij voldoende mogelijkheden om de lei-ogen te verplaatsen, zelfs vanuit de kuip. Maar je zeilmaker kan je adviseren. Vraag dan wel bij verschillende zeilmakers advies. De één heeft er meer verstand van dan de ander. Misschien dat iemand van de andere 2800 vaarders ervaring er in heeft. Desnoods stuur je ze een e-mail.

Dann van die opgesneden schoothoeken. Ik zou een maximaal zeil nemen, dus geen opgesneden schoot-oog/hoek. Dit om toch maximale wind te vangen met je HA-fok.

Succes,

Beste Wim,

Leuk idee om ook naar Engeland te zeilen. Zelf kan ik telkens kiezen uit stormfok, semi HA of genua, het zijn allemaal stagfokken. Mij lijkt het vooral belangrijk dat je een vlakkere fok ook echt vlak kunt trekken. Op onze 2800 schepen is dat met het genuarails in het midden aan de zijkant van het gangboord niet goed mogelijk, daarom ga ik uitzoeken waar ik een geleideblok op de voetrails moet kunnen plaatsen om het achterlijk wel strak te kunnen trekken. Dan is het nog een kwestie van gaatjes boren in het aluminium. Het alternatief is natuurlijk een extra rails, als ik af mag gaan op een andere 2800 die twee boxen verder ligt bij mij in de haven, geplaatst ter hoogte van de zijstagen. Zelf heb ik met supersailstore goede ervaringen: mooie sterke fok, die ik straks nog beter zal kunnen trimmen.

Succes ermee!

Groet,
Jan